Image
Honda SH125i

Honda’s SH125i is al jaar en dag een van de populairste scooters in Europa. In 2019 werden er maar liefst 20.000 stuks van verkocht.


Een getal dat dit jaar misschien nog hoger komt te liggen, want Honda heeft zijn veelzijdige stadsflitser grondig verbeterd. En omdat je er ook met een autorijbewijs mee mag rijden, wordt het doelpubliek plots een stuk groter dan bij een doorsnee motorfiets. Tijd voor een test dus!

Honda SH125i
Ook wie een autorijbewijs heeft, mag met de SH125i rijden.


Veiligheid troef

Honda geeft de lichte 125 cc heel wat troeven mee die je normaal alleen op een zwaardere motorfiets terugvindt. Zo is er de HSTC tractiecontrole die ervoor zorgt dat je ook op een glibberige ondergrond een zo goed mogelijke gript houdt. In combinatie met het ABS voor- en achteraan zorgt dat voor een compleet elektronisch vangnet dat het rijden met de nieuwe Honda een pak veiliger maakt. Onze test gebeurde op droge wegen, waardoor we de elektronische assistentie nauwelijks nodig hadden. Maar op een natte of gladde ondergrond zullen de tractiecontrole en het ABS beslist bijdragen tot een grotere veiligheid. De volledige ledverlichting laat je bovendien toe beter te zien én gezien te worden.

Honda SH125i


Slim

De SH125i krijgt een Honda Smart Key mee. Dat wil zeggen dat je de motor kan starten zonder de sleutel in het contactslot te steken. Als hij in je broek- of jaszak zit, volstaat dat om het blok te kunnen starten. Voor wie dat wil, heeft Honda ook een Smart topkoffer in de aanbieding. Zoals de naam al laat vermoeden, kan je ook deze openen zonder de sleutel uit je zak te halen.

Honda SH125i


Opslagcapaciteit

Het viertaktblok voldoet in deze versie aan de strengere EURO5-emissienormen en werd meteen ook opgehangen in een nieuw frame. Groot voordeel daarvan is dat er nog meer opslagruimte is onder het zadel. De totale opslagcapaciteit bedraagt nu 28 liter. Dat wil zeggen dat je er vlot een integraalhelm in kwijt kan en dan nog 10 liter opslagruimte over houdt. Er is ook een usb-contactpunt voorzien.

Honda SH125i
28 liter opslagruimte onder het zadel, da’s meer dan genoeg plaats voor een integraalhelm.


Rijbewijs B

België is een van de landen waar je met een rijbewijs B ook met een 125 cc motorfiets mag rijden. Er zijn wel een paar voorwaarden aan verbonden: je moet minstens twee jaar in het bezit zijn van het rijbewijs B, het vermogen van je 125 cc mag niet meer bedragen dan 15 pk en wie na januari 2011 het rijbewijs B behaalde, moet verplicht vier uur les volgen. De nieuwe Honda SH125i voldoet alvast aan alle voorwaarden. Voor 3.799 euro heb je als automobilist dus een valabel alternatief om de files te vermijden.

Honda SH125i
De volledige ledverlichting draagt bij tot veiligheid.


Laag verbruik

Voor wie op zoek is naar een handig vervoermiddel voor in de stad en op secundaire wegen is de nieuwste Honda absoluut een aanrader. Hij is comfortabel, veilig, pittig en met een testverbruik van amper 2 liter op 100 km is hij ook nog eens erg zuinig. Dat hij op de snelweg net tot aan de maximumsnelheid geraakt, betekent dat je er desgewenst ook een lange(re) rit mee kan maken.

Honda SH125i
In onze test verbruikte de Honda SH125i slechts 2 liter per 100 km.


Technische gegevens

  • Motor: Vloeistofgekoelde viertakt 125 cc
  • Vermogen: 12 pk
  • Topsnelheid: 120 km/u
  • Rijklaar gewicht: 136 kg
  • Zadelhoogte: 799 mm
  • Verbruik: 2,1 l/100 km
  • Prijs: € 3.799

Meer weten over de Honda SH125i?

Deel deze inhoud