Vouwfietsen zijn er vandaag in alle vormen en varianten. Je hebt handige pendelfietsen die je in een mum van tijd omtovert tot een pakje dat in de ruimte tussen twee treinzetels past. En er zijn zelfs opvouwbare mountainbikes waarmee je probleemloos off-road kunt gaan. Ook het aanbod aan opties en accessoires moet niet onderdoen voor dat bij een gewone fiets.
Waarom een vouwfiets?
Bij vouwfietsen denken we meteen aan pendelaars die de laatste kilometers van het treinstation naar huis of kantoor willen overbruggen. Maar je kan ook om heel andere redenen een vouwfiets willen. Misschien is er op je studentenkot of studio geen plaats om een gewone fiets veilig te stallen, of wil je een fiets die mee op vakantie kan zonder dat je een fietsdrager op je auto moet installeren.
Wat je ermee wil doen, bepaalt voor een groot deel al welk soort vouwfiets je best zoekt. Dient je vouwfiets om elke dag een kort stuk te pendelen, dan is het vooral belangrijk dat je hem snel kan in- en uitvouwen. Ook moet hij compact genoeg zijn om mee op de trein, tram of bus te kunnen zonder dat je andere reizigers hindert. Ben je van plan er lange afstanden mee te doen, dan worden wegligging en rijcomfort belangrijker.
Uiteraard moet je een vouwfiets vlot kunnen in- en uitplooien. De procedure verschilt van model tot model. Vraag je fietshandelaar om dat te demonstreren, en oefen zelf tot je het vlot in de vingers hebt. Hoe meer je oefent, hoe sneller het zal gaan.
Wielen
De wielen van een vouwfiets zijn kleiner dan die van een normale fiets. Daardoor is het rijcomfort iets minder, omdat je elke oneffenheid in de weg sterker voelt. Er bestaan vouwfietsen met een grotere wieldiameter, maar die zijn minder compact als je ze opvouwt.
Net als bij een normale fiets heb je vaak de keuze tussen gewone banden en dikkere, mountainbike-achtige banden. Je fietsenmaker kan je adviseren welk type band het best geschikt is.
Versnellingen
Versnellingen zijn handig om hellingen te overwinnen. Het meest compact en onderhoudsvriendelijk zijn naafversnellingen, waarbij het versnellingsapparaat in de wielnaaf ingebouwd is. Systemen met derailleurs bieden meer variatie in de gekozen versnelling, maar vergen meer onderhoud en maken de vouwfiets minder compact.
Zadel
Probeer bij het kiezen van een vouwfiets altijd of het zadel wel hoog genoeg kan. Als je op het zadel zit en je voet op de trapper in de onderste positie plaatst, moet je been volledig gestrekt zijn. Zit je te laag om je been te kunnen strekken, dan zal je bij het fietsen energie verspillen en sneller vermoeid raken.
Vouwmechanisme
Bij de meeste vouwfietsen zit er een scharnier in het frame. Daardoor kunnen ze compact opgeplooid worden, ten koste van de stijfheid van het frame. Wil je vaak lange afstanden doen, dan rijdt een stijf frame comfortabeler en kan een ander plooimechanisme dus een betere keuze zijn.
Stuur
Net als het zadel is het stuur van een vouwfiets in de hoogte verstelbaar. Let erop dat de voor jou optimale hoogte kan bereikt worden. Sommigen hebben graag een hoger stuur, wat comfortabeler rijdt. Anderen verkiezen een wat lager stuur omdat de luchtweerstand dan lager is.
Wettelijke uitrusting
Als de diameter van de wielen (zonder banden) niet groter is dan 50 centimeter, hoeft een vouwfiets volgens de Belgische wegcode niet uitgerust te zijn met reflectoren voor- en achteraan, noch met reflectoren op de pedalen en zijdelingse signalisatie die voor een gewone fiets verplicht zijn. Voorwaarde is wel dat je de vouwfiets niet gebruikt "tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter". Gebruik je hem wel in die omstandigheden, dan zijn ook nog een wit licht vooraan en een rood licht achteraan verplicht. Een fietsbel is altijd verplicht.
Meest recente artikelen
All-in riviercruise: VIVA Cruises legt de lat hoog
De populariteit van riviercruises schuilt voornamelijk in de bijzondere reiservaring die ze bieden. De formule in een notendop? Ontspannen van stad naar stad en van land naar land reizen, terwijl je maar één keer je koffers hoeft uit te pakken.
Europa-Park bestaat 50 jaar maar glanst als nieuw
Europa-Park, het grootste attractiepark van Duitsland, viert zijn vijftigste verjaardag en pakt groots uit met talrijke nieuwigheden en evenementen voor jong en oud.
Calabrië is niet zomaar een bestemming, maar een ervaring
Partnerinfo - Calabrië is geen plek die je louter bezoekt, het is een ervaring die begint nog voor je er voet aan land zet. Deze zuidelijke regio van Italië intrigeert met zijn vele verhalen, legendes en eeuwenoude tradities en dat prikkelt om je koffers te pakken, toch?
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash