Nadat eerder de SUV’s aan de beurt waren, past Mercedes zijn elektrische knowhow nu ook toe op een ander segment waar de Duitse constructeur om bekendstaat: dat van de grote luxeberlines. Het resultaat? De Mercedes EQS!

De essentie
Voor de elektrificatie van zijn berlines begint Mercedes meteen helemaal bovenaan. Het eerste model, de EQS, is immers de uitstootvrije broer van de grote S-klasse. Luxe en technologie zijn dan ook bij beide de codewoorden. “We wilden ons luxeaanbod uitbreiden en daarbij had ik het geluk om van een blanco blad te mogen vertrekken”, zegt Michael Weiss, die verantwoordelijk is voor de elektromobiliteit bij Mercedes-Benz.
Het segment
De EQS is eigenlijk een buitenbeentje in de elektrische Mercedes-familie. Wagens als de EQA, de EQB en de EQC zijn rechtstreeks afgeleid van hun tegenhanger met verbrandingsmotor, maar de EQS is geen S-klasse waar een elektromotor is ingelepeld. Bovendien hebben de designers er alles aan gedaan om beide modellen duidelijk van elkaar te onderscheiden. In het interieur is het volledige dashboard bijvoorbeeld één groot beeldscherm, dat de naam Hyperscreen kreeg. Op de weg is de belangrijkste concurrent van de EQS de Tesla Model S, ook al is die wat lager gepositioneerd. Sportievere alternatieven zijn dan weer de Porsche Taycan en de Audi e-tron quattro.

Wat er verandert
De Mercedes EQS, waarvan we al een voorsmaakje kregen in de vorm van de Vision EQS op het autosalon van Frankfurt in september 2019, is een grote berline met de uitstraling van een limousine. Het gaat om een nagelnieuwe wagen. Hij vervangt dus geen bestaand model, maar vult het assortiment aan in het topsegment. De EQS is 5,22 m lang, 1,93 m breed en 1,51 m hoog. Zijn wielbasis bedraagt een indrukwekkende 3,21 m. De koffer heeft een inhoud van 610 liter, en zelfs 1.770 liter als de achterbank neergeklapt is.

Design
Met zijn luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van slechts 0,20 is de Mercedes EQS de meest aerodynamische productieauto ter wereld. Het hele design is erop gericht om de luchtverplaatsing tijdens het rijden tot een minimum te beperken, van de pijlvormige wielspoilers en de bekleding van de voertuigbodem tot de aerodynamische wielen. De voorzijde is gebundeld in wat Mercedes het Black Panel noemt. Hierbij zijn de koplampen via een lichtband met elkaar verbonden en vormen ze één geheel met de diepzwarte grille. De exclusieve uitstraling kan verder versterkt worden met een optionele driedimensionale ster.
Interieur
Zoals gebruikelijk bij Mercedes scheert het comfort zeer hoge toppen. De chauffeur en de passagiers zitten prinsheerlijk in de met leer beklede stoelen. Ze kunnen zich laten masseren, gebruikmaken van het geavanceerde infotainmentsysteem of zelfs de optie 'Energizing Comfort' inschakelen, waarbij massage, ventilatie en muziek gecombineerd worden om in topvorm op je bestemming aan te komen.
Uitrusting
Deze Mercedes is uitgerust met de nieuwste technologische mogelijkheden. Zo gaan de deuren automatisch open wanneer je de wagen nadert en is er een AI-systeem dat bliksemsnel beslissingen neemt op basis van de input van liefst 350 sensoren. Een van de nuttigste innovaties is misschien wel het navigatiesysteem met Electric Intelligence. Dat plant de snelste en handigste route, inclusief laadstops, op basis van verschillende factoren. Het systeem reageert daarbij bijvoorbeeld dynamisch op files of een verandering in rijstijl.
Onder de motorkap
Het modulaire aandrijfconcept van de EQS maakt een waaier aan vermogensvarianten mogelijk, van 245 tot 385 kW (333 tot 524 pk). Afhankelijk van de grootte van de batterij kan het rijbereik oplopen tot 770 km. Alle modellen hebben een elektrische aandrijflijn op de achteras. Bij de versies met 4Matic komt daar ook een elektromotor op de vooras bij.

Onderweg
Naast luxe, comfort en technologie is efficiëntie een vierde codewoord voor de Mercedes EQS. Afhankelijk van de batterijgrootte, de uitrusting en de configuratie van de wagen haalt deze EQS een rijbereik tot 770 km, wat vergelijkbaar is met een S-klasse uitgerust met een verbrandingsmotor. Aan een paal met gelijkstroom haalt de batterij tot 200 kW, wat betekent dat je tot 300 kilometer kan bijladen op een kwartier tijd. De EQS heeft ook een One Pedal Driving-modus, waarmee je met één voet tot stilstand kan afremmen door de druk die je op het gaspedaal uitoefent zorgvuldig te doseren.

Verbruik
Tijdens onze testrit in de Zwitserse Alpen, waarbij we ons netjes aan de regels hielden, haalden we een gemiddeld verbruik van ongeveer 14,8 kWh/100 km. Dat betekent dat we nog flink onder de officiële cijfers (17,4 tot 21,8 kWh/100 km) gedoken zijn. Ons resultaat hangt uiteraard samen met de vele afdalingen, waarbij de remenergierecuperatie het meerverbruik van de klimkilometers compenseert. Toch levert dit een nooit geziene combinatie van zuinigheid en prestaties op. De EQS 580 4Matic beschikt immers over een vermogen van 525 pk en een koppel van 855 Nm!
Budget
De Mercedes EQS is verkrijgbaar vanaf € 117.854 als je de 450+-versie kiest (245 kW). De EQS 580 4Matic die wij getest hebben, heeft een instapprijs van € 155.606. Beide versies van de EQS zijn ook verkrijgbaar in een gelimiteerde Edition 1-uitvoering. Wie daarvoor gaat, betaalt € 7.320,5 of € 5.324 bovenop de basisprijs van de EQS 450+ of de EQS 580 4Matic.
Het pakket omvat de volgende extra's: AMG Line-exterieur, obsidiaanzwarte metallic lak, panoramisch dak, 21-inchvelgen en een Edition 1-badge aan de voorruit. Binnenin gaat het om bekleding in nappaleder (nevagrijs/reflexblauw), comfortstoelen vooraan en een nappalederlook (reflexblauw) voor het dashboard. Die kleur komt overigens terug in de vloermatten en de bovenkant van de veiligheidsgordels. Verder zijn er sierdelen in walnotenhout en witverlichte instaplijsten met het opschrift 'Edition 1'.

Conclusie
Met de EQS maakt Mercedes zijn belofte waar om de eerste 100% elektrische berline in het topsegment te presenteren. Ja, Porsche heeft al de Taycan in zijn catalogus staan en Audi de e-tron quattro. Maar deze EQS is qua luxe en comfort toch nog wat hoger gepositioneerd. Het model is trouwens niet alleen door zijn aandrijving milieuvriendelijk: het plaatstaal dat gebruikt wordt voor de assemblage van de EQS, bestaat voor 80% uit secundair staal, waarvan het grootste deel gerecycleerd is.
Technische fiche Mercedes EQS 580 4Matic
- Motor: elektrisch; 525 pk - 855 Nm
- Aandrijving: op de vier wielen
- L/b/h (mm): 5.216/1.926/1.512
- Leeggewicht (kg): 2.480
- Koffervolume (l): 610
- Rijbereik (km): 676
- 0 tot 100 km/u (sec.): 4,3
- Topsnelheid (km/u): 210
- Prijs (€): 155.606
- BIV - Verkeersbelasting (Wallonië/Brussel/€): 61,5 - 83,56
- BIV - Verkeersbelasting (Vlaanderen/€): 0 - 0
Troeven
- Efficiëntie
- Rijbereik
- Comfort
- Technologie aan boord
Minpunten
- Gewicht
- Prijs
- Afmetingen
- Geen individuele stoelen achterin
Meest recente artikelen
First of last minute boekingen, wat is het goedkoopst?
Kamperen: de complete checklist voor een geslaagde vakantie
Alles wat je nodig hebt voor een zorgeloze kampeervakantie: voor vertrek, onderweg en ter plaatse.
Reizen met huisdieren in Europa
Dit is wat u moet weten voordat u uw huisdier meeneemt op reis.
Ontdek Aalst, te voet en met de fiets
Ontdek de mooiste plekjes van Aalst en omstreken, te voet of met de fiets. Volg onze uitgestippelde routes.
Toyota Corolla 2023: meer wijzigingen dan je zou denken
Reizen en vaccinatie
Last minutes: de valkuilen en de alternatieven
Last minute een ticketje boeken richting zon betekent niet dat je per definitie goedkoper af bent. Wel integendeel. Gelukkig zijn er andere manieren om op het allerlaatste moment wél goede zaken te doen. En zo pak je dat aan!