Image
Test Mercedes EQA
Mercedes wil niet echt uitpakken met de EQA. De prijs is correct. Al is deze elektrische wagen uiteraard duurder dan de benzine of plug-inhybride GLA.


Zoals aangekondigd, pakt Mercedes dit jaar uit met een groot elektrisch offensief. Op de EQS, hun vlaggenschip, en tal van andere modellen moeten we nog even wachten. Het is de EQA, de elektrische versie van de GLA, die de spits mag afbijten.


EQA
Gebaseerd op het platform van de GLA.


De essentie

Na de grotere EQC lanceert Mercedes opnieuw een 100% elektrisch model in de SUV-categorie. In tegenstelling tot VW bijvoorbeeld, is de constructeur voor dit model niet gestart van een blanco pagina. In plaats daarvan lanceert het een emissievrije versie van de GLA, zijn compacte SUV. Op esthetisch vlak werd deze laatste echter grondig herwerkt. Niet alleen om hem een meer futuristische look te geven, maar vooral om zijn aerodynamica te optimaliseren.

Binnenin lijken de EQA en de GLA dan weer als twee druppels water op elkaar. Geen overdaad aan de mechanische kant: deze eerste versie van de EQA ontwikkelt een degelijke 190 pk. Verder kondigt Mercedes een gemiddelde WLTP-actieradius aan van 426 kilometer. Het gaat erom het juiste evenwicht te vinden tussen realisme en prijs. En die begint bij de Mercedes EQA bij 49.973 euro. Dat is een flink bedrag, da’s waar, maar je zal zien dat je zeker niet bedrogen uit komt.


Het segment

De Mercedes EQA komt terecht in een segment waar stilaan heel wat schoon volk zit. Eerst was er de Jaguar i-Pace, met zijn 400 pk en 80.000 euro een beetje buiten categorie. Hij wordt op de voet gevolgd door de Volvo XC40 P8. Die is weliswaar iets minder gek, maar hij beschikt toch ook over 400 pk en is verkrijgbaar voor “slechts” 60.000 euro.

Wie goed kijkt, zal zien dat de meest directe concurrent van de Mercedes - in afwachting van de Audi Q4 e-tron en waarschijnlijk ook van de BMW iX1 - de VW ID.4 blijkt te zijn. Zijn 200 pk versie begint bij iets meer dan 50.000 euro, maar hij heeft natuurlijk niet het premium aura van de Mercedes en hij is ook een tikkeltje groter. Om maar te zeggen dat de EQA een stevige troefkaart in handen heeft, aangezien hij de eerste is om een onontgonnen stuk van de markt aan te boren.

De elektrische Mercedes EQA
De EQA zit in een segment dat alsmaar drukker bezet wordt.


Wat er verandert

Je hoeft geen getraind oog te hebben om de verschillen te zien tussen deze EQA en de GLA waarop hij gebaseerd is. Tussen zijn aërodynamische voorkant en zijn achterkant die gekenmerkt wordt door een eerder futuristische lichtsignatuur, ziet de EQA er helemaal anders uit ... terwijl hij toch ook een beetje hetzelfde is. Het is alsof de eerste een evolutie is van de tweede, teruggeflitst uit een min of meer nabije toekomst.

Aan het interieur daarentegen heeft Mercedes - in tegenstelling tot bij de EQC - helemaal niks veranderd. Hetzelfde dashboard, dezelfde lay-out van de bedieningsknoppen, ... Kortom, dezelfde omgeving. Daardoor heb je totaal niet het gevoel achter het stuur te zitten van een auto die deel uitmaakt van “de elektrische revolutie”. Maar als puntje bij paaltje komt wil natuurlijk niet iedereen rondrijden in een sciencefictionvoertuig.

EQA
De volle grille zorgt voor een betere aerodynamica.


Design

Het recept is in wezen hetzelfde als bij de EQC. Je vertrekt van het ontwerp van het originele voertuig, je maakt de grille dicht, en je gomt en polijst alles tot het zo glad is als een kiezelsteen. Het resultaat is een neus zonder de minste oneffenheid, waar de lucht overheen moet glijden. En dat is uiteraard de bedoeling: de aerodynamica van de auto optimaliseren, het energieverbruik verminderen en een zo groot mogelijke actieradius uit de batterijen halen. De koplampen hebben ook een minder agressieve look gekregen, alsof men duidelijk wil maken dat men het beste voorheeft met onze planeet. Maar voor ons is het toch vooral de achterkant die de EQA een futuristische toets geeft. Met een lichtsignatuur die over de volledige breedte van de achtersteven loopt.


Binnenin

Hoewel de EQA er ook langs de buitenkant niet overdreven gewaagd uitziet, zijn we toch een beetje teleurgesteld om een interieur aan te treffen dat zo ... normaal is. Want terwijl Mercedes het interieur van de GLC helemaal opnieuw heeft ontworpen om de EQC te maken, hebben ze er deze keer voor gekozen om alles hetzelfde te laten. Geen speciale luchtroosters, geen koperaccenten en geen bijzondere details om de sfeer binnenin op te vrolijken.

Dit gezegd zijnde, is er weinig reden tot klagen. De auto heeft dezelfde luxueuze, hightech uitstraling als alle huidige modellen van Mercedes, met bijvoorbeeld het grote dubbele scherm van het dashboard en het infotainmentsysteem. En het beste nieuws van al? Door die extra stap naar moderniteit nog niet te zetten, zitten er op de auto nog altijd een paar echte fysieke knoppen. Zoals voor het audiosysteem of de airconditioning bijvoorbeeld.

Het enige dat we nog kunnen zeggen over het interieur, is dat het erg verzorgd is, ook achterin. Maar omdat Mercedes een klassiek platform gebruikt, biedt de EQA niet zoveel binnenruimte als elektrische voertuigen die op een specifiek platform gebaseerd zijn.

Mercedes EQA interieur
Het interieur van de EQA verschilt nauwelijks van de GLA-versie waarop hij gebaseerd is.


Uitrusting

We weten nu dat dit een gevolg is van de elektrificatie. Om de bittere pil van de hoge batterijprijzen te vergulden, zijn fabrikanten geneigd om heel vrijgevig te zijn op het vlak van uitrusting. Vanaf de basisversie is de EQA voorzien van het MBUX-multimediasysteem met kunstmatige intelligentie, DAB-radio, gps, automatische klimaatregeling en een achteruitkijkcamera. Nog niet genoeg? Er is ook een achterklep die automatisch open en dicht gaat, kunstlederen zetels, een cruise control/snelheidsbegrenzer en automatische dimlichten

En natuurlijk ook alle "klassieke" rijhulpmiddelen, zoals een actieve rijstrookassistent, dodehoekbewaking en waarschuwing voor achterliggend dwarsverkeer. Zoals we van Mercedes gewoon zijn, is er wat de opties betreft nog enige ruimte voor verbetering. Maar je hoeft echt niet veel op de lijst te zetten om een voertuig te krijgen dat heel goed tot zijn recht komt. Bovendien mag je niet vergeten dat Mercedes verschillende mogelijkheden biedt om de EQA te personaliseren, zonder meerprijs. Geloof ons, 50.000 euro is een correcte prijs voor een elektrisch voertuig met deze uitrusting.

Mercedes EQA uitrusting
Voor een Mercedes is de EQA behoorlijk volledig uitgerust. En dat mag ook wel, voor dit prijskaartje.


Onder de motorkap

Zoals we al zeiden, is Mercedes heel redelijk geweest met de mechanische aspecten van de EQA. En dat is maar goed ook, want een elektrische auto met 400 pk slaat naar onze bescheiden mening nergens op. Gewoon omdat dit indruist tegen de voornaamste bestaansreden van elektrische voertuigen, namelijk energiezuinigheid.

De bij de lancering voorgestelde EQA 250 stuurt daarom 190 pk en 375 Nm uitsluitend naar de vooras, via een enkelvoudige automatische versnellingsbak. De batterijen van 66,5 kWh beweren goed te zijn voor een gemiddelde rijbereik van 426 km. Niet extreem veel, maar wel ruim voldoende voor een compacte auto die niet bedoeld is om het hele continent te doorkruisen.

Mercedes levert standaard alle soorten laadkabels, en de boordlader is compatibel met aansluitingen tot 100 kW. Zoals voor het Ionity-netwerk, waar Mercedes partner van is. Zo is de EQA aan een snelle laadpaal op 30 minuten weer voor 80% opgeladen, terwijl het thuis 7 uur en 15 minuten duurt om hem volledig op te laden in 32A driefasestroom, of 11 uur in 16A monofasestroom.

De auto wordt geleverd met alle laadkabels.


Onderweg

Als er één ding is dat we de EQA moeten nageven, dan is het dat hij zijn merknaam alle eer aandoet. Het comfortniveau van deze kleine SUV is best wel opmerkelijk. Doordat hij gebaseerd is op de nieuwe GLA, heeft hij dezelfde aangenaam zachte demping. Uiteraard met een paar kleine verschillen. Het is trouwens goed mogelijk dat het gewicht van de batterijen een gunstig effect heeft op de wegligging van de auto.

En daar komt nog een typisch kenmerk van elektrische wagens bovenop: de stilte, die Mercedes nog eens heeft aangevuld met extra geluidsisolatie. Sorry dat we een woord moeten gebruiken dat vandaag geassocieerd wordt met minder fijne dingen, maar achter het stuur van de EQA waan je je in een ... bubbel. Een gezellige, veilige, rustgevende bubbel. Maar denk nu niet dat deze bubbel braafjes zit te wachten tot de wind hem voortbeweegt, want de 375 Nm zijn niet bang om zich te laten voelen wanneer je rechtervoet hen roept.

Reizen als in een hermetische bubbel ...


Verbruik

Dat is natuurlijk de hamvraag, zeker voor een elektrische auto: die 426 aangekondigde kilometers, zijn die in de praktijk ook haalbaar? Gemiddeld genomen wellicht niet helemaal. Als je de helft van ritten op de snelweg aflegt, moet je niet verbaasd zijn als de batterijen tussen 350 en 380 kilometer helemaal leeg zijn. Maar als je de auto zuiver in de stad gebruikt, kan je gemakkelijk aan 400 km geraken, wat lang niet slecht is.

Dat betekent dat het gemiddelde verbruik iets hoger ligt dan de 17,7 kWh/100 km die volgens de WLTP-normen gemeten wordt, maar het ligt vooral een heel stuk onder de 25 kWh/100 km die grotere elektrische SUV's nodig hebben. Dat is voor ons een symbolische grens, want 25 kWh is wat een Belgisch huishouden gemiddeld verbruikt ... per dag.


Budget

De basisprijs ken je al: 49.973 euro. De andere cijfers waarmee je in de begroting rekening moet houden, zijn uiteraard de taksen. En daar hebben we alleen maar positief nieuws te melden. In Brussel en Wallonië bedraagt de BIV slechts 61,50 euro, en de jaarlijkse verkeersbelasting 83,95 euro. In Vlaanderen is het zelfs nog beter, aangezien de Mercedes EQA volledig belastingvrij is. En nog een laatste stukje goed nieuws voor zelfstandigen en bedrijven: deze fraaie SUV is 100% fiscaal aftrekbaar.


Conclusie

Met de EQA heeft Mercedes volgens ons de verstandige keuze gemaakt om niet te proberen uitpakken met verbluffende prestaties of een uitzonderlijke actieradius. Hierdoor is de auto heel redelijk geprijsd voor wat hij te bieden heeft. Al is deze elektrische versie natuurlijk nog altijd zo'n 6.700 euro duurder dan een benzine GLA, en 4.000 euro duurder dan een plug-inhybride.


Technische fiche Mercedes EQA

  • Motor: elektrisch; 190 pk - 375 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: automaat, enkelvoudig
  • L/b/h (mm): 4.463/1.834/1.620
  • Leeggewicht (kg): 2.040
  • Koffervolume (l): 340 - 1.320
  • Batterij (kWh): 66,5
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 8,9
  • Topsnelheid (km/u): 160
  • Rijbereik (km - WLTP): 426
  • Prijs (€): 49.973
  • BIV - verkeersbelasting (Wal/Brus/€): 61,5 - 83,56
  • BIV - verkeersbelasting (Vla/€): 0 - 0


Troeven

  • Geen technische overdaad
  • Vrij realistisch rijbereik
  • Goed gedoseerde stilistische aanpassingen
  • Zeer hoog comfortniveau

Minpunten

  • Kleinere koffer dan de GLA
  • Nog niet het betaalbare e-model waar we op wachten
  • Waarom een SUV en geen compact model?
  • Dynamiek is nog een vraagteken

Je kind leren autorijden

Het is zover: je kind slaat zijn vleugels uit ... en leert autorijden. Heb je besloten om zijn of haar begeleider te zijn? Informeer je dan grondig over het leerproces vóór je hieraan begint.

Rijbewijs: welke opleidingen volgen?

Sinds de zesde staatshervorming behoort de rijopleiding tot de bevoegdheden van de Gewesten. Met als gevolg dat de manier waarop je je rijbewijs haalt enigszins anders is in de drie Gewesten. We zetten even alles op een rijtje, Gewest per Gewest …