Op het jongste autosalon van Brussel werd de nieuwe GLA in wereldpremière voorgesteld. De coronacrisis zorgt er echter voor dat de auto pas nu in het straatbeeld verschijnt.
De nieuwe GLA werd in wereldpremière voorgesteld op het jongste autosalon van Brussel. Maar de coronacrisis zorgde ervoor dat hij pas sinds een paar weken in het straatbeeld te zien is. Met de nieuwe GLA is meteen ook de generatiewissel van de compacte Mercedessen afgerond.
De essentie
In de familie van de compacte Mercedessen geldt de GLA als de ‘sportieve’ SUV, aangezien de rol van familiale SUV weggelegd is voor de recente GLB. Deze tweede generatie van de GLA kreeg een design mee dat een stuk eleganter en evenwichtiger is dan dat van zijn voorganger. Bovendien komt hij ook wat dynamischer over. De GLA volgt dus de evolutie die alle compacte modellen van Mercedes bij elke generatiewissel meemaken: ze worden gedistingeerder, ruimer en comfortabeler, zonder daarbij in te boeten aan dynamiek.
Het segment
Als er één segment is waar de concurrentie moordend is, is het wel dat van de compacte SUV’s. Zo moet de nieuwe Mercedes GLA afrekenen met de Audi Q3, de BMW’s X1 en X2, de Volvo XC40, de Jaguar E-Pace, de Lexus UX en nog een paar andere rivalen. Want ook sommige niet-premiummerken zitten op vinkenslag om in dit hogere segment een graantje mee te pikken. En dan denken we met name aan constructeurs als Peugeot en Hyundai. Kortom, de GLA heeft er alle belang bij om met stevige argumenten over de brug te komen. En gelukkig is dat ook het geval!
Wat er verandert
Aangezien het hier om een nieuwe generatie gaat, verandert zowat alles. Het nieuwe (compacte) platform van deze Mercedes GLA vinden we ook terug bij de A-klasse, de CLA, de B-Klasse en de GLB. De GLA 2020 profiteert van de toegenomen afmetingen en van de mogelijkheden op technologisch vlak. Volgens onze bescheiden mening is deze generatiewissel bij de compacte modellen van Mercedes een van de meest geslaagde. Om meerdere redenen trouwens ...
Design
Een eerste reden is puur esthetisch. Smaken verschillen uiteraard, maar toch willen we onze mening even toelichten. Volgens ons kwam de eerste generatie GLA wat onbeholpen over, met name op het vlak van de verhoudingen. De achterkant was niet zo stijlvol, hoofdzakelijk omwille van de veel te omvangrijke lichtblokken. Na tal van keren rond de nieuwe GLA te zijn gelopen, kunnen we qua design geen enkel punt van kritiek vinden. De verhoudingen zijn deze keer helemaal in harmonie, vanuit welke hoek je de auto ook bekijkt.
Interieur
De tweede reden is het nieuwe compacte platform dat voor meer binnenruimte zorgt in de GLA (ondanks het feit dat de auto iets minder lang is). De zitplaatsen achterin zijn nu echte zitplaatsen geworden. Dat was een zwak punt bij de vorige A-Klasse, de CLA en uiteraard ook de GLA. Hetzelfde geldt voor de kofferruimte, die van 421 naar 435 liter groeit. Besluit: ook al positioneert Mercedes de GLA als een eerder sportieve SUV, toch is hij (meer dan het vorige model) wat meer opgeschoven richting gezinswagen. Al is de rol van echte gezinswagen uiteraard voorbehouden aan de GLB SUV, die ook met zeven plaatsen verkrijgbaar is.
Uitrusting
De spectaculairste vooruitgang boekt de GLA echter op technologisch vlak. Sinds de eerste generatie op de markt kwam, heeft Mercedes volop de kaart van de technologische vernieuwing getrokken. Het beschikbare arsenaal aan rijhulpmiddelen is even uitgebreid als bij de andere modellen van Mercedes (ook al doet de komende nieuwe S-Klasse daar waarschijnlijk weer een flinke schep bovenop). Laten we eens kijken wat er zoal voorhanden is.
De GLA krijgt op zijn beurt ook het inmiddels bekende dubbele kleurenscherm als instrumentenbord mee. Eentje daarvan is volledig aanpasbaar en het andere is het MBUX-infotainmentsysteem met AI (artificiële intelligentie). We moeten eerlijk toegeven dat dit het beste is wat we al hebben gezien in het segment van de compacte premiumauto’s. Zowel het gebruiksgemak als de prima afleesbare schermen zijn gewoon superieur. Als er iets is dat het vorige model totaal demodeert, is het wel dit fantastische instrumentenpaneel.
Onder de motorkap
Zoals gewoonlijk bij Mercedes is het motorenaanbod erg uitgebreid. Als benzine zijn vermogens beschikbaar van 136, 163 en 224 pk. Als diesel is er een instapversie van 116 pk, maar je kan de cavalerie via 136 en 150 pk laten oplopen tot wel 190 pk. Een oplaadbare plug-inhybride met benzinemotor (262 pk) staat eveneens op het programma. De GLA zou geen echte Mercedes zijn als er geen AMG-versie van zou bestaan. Daar heb je keuze tussen 306, 387 en zelfs 421 pk! Standaard zijn alle krachtbronnen gekoppeld aan een automaat (7-traps voor de benzineversies van 136 en 163 pk, 8-traps voor de andere motoren). De 4Matic vierwielaandrijving is voor alle modellen beschikbaar, behalve voor de twee instapbenzineversies. Kortom: iedereen vindt wel een motor naar zijn gading.
Onderweg
Het is met name achter het stuur dat we merken dat de GLA sterk is doorontwikkeld en dat de generatiewissel een groot succes is. Terwijl we betreuren dat de A-Klasse wat te veel op comfort is gericht, is dat bij de GLA juist niet het geval. Het vorige model was dan ook veel te stug afgeveerd, zelfs op het karikaturale af voor een wagen van dit type. Vandaag is de GLA voorzien van een ophanging die naam waardig (ook op slecht wegdek). Dat betekent dat het comfort nu van een niveau is dat je van een Mercedes in deze categorie mag verwachten.
Vergis je echter niet. Het verbeterde comfortniveau betekent niet dat de GLA zijn dynamische kwaliteiten overboord gooit. Die zijn typisch voor de compacte modellen van Mercedes en hebben zelfs een niet nader te noemen merk uit Beieren het nakijken gegeven. Met een lichte en precieze stuurinrichting die een uitstekend stuurgevoel waarborgt, een voorbeeldige wegligging en een vertrouwenwekkende stabiliteit bij hoge snelheden biedt deze GLA heel wat rijplezier, zelfs als je er een dynamische rijstijl op nahoudt. En toch wordt deze auto niet als sportieveling in de markt gezet. Trouwens – en we blijven het herhalen - wie echt sportieve sensaties zoekt, kan maar beter niet opteren voor een SUV.
Verbruik
Omdat dieselmotoren nog niet helemaal afgeschreven zijn en voor een bepaalde categorie gebruikers nog altijd onklopbaar blijven, hebben wij voor onze test de 150 pk sterke GLA diesel uitgekozen. Wat meteen opvalt, is dat Mercedes deze krachtbron flink onder handen heeft genomen. De vroeger zo lawaaierige motor is nu een toonbeeld van discretie. Het belangrijkste blijft evenwel dat het verbruik binnen de perken wordt gehouden, temeer omdat de GLA op dit vlak alle handicaps cumuleert (een automaat en vierwielaandrijving). Toch stelt de auto zich tevreden met een verbruik van 6,1 l/100 km … in de stad. Op de snelweg is dat zelfs maar zo’n 4,5 liter. Het reële gemiddelde zal dus iets meer dan 5 liter bedragen. Mercedes claimt hier 4,6 l/100 km.
Budget
Omdat we ons in premiumland bevinden, is het prijskaartje navenant. De Mercedes GLA heeft een instapprijs van € 35.695 en dat is al vrij pittig. Voor die prijs krijg je standaard al wel een technologische uitrusting van ongekend niveau. Zo behoren het dubbele kleurenscherm en het infotainmentsysteem met AI tot de standaarduitrusting. Toch kan de eindafrekening fors oplopen zodra je je laat gaan in de optielijst.
Conclusie
De Mercedes GLA is net als goede wijn: enkele jaren rijping hebben hem beduidend beter gemaakt. Hij is verfijnder en eleganter geworden. Geen reden meer om hem nog langer in de kelder te laten liggen dus. Hij is nu op zijn toppunt.
Technische fiche
Mercedes GLA 200d
- Motor: viercilinder turbodiesel, 1.950 cm³, 150 pk - 320 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: 8-traps automaat
- L/b/h (mm): 4.410/1.834/1.611
- Leeggewicht (kg): 1.615
- Koffervolume (l): 435 - 1.420
- Tankinhoud (l): 43
- 0 tot 100 km/uur (sec.): 8,6
- Topsnelheid (km/uur): 208
- Gem. verbruik (l/100 km): 4,6
- CO2 (g/km): 121
- Prijs (€): 38.357
Troeven
- Beduidend hoger comfortniveau
- Meer binnenruimte
- Hoog technologisch niveau
- Elegant design
Minpunten
- Overbodig in het gamma?
- Kwaliteit van bepaalde kunststoffen
- Geen geëlektrificeerde versies bij lancering
- Talrijke en dure opties
Meest recente artikelen
Getest in Touring Magazine: de nieuwste auto’s
Zoek je informatie over een bepaald automodel? Vind hier een overzicht van autotesten uit Touring Magazine.
Skoda Kodiaq 2024, de Tsjechische SUV wordt hybride
Achter het stuur voelt de Skoda Kodiaq veilig en comfortabel aan. Hij ziet eruit als een enorme SUV, maar laat zich rijden als een compacte sedan.
Mercedes CLE 2024, een cabrio als een Zwitsers zakmes
Cabrio's worden alsmaar zeldzamer. Maar bij de volhouders springt Mercedes er duidelijk uit, met een bijzonder coherent aanbod.
Citroën C3 2024, de 2PK van de 21ste eeuw?
De nieuwe Citroën C3 neemt het historische uitgangspunt van de eerbiedwaardige 2PK over. Op het menu: eenvoud, rationaliteit en een scherpe prijs.
Dacia Spring 2024, vroegtijdige esthetische chirurgie
La nouvelle Dacia Spring affiche une belle allure ! Les détails soignés font la différence, au point que la petite roumaine est métamorphosée.
Renault Captur 2024, een nieuwe look voor meer karakter
De Renault Captur heeft dezelfde moderne familie-uitstraling als de andere recente modellen van het merk. Maar de verlichting is origineel.
Getest in Touring Magazine: de nieuwste motorfietsen
Zoek je informatie over een bepaald model van motor? Vind hier een overzicht van motortesten uit Touring Magazine.