Indian beweert met de nieuwe Pursuit de meest verfijnde Amerikaanse toermotor op de markt te hebben. Het merk focust meer dan ooit op de veeleisende Europese markt en gooit alles in de strijd om qua rij-eigenschappen mee te kunnen met de lichtere en wendbaardere Europese en Japanse motoren. Grootspraak? Of hebben ze bij Indian een magische formule gevonden? We zochten het uit op de bergwegen rond Chamonix.

Ballen
Je moet al flink wat ballen aan je lijf hebben om een 400 kg zware toermotor voor te stellen in de Alpen. De voor Amerikaanse cruisers typische rechtdoorwegen zal je hier niet vinden, maar haarspeldbochten, blinde doordraaiers achter rotspartijen en smalle rijstroken op een klif des te meer. Een ideaal speelveld voor de Indian Pursuit? Je zou denken van niet, want de machine is groot, log en zwaar. Toch beweert Indian dat ze het met deze nieuwste niet alleen kunnen opnemen tegen de obligate Harley-Davidson Road Glide, maar ook tegen de Honda Gold Wing en de BMW K 1600 GTL. Met hun veel sterkere zescilinders en hun lichtere gewicht zie je ze niet meteen als concurrentie, maar Indian durft het aan ze bij naam te noemen. Op de vraag waarom ze niet eerder de BMW R 18 Transcontinental viseren, luidt het gevatte antwoord: “Die zouden we vernietigen in een vergelijkende test.”

Steile verwachtingen
De verwachtingen zijn hooggespannen met zulke uitspraken, terwijl het bergdorpje Chamonix ontwaakt met de zon die zijn weg zoekt tussen de bergtoppen. Op een boogscheut afstand: Europa’s hoogste berg, de Mont Blanc. Zijn top van 4.809 meter verschuilt zich wat achter de wolken, maar af en toe laat hij zich zien. In tegenstelling tot daarboven, hoog op de koude top, is het in de vallei al lekker warm. Niet te dik aankleden dus, want veel wind zal er vandaag niet gevangen worden.
Heb je al eens gekeken hoeveel kuipwerk je voorgeschoteld krijgt? Breed en hoog, waardoor je bijna compleet beschermd bent. Bovendien is de ruit elektrisch verstelbaar, zodat je ook met je hoofd uit de wind zit. Open helm en zonnebril op? Check! Een korte broek zou ook nog gekund hebben, want je (onder)benen zitten achter beschermende delen. Gelukkig hebben we genoeg verstand om dat niet te doen én zijn er flapjes die je manueel open en dicht kan doen voor verluchting. Een simpel en effectief systeem.

Zadelkoeling (zowaar)
Qua comfort zal het vandaag wel lukken, dat is al snel duidelijk. Dat mag ook wel, voor 34.490 euro. Een aangename rechtopzitpositie, een dik zadel met goede ruggensteun, treeplanken voor de voeten, cruisecontrol, 133 liter bagageruimte inclusief de enorme topkoffer, handvatverwarming, zadelverwarming en optioneel zelfs zadelverkoeling. Dat is een systeem dat vaak in luxe auto’s gebruikt wordt, waarbij er koude (airco)lucht op je zitvlak geblazen wordt. Indian gebruikt een ander systeem, waarbij de warme lucht onder het zadel weggezogen wordt. Je krijgt dus geen actieve koeling op je bips, maar wel een zadel dat nooit heel warm wordt. Op dagen zoals vandaag een absolute aanrader, want het systeem werkt prima.

Dit werkt!
Een ander systeem dat werkelijk schitterend doet wat het moet doen, is het tft-aanraakscherm met Ride Command. Dat zit logisch in elkaar, werkt razendsnel en is bijzonder overzichtelijk. Het aanraakscherm reageert perfect op eender welk type handschoen dat je draagt. Op het dashboard zijn er bovendien nog een paar fysieke knoppen om snel naar een menu te gaan. Ride Command werkt met Apple CarPlay en heeft ook een ingebouwde gps. Je muziek streamen via bluetooth? Een makkie. De connectie tussen de machine en je smartphone is zo gemaakt. Voor je het weet, rij je over de mooiste bergwegen met je favoriete muziek die uit het 100 W-geluidssysteem knalt.

Intensieve Indian
We beginnen de dag met wat vrolijke deuntjes, maar schakelen al snel over naar mute als de wegen kronkeliger en technischer worden. Je zit tenslotte op een 400 kg zwaar bakbeest. Dat zijn veel kilo’s die je 180 graden gedraaid moet krijgen in een haarspeldbocht die ook nog eens stevig naar boven loopt. Kan het? Tuurlijk. De machine laat zich makkelijk overgooien van links naar rechts, waarbij hij mooi stabiel en baanvast blijft. Eenmaal op hellingshoek is het vooral zoeken naar het punt waarbij je net niet tegen de grond schuurt en zeker weet dat je op de juiste rijlijn zit. Correcties in de bocht zijn behoorlijk lastig, dus een goede techniek is op de Pursuit belangrijker dan ooit. Verwacht niet dat je dartelend als een jong veulentje over de bergpas rijdt, want iedere bocht is een opgave.

Niet (te) sportief
Het motorblok is ook allesbehalve sportief afgesteld om op dit soort wegen van sportief toeren te kunnen spreken. Daarvoor blijft het te lang in toeren hangen na het grijpen van de koppeling en zijn de schakelwegen te lang. In rijmodus ‘Sport’ (je hebt ook ‘Rain’ en ‘Standard’) reageert de V-twin duidelijk heftiger op je gasinput. Dat leidt bij het uitkomen van de bocht soms tot speelse momenten, door de plotse krachtexplosie van de tweecilinder. Maar je voelt dat dit niet hoort op dit type motor. Laat de wielen maar gewoon zonder tractieverlies hun weg vervolgen; dat maakt het voor iedereen makkelijker en aangenamer.

Cruiser
Na de bochtige bergwegen vervolgen we onze weg naar het prachtige meer van Annecy. Geen haarspeldbochten meer of technisch uitdagende stukken, maar zacht kronkelende hoofdwegen. Hier voelt de Pursuit zich duidelijk veel beter in zijn sas. Rij schakellui in alle comfort, zet je favoriete muziek weer op en geniet van het geniale cruisevermogen van de Pursuit. Dit is wat de machine het best doet. Hij is zeker niet vies van een col hier of een smalle bergpas daar, maar sportieve sensaties zal je daar niet vinden. En dan reden we nog alleen, dus zonder passagier, en zonder bagage. Op deze machine, die duidelijk gemaakt is voor twee personen en een halve verhuis aan kofferruimte, moet je niet sportief toeren, ook al wil Indian met de Pursuit die (Europese) richting uit. Hou het maar gewoon bij wat die het best doet. Cruisen bijvoorbeeld.

Meer info vind je op de website van Indian en op motorprijzen.be.
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.