Met de R en de RS schrijft Triumph een vervolg op het succesverhaal van de Street Triple.
De Triumph Street Triple is het prototype van een publiekslieveling, met lovende recensies over de hele wereldbol en liefst 130.000 verkochte exemplaren. Een klaterend succes, van de eerste versie in 2007 tot de transitie van 675 naar 765cc in 2017. Wij vroegen ons af of de 2023-versie dit succesverhaal kan verderzetten.


Twee versies van de Triumph Street Triple
Triumph biedt van de Street Triple twee versies aan: de R-basisversie en de sportievere RS. De R levert nu 120 pk (+2 pk) bij 11.500 tpm, terwijl de RS zelfs 130 pk (+7 pk) uit de driecilinder tovert. Belangrijk om te weten is dat het blok volledig identiek is, maar er puur op het vlak van tuning een verschil gecreëerd werd.

Sportief of sportiever?
Er zijn uiteraard wel meer verschillen tussen beide machines dan de extra letter in de naam en wat extra pk’s. Zo staat de RS achteraan 10 mm hoger, is de balhoofdhoek scherper, de wielbasis korter en weegt de motor een kilootje minder. Allemaal om te komen tot een sportiever stuurgedrag. Daarenboven krijgt de RS betere remmen, sportievere banden en zelfs een andere achterschokbreker.

Thuiskomen
Welke versie je ook kiest, je voelt je onmiddellijk thuis op de Triumph Street Triple. Van de behapbare zadelhoogte (826/836 mm), over de logica van de bedieningsknoppen, tot de natuurlijk aanvoelende zithouding: een perfecte harmonie tussen sportieve ambities en rijgemak.
En die sportieve ambities zijn best groot, want we draaiden op het circuit van Jerez net zo snel rond als met een pure sportmotor. Op de openbare weg vielen vooral het gebruiksgemak en het rijplezier op. Dat maakt van de nieuwe Street Triple een motor met een groot potentieel, een heerlijke gebruiksvriendelijkheid en een gigantische fun factor. De opvolging van de succesrijke dynastie is verzekerd.

Onder het zadel van de Triumph Street Triple R en RS
- Motor: vloeistofgekoelde 765cc drie-in-lijn
- Vermogen: 120/130 pk
- Topsnelheid: 223/230 km/u
- Drooggewicht: 189/188 kg
- Zadelhoogte: 826/836 mm
- Verbruik: 5,6l/100 km
- Prijs: vanaf 10.595/12.895 euro
- Meer info op motorprijzen.be en de website van Triumph
Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.
Touring depanneert ook je motor
Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!
Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.
Meest recente artikelen
Koopgids: is de gravelbike een gulden middenweg tussen racefiets en mountainbike?
Gravelbikes voelen zich thuis op en naast de weg.
Getest: Origine Help, de sportieve elektrische fiets die je meer doet fietsen
Het Noord-Franse merk Origine lanceert de Help als gravelbike met trapondersteuning.
Batterijen van elektrische auto's, duur en fragiel?
Private lease, de budgetvriendelijke oplossing in 10 punten
De compacte modellen van Hyundai
Partnerinfo - Je bent nog niet klaar voor een Plug-in Hybride of volledig elektrische wagen? Geen probleem. Benzinewagens blijven immers ook de komende jaren nog een vaste waarde.
Koga Colmaro Extreme gravelbike getest: veelzijdig en avontuurlijk
Koga heeft een familie van gravelbikes, die luisteren naar de naam Colmaro.