Honda zet stevig in op zijn middenklasse scooters. Met drie versies, gebouwd rond hetzelfde blok, is het aanbod breder dan ooit. Maar welke van de drie past bij wie? Onze man ging het uitvlooien. Net zoals de wielrenners reden we van de Adriatische naar de Tyrreense zee. Maar dan wel met scooters – we waren tenslotte in Italië. En omdat we toch niet moesten trappen, maakten we er meteen een heen- en terugreis van.
Crossover
Als je de drie op een rij zet, stel je vast dat de Forza het midden houdt tussen de SH350i en de ADV. Die laatste is de meest extreme, al moet je voorzichtig zijn om een scooter extreem te noemen. Laten we het dus houden op sportiefst. Dat hij in tegenstelling tot zijn grote broer, de X-ADV, geen X in zijn naam heeft, duidt erop dat de ADV nòg minder op onverhard terrein te zoeken heeft dan de 750. Toch kan je er een landweg mee induiken, en dat heeft alles te maken met de hoogwaardige Showa-ophanging waarop Honda’s jongste middenklasse scooter staat. Hij ziet er nochtans klaar uit om net als de X-ADV het Grote Avontuur aan te pakken, maar is vooral gericht op gebruiksgemak en sportiviteit. Als je het wil vergelijken met bekende termen van de vierwielers: de Honda X-ADV werd wel eens de eerste SUV op twee wielen genoemd. Wel, dan mag je de ADV 350 onderbrengen bij de crossovers.
Over de Apennijnen
Rijden met een scooter verschilt grondig van rijden met een motorfiets. Maar je zou er van versteld staan hoe goed een middenklasse scooter uit de verf komt op een rit die je bij de eerste indruk liever op een motorfiets zou doen. Wij reden van het Honda design centrum in de buurt van Rome over de Apennijnen naar de Tyrreense kust. Een tocht van om en bij de 350 km. En ’s anderendaags weer terug, maar niet zonder eerst Honda’s fabriek in Atessa bezocht te hebben. Dat wil dus zeggen dat we net als de dag voordien pas na de lunch aan een tocht van dik 300 km over de centrale bergrug van Italië konden beginnen. Als je weet dat de voorrijder op een Honda Africa Twin reed en graag op tijd het avondeten wou halen, dan weet je meteen dat het tempo hoog lag. En dat je best sportief uit de hoek kan komen met Honda’s middenklasse scooters.
Stadsmus
Het begon met de Honda SH350i. Niet meteen de ideale scooter om de eerste 80 km op de snelweg mee aan te pakken. Maar zo weten we dat we met de SH, ondanks het frontaal oppervlak ter grootte van Conner Rousseaus ego, toch een top haalden van 140 km per uur. Het illustreert dat het 30 pk sterke blok best pittig is. De grote troef van de SH is echter dat hij uitstekend beschermt, in ons geval tegen de rijwind. Al zal het in landen waar er al eens wat nattigheid uit de lucht valt vooral de afweer tegen regen en ontij zijn die de scooter populair maakt. Mooi is dat de klassieke stijl van de scooter wordt aangevuld met een passend dashboard en dat je met de lage treeplank gewoon opstapt zoals op een vrouwenfiets. Je been gaat dus door de scooter in plaats van erover.
Wat is de sterkste Honda 350?
Gek trouwens hoe een blok met identiek dezelfde waarden sterker kan aanvoelen in een motorfiets of scooter met een verschillend rijwielgedeelte. We hadden gezworen dat de Honda Forza 350 mono meer pk’s en Nm’s ontwikkelde in de SH, maar de technische fiche vertelt ons dat dit niet het geval is. In hernemingen en sprintjes houden deze twee – en zelfs de ADV – trouwens gelijke tred. Misschien is het wel omdat je op de Forza met de laagste schermstand toch wat wind vangt, dat de indruk van snelheid verhoogd wordt. Anderzijds is er de zachte ophanging en een zadel van salon-niveau om het leven aan boord van de Forza comfortabeler te maken. Eerlijk, toen we op de Forza stapten, dachten we dat we onze persoonlijke favoriet gevonden hadden. Wendbaar, pittig, comfortabel, een hoogwaardig afgewerkt dashboard en een standaard topkoffer. En dat allemaal voor een prijs van minder dan 7.000 euro! Het lijkt moeilijk te verbeteren. En toch …
Sportief
De 250 km in het zadel van de ADV 350 deden ons twijfelen. Het windscherm is wel kleiner, maar biedt verrassend goede bescherming. En de ophanging van Honda’s nieuwste middenklasse scooter is gewoon verbluffend. De upsd Showa zorgt ervoor dat het sturen nog een pak lichter is en de geometrie biedt gewoon een heel goede controle. Qua comfort topt de ADV de Forza niet, maar hij is sportiever, heeft een hoger fungehalte en hij ziet er verdraaid goed uit. En ook de ADV kost minder dan 7.000 euro. Dat is een straffe prijs voor een straffe scooter.
Welke Honda?
Op basis van dit alles roepen we toch de ADV tot winnaar uit van deze vergelijkende test. Tenzij je meer op comfort gesteld bent en wat meer opslagruimte wil natuurlijk. Dan is het de Forza. Of als je zelden of nooit de stad uitkomt en blij bent met wat extra bescherming tegen storm en ontij. Want dan wordt het de SH350i. En zo gaat een mens uiteindelijk toch nog twijfelen. Hoe dan ook is er goed nieuws voor wie op zoek is naar een middenklasse scooter. Want tussen deze drie zit er altijd wel eentje die past bij een specifiek profiel. Dààr moet je alvast niet aan twijfelen!
Meer informatie vind je op de website van Honda en op motorprijzen.be
Meest recente artikelen
Een geslaagde herfstvakantie voor snelle beslissers
Les vacances d'automne arrivent et vous n'avez encore rien prévu? Les possibilités ne manquent pas. Trouvez de l’inspiration grâce ces conseils pour des sorties près de chez vous ou un peu plus loin.
Halloween 2024 in eigen land: van gezellig tot angstaanjagend
Halloween is in België uitgegroeid tot een groots evenement met activiteiten voor alle leeftijden. Van pretparken in halloweenstijl tot huiveringwekkende wandelingen en spookachtige kastelen, er is voor elk wat wils. Ontdek de leukste bestemmingen en beleef een onvergetelijke Halloween!
Touring autozoektochten
Ken je streek is een nieuwe rubriek in Touring Magazine. Leer België beter kennen via onze quizvragen hieronder.
De Brabantse Kouters: stille, eeuwenoude landschappen
De Brabantse Kouters vormen een rustige regio in het noordwesten van Vlaams-Brabant. Onze route voert je door een gevarieerd landschap, met stops bij een aantal beroemde brouwerijen.
Een tweedehands auto kopen: waarop moet je letten?
Acheter une voiture, qu'elle soit neuve ou d'occasion, n'est pas une mince affaire. Voici quelques pistes et conseils pour bien choisir.
Een tweedehands elektrische auto kopen: hoe maak je de juiste keuze?
Autonomie, état de la batterie, recharge... Tout ce à quoi vous devez penser avant d'acheter une voiture électrique d'occasion.