Image
Honda scooters
We reden de Apennijnen over met de nieuwe 350 cc scooters van Honda: de Forza 350, de SH350i en de ADV350. En wat blijkt? Op elk potje past een dekseltje.

Honda zet stevig in op zijn middenklasse scooters. Met drie versies, gebouwd rond hetzelfde blok, is het aanbod breder dan ooit. Maar welke van de drie past bij wie? Onze man ging het uitvlooien. Net zoals de wielrenners reden we van de Adriatische naar de Tyrreense zee. Maar dan wel met scooters – we waren tenslotte in Italië. En omdat we toch niet moesten trappen, maakten we er meteen een heen- en terugreis van.

Honda


Crossover

Als je de drie op een rij zet, stel je vast dat de Forza het midden houdt tussen de SH350i en de ADV. Die laatste is de meest extreme, al moet je voorzichtig zijn om een scooter extreem te noemen. Laten we het dus houden op sportiefst. Dat hij in tegenstelling tot zijn grote broer, de X-ADV, geen X in zijn naam heeft, duidt erop dat de ADV nòg minder op onverhard terrein te zoeken heeft dan de 750. Toch kan je er een landweg mee induiken, en dat heeft alles te maken met de hoogwaardige Showa-ophanging waarop Honda’s jongste middenklasse scooter staat. Hij ziet er nochtans klaar uit om net als de X-ADV het Grote Avontuur aan te pakken, maar is vooral gericht op gebruiksgemak en sportiviteit. Als je het wil vergelijken met bekende termen van de vierwielers: de Honda X-ADV werd wel eens de eerste SUV op twee wielen genoemd. Wel, dan mag je de ADV 350 onderbrengen bij de crossovers.


Over de Apennijnen

Rijden met een scooter verschilt grondig van rijden met een motorfiets. Maar je zou er van versteld staan hoe goed een middenklasse scooter uit de verf komt op een rit die je bij de eerste indruk liever op een motorfiets zou doen. Wij reden van het Honda design centrum in de buurt van Rome over de Apennijnen naar de Tyrreense kust. Een tocht van om en bij de 350 km. En ’s anderendaags weer terug, maar niet zonder eerst Honda’s fabriek in Atessa bezocht te hebben. Dat wil dus zeggen dat we net als de dag voordien pas na de lunch aan een tocht van dik 300 km over de centrale bergrug van Italië konden beginnen. Als je weet dat de voorrijder op een Honda Africa Twin reed en graag op tijd het avondeten wou halen, dan weet je meteen dat het tempo hoog lag. En dat je best sportief uit de hoek kan komen met Honda’s middenklasse scooters.

Honda


Stadsmus

Het begon met de Honda SH350i. Niet meteen de ideale scooter om de eerste 80 km op de snelweg mee aan te pakken. Maar zo weten we dat we met de SH, ondanks het frontaal oppervlak ter grootte van Conner Rousseaus ego, toch een top haalden van 140 km per uur. Het illustreert dat het 30 pk sterke blok best pittig is. De grote troef van de SH is echter dat hij uitstekend beschermt, in ons geval tegen de rijwind. Al zal het in landen waar er al eens wat nattigheid uit de lucht valt vooral de afweer tegen regen en ontij zijn die de scooter populair maakt. Mooi is dat de klassieke stijl van de scooter wordt aangevuld met een passend dashboard en dat je met de lage treeplank gewoon opstapt zoals op een vrouwenfiets. Je been gaat dus door de scooter in plaats van erover.


Wat is de sterkste Honda 350?

Gek trouwens hoe een blok met identiek dezelfde waarden sterker kan aanvoelen in een motorfiets of scooter met een verschillend rijwielgedeelte. We hadden gezworen dat de Honda Forza 350 mono meer pk’s en Nm’s ontwikkelde in de SH, maar de technische fiche vertelt ons dat dit niet het geval is. In hernemingen en sprintjes houden deze twee – en zelfs de ADV – trouwens gelijke tred. Misschien is het wel omdat je op de Forza met de laagste schermstand toch wat wind vangt, dat de indruk van snelheid verhoogd wordt. Anderzijds is er de zachte ophanging en een zadel van salon-niveau om het leven aan boord van de Forza comfortabeler te maken. Eerlijk, toen we op de Forza stapten, dachten we dat we onze persoonlijke favoriet gevonden hadden. Wendbaar, pittig, comfortabel, een hoogwaardig afgewerkt dashboard en een standaard topkoffer. En dat allemaal voor een prijs van minder dan 7.000 euro! Het lijkt moeilijk te verbeteren. En toch …


Sportief

De 250 km in het zadel van de ADV 350 deden ons twijfelen. Het windscherm is wel kleiner, maar biedt verrassend goede bescherming. En de ophanging van Honda’s nieuwste middenklasse scooter is gewoon verbluffend. De upsd Showa zorgt ervoor dat het sturen nog een pak lichter is en de geometrie biedt gewoon een heel goede controle. Qua comfort topt de ADV de Forza niet, maar hij is sportiever, heeft een hoger fungehalte en hij ziet er verdraaid goed uit. En ook de ADV kost minder dan 7.000 euro. Dat is een straffe prijs voor een straffe scooter.


Welke Honda?

Op basis van dit alles roepen we toch de ADV tot winnaar uit van deze vergelijkende test. Tenzij je meer op comfort gesteld bent en wat meer opslagruimte wil natuurlijk. Dan is het de Forza. Of als je zelden of nooit de stad uitkomt en blij bent met wat extra bescherming tegen storm en ontij. Want dan wordt het de SH350i. En zo gaat een mens uiteindelijk toch nog twijfelen. Hoe dan ook is er goed nieuws voor wie op zoek is naar een middenklasse scooter. Want tussen deze drie zit er altijd wel eentje die past bij een specifiek profiel. Dààr moet je alvast niet aan twijfelen!

Honda


Meer informatie vind je op de website van Honda en op motorprijzen.be