Image
Renault Zoé
10 december 2019

De Renault ZOE mag de pionier van de moderne elektrische stadswagens genoemd worden. Bij deze update is vooral gesleuteld aan het rijbereik en de binnenafwerking. De prijs blijft echter hoog, en dus biedt Renault ook de mogelijkheid om de batterijen te huren.

De essentie

Na zeven jaar en zowat 160.000 verkochte exemplaren krijgt de ZOE, de pionier onder de elektrische stadswagens, zijn grondigste update tot nu toe. Niet alleen het rijbereik neemt toe (dankzij de nieuwe batterij), ook het interieur werd onder handen genomen. Aan dat alles hangt natuurlijk een prijskaartje, maar de pijn wordt verzacht door de huurformule die Renault voor de batterijen heeft uitgewerkt. Voor dezelfde versie betaal je bijvoorbeeld € 32.600 bij aankoop van de batterijen en € 24.400 als je de batterijen huurt (€ 74 tot € 124/maand).

 

Image
Renault Zoé

Het segment

We bevinden ons in het segment van de elektrische auto's, waar het aanbod vandaag steeds sneller toeneemt. Als stadswagen was de ZOE op dat vlak een echte voorloper. Hij staat immers al meer dan zeven jaar in de catalogus. Het Franse model is niet de enige elektrische pionier (denk maar aan de Peugeot Ion of de niet langer verkrijgbare Mitsubishi I-Miev), maar qua verkoopcijfers en prestaties mag de ZOE de markleider in dit specifieke segment genoemd worden. Merk op dat de gloednieuwe Seat Mii een te duchten rivaal wordt, met name door zijn lagere prijs. En nu ook de Peugeot 208 en de Opel Corsa eraan komen, belooft de concurrentie intens te worden.

Image
Renault Zoé

Wat er verandert

Mogen we bij deze 2020-versie spreken van een nieuwe generatie? Ondanks de nieuwe neus, de nieuwe motorkap, nieuwe achterlichten en enkele aerodynamische aanpassingen blijven de verschillen tussen de oude en de nieuwe ZOE immers beperkt. Bovendien is het platform gebaseerd op wat al bestond, ook al merken we wel degelijk een evolutie, zeker qua autonomie en uitrusting (actieve rijstrookcontrole, standaard full led-lichten vooraan en achteraan enzovoort).

Binnenin

Wel volledig vernieuwd is het interieur van de ZOE. De kwaliteit gaat er met sprongen op vooruit en het resultaat ziet er nog altijd modern uit, maar met een klassiekere toets. Het nieuwe digitale instrumentenbord is duidelijker, het vernieuwde infotainmentscherm van 9,3 inch staat verticaal en vooral: het interieur past de kringloopfilosofie toe. Alle kunststoffen zijn gerecycleerd en de elegante grijze stof op het dashboard, de stoelen, de deurpanelen en de middenconsole is vervaardigd uit oude veiligheidsgordels, stoelbekledingen en plastic flessen. De ruimte binnenin is gemiddeld. Vooral achterin is de plaats voor drie volwassenen eerder beperkt, door het smalle koetswerk. De koffer heeft een laadvolume van 338 liter, maar je moet er wel ook de laadkabel in kwijt.

Image
Renault Zoé

        

Image
Renault Zoé

100 of 135 pk

Zoals gezegd heeft het aangepaste platform een positieve impact op het rijbereik. De ZOE kan nu immers gebruikmaken van een accu van 52 kWh, wat een officieel rijbereik (WLTP) oplevert van 386 tot 395 km, afhankelijk van de gekozen versie. Er is namelijk niet alleen de enkele maanden geleden geïntroduceerde motor van 110 pk, maar ook een nieuw exemplaar van 135 pk. De wagen kan opgeladen worden bij maximaal 50 kW. Dat betekent dat het aan een snellader iets meer dan een uur duurt om weer 80% rijbereik te hebben, of iets meer dan 9 uur om de batterijen volledig op te laden via een wallbox thuis. Onze reële autonomie bedroeg ongeveer 300 km. Dat lijkt op zich niet bepaald indrukwekkend en komt niet in de buurt van de officiële waarden, maar lees even hoe we aan dat cijfer gekomen zijn …

Image
Renault Zoé

Prima rijbereik

We mochten de wagen namelijk testen op een bergachtige route van 230 km en hebben de ZOE van 135 pk op de helft daarvan behandeld als een supersportieve GTI. Zo'n agressieve rijstijl is niet meteen waar de kleine Renault voor bedoeld is, maar het moet gezegd: de elektrische stadsrakker gaf geen krimp. En wat was het leuk om razendsnel te kunnen accelereren en opnieuw versnellen! Kortom: als wij een dergelijk rijbereik halen terwijl we reden als een halve hooligan, lijkt het ons onmogelijk om minder dan 350 km te doen met een volle batterij, behalve misschien als het de stenen uit de grond vriest. Voor dit type wagen volstaat dat rijbereik ruimschoots.

 

Image
Renault Zoé

Onderweg

Het blijft indrukwekkend hoe een elektrische wagen accelereert, dankzij het koppel dat meteen beschikbaar is. Hetzelfde geldt voor de stilte aan boord. De ZOE is trouwens vrij goed geïsoleerd wat rij- en windgeluiden betreft. Dat levert een comfortabele stadswagen op, met uitzondering van de afvering misschien. Die kan wat hard aanvoelen voor wie Franse auto’s gewoon is. Nog een troef: de uitstekende wegligging, met een onderstel dat prima presteert en hierbij goed geholpen wordt door het gewicht van de batterijen, die zorgen voor een zeer laag zwaartepunt.

Image
Renault Zoé

Budget: batterij kopen of huren?

De aankoopprijs blijft hét probleem van alle elektrische wagens. Met een basisprijs van € 32.600 is de ZOE helaas niet de uitzondering op de regel. Dat is echter wanneer je de wagen koopt inclusief batterij. Het kan ook anders: als je de batterij huurt, betaal je € 24.400. De huurprijs bedraagt dan € 74 tot € 124 per maand, afhankelijk van de gekozen formule. Is dat interessant? Wij vinden van wel. Met het prijsverschil betaal je gedurende bijna 8 jaar de huur. En je doet niet meer voordeel wanneer je een elektrische auto na 8 jaar verkoopt (garantieperiode van de constructeur op de batterijen).

Besluit

De nieuwe ZOE heeft ons als geen enkele andere elektrische wagen weten te overtuigen. Dankzij die zeven jaar ervaring heeft Renault de stadsrakker precies kunnen verfijnen waar dat nodig was en bovendien is het rijbereik vandaag echt oké. En dan hebben we het nog niet over de kwalitatieve vooruitgang in vergelijking met zijn voorganger. Bovendien is het met de huurformule van de batterijen mogelijk om een echte elektrische wagen te kopen zonder (al te grote) fortuinen uit te geven.

Image
Renault Zoé

Technische fiche

Renault Zoé R135

Motor: elektrisch, synchroon; 135 pk – 245 Nm

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: automaat

L/b/h (mm): 4.084/1.730/1.562

Leeggewicht (kg): 1.502

Koffervolume (l): 338 - 1.225

Batterijen (kWh): 52

0 tot 100 km/u (sec): 9,5

Topsnelheid (km/u): 140

Rijbereik (km - WLTP): 386

CO2-uitstoot (g/km): 0

Modelreeks: van € 24.400 tot € 37.200

Pluspunten

Uitstekende reëel rijbereik

Verbeterde afwerking

Rijdt heel leuk

Relevante elektrische wagen

Minpunten

Opladen duurt vrij lang

Weinig esthetische veranderingen

Android Auto niet bruikbaar in België

Aankoopprijs

Video

Deel deze inhoud