Image
Tegoedbon beste bescherming voor reisbudget

De ene voucher is de andere niet waarschuwt de reissector. Er is er maar één die de consument optimaal beschermt: de zogeheten 'tegoedbon'.


De ene voucher is de andere niet waarschuwt de reissector. Er is er maar één die de consument optimaal beschermt én ook garanties biedt voor de sector zelf: de zogeheten ‘tegoedbon’. Koen van den Bosch, Gedelegeerd Bestuurder van de Vereniging Vlaamse Reisbureaus, legt haarfijn uit waarover het gaat.


De grote vakantie staat voor de deur en de situatie is op zijn zachtst gezegd onduidelijk. Alle partijen - de consument en de reissector in zijn geheel - zijn de dupe van de wrede saboteur waar niet mee te onderhandelen valt: COVID-19. Of er deze zomer al dan niet gereisd kan worden, is kortom de ‘one million dollar question’. Maar er is nog een andere brandende kwestie die reizigers danig bezighoudt: wat met het inmiddels gespendeerde reisbudget?

Het goede nieuws: wie een reis heeft geboekt bij een reiskantoor, hoeft zich geen zorgen te maken. Of je reis nu doorgaat of niet, je reisbudget is niet verloren want erkende reiskantoren zijn hiervoor verzekerd. Let wel, dit geldt enkel voor wie een pakketreis heeft geboekt, een vakantie dus waarin minstens twee verschillende reisdiensten worden gecombineerd zoals transport en accommodatie.

Dit was overigens altijd al zo, maar onder COVID-19 worden de bestaande beschermingsmechanismen danig op de proef gesteld. Om de huidige crisis het hoofd te bieden, werd gezocht naar een creatieve oplossing: de ‘tegoedbon’. Die brengt niet alleen soelaas voor de consument maar zorgt er ook voor dat reiskantoren niet meteen op een faillissement afstevenen.


Zeg niet coronavoucher maar tegoedbon

Koen van den Bosch nuanceert meteen: “Wie een voucher heeft van een hotel of van een luchtvaartmaatschappij, is nauwelijks beschermd. Als het hotel of de maatschappij in kwestie failliet gaat, heeft die voucher namelijk geen enkele waarde meer. Daarom is het belangrijk om weten dat de reiskantoren werken met een zogeheten ‘tegoedbon’ die conform is met het Ministerieel Besluit van 19 maart. Deze tegoedbon verwijst naar de coronacrisis en beschermt de consument tegen insolventie van de organisator.’

Europa was het in eerste instantie niet helemaal eens met de Belgische aanpak ter bescherming van consumenten en reiskantoren, maar inmiddels toont de Europese Commissie begrip voor de maatregelen. Koen van den Bosch: “De tegoedbon biedt de beste bescherming en beantwoordt wel degelijk aan wat Europa van ons vraagt. De bon kan overigens gebruikt worden voor een andere reis en na 12 maanden kan alsnog een terugbetaling gevraagd worden.”


Consument begripvol

Maar zo’n vaart lijkt het intussen niet te lopen want veel consumenten hebben al beslist om hun reis zonder al te veel morren uit te stellen. Volgens Koen van den Bosch zijn er ook die al hebben beslist om de geboekte reis om te boeken naar volgend jaar. “Het zal echter bijzonder moeilijk worden voor de reissector met minder omzet in 2021. Ook hier zal de nodige steun vanuit Europa en de Belgische staat noodwendig zijn.”

Hij benadrukt ook dat consumenten die gevraagd worden om hun saldo te vereffenen, dat ook beter doen. Op die manier is er namelijk geen sprake van een eenzijdige verbreking van het contract, wat nadelig is voor de reiziger. Koen van den Bosch raadt hen dan ook aan om contact op te nemen met het reiskantoor waar ze geboekt hebben. Let wel, de meeste reiskantoren zijn voorlopig nog fysiek gesloten omdat ze momenteel volledig in het duister tasten wat de toekomst betreft. “Ze zijn wel telefonisch, per mail, chat enzovoorts bereikbaar wat bij onlinespelers niet het geval is.” Nieuwe reizen boeken, zit er met andere woorden voorlopig niet in maar Koen van den Bosch benadrukt dat er achter de schermen hard wordt gewerkt om de klanten die al geboekt hebben, bij te staan.


500.000.000 euro

Dat er faillissementen in de lucht hangen, staat buiten kijf. Koen van den Bosch becijfert voor de reiskantoren en organisatoren alleen al dat er 500 miljoen euro is weggevloeid. Dat geld kan niet meer gerecupereerd worden, betreurt hij: “Dit is een serieuze aderlating voor onze sector, maar de reiziger is beschermd.” Hij is tegelijkertijd ook opgelucht want het grote gros aanvaardt de bon. En dat is maar goed ook, want bij een cash-out verliest iedereen, vervolgt hij.

Waar dat geld naartoe is? Koen van den Bosch: “Vliegtickets die uitgeschreven zijn, zijn betaald en staan op naam. Als de vlucht niet doorgaat, krijgen we van de luchtvaartmaatschappij geen geld terug maar een voucher op naam van de passagier in kwestie. Anders gezegd: als die passagier opteert voor een andere bestemming, zijn we dat geld kwijt. Om die reden hebben we dan ook een volledig berekend plan voorgelegd aan Europa evenals op federaal als op regionaal niveau om een nood/rampenfonds op te richten. Denemarken heeft zoiets reeds opgezet.”

Kortom, de tegoedbon is een goed compromis. Maar of het volstaat om de sector te redden? Koen van den Bosch is duidelijk: “Europa kan veel meer doen. Niet alleen de rechten van de reiziger moeten gevrijwaard worden, ook de sector heeft nood aan oplossingen. In dit soort situaties kan een noodfonds redding brengen.”

De sector is dus nog steeds aan zet en ze wordt hierin gesteund door ECTAA, de Europese koepel van de beroepsverenigingen. Ze vestigen hun hoop op het gezond verstand van België en Europa. Intussen kan de consument op zijn twee oren slapen; het reisbudget is in alle scenario’s veiliggesteld.

Deel deze inhoud