Image

Op technisch vlak lijken de Moto Morini Seiemmezzo STR en SCR wel tweelingen. De verschillen zitten hem in de details en in de fraaie afwerking.

Moto Morini is helemaal terug. En hoe. Na de eerder gepresenteerde X-Cape 650, bouwen de Italo-Chinezen nu een naked en een scrambler rond hetzelfde blok. En wij mochten die aan de tandwielen voelen ...


De technische fiches van scrambler-versie SCR en de naked STR lopen tot na de komma gelijk: beide motoren hebben exact dezelfde 649cc tweecilinder lijnmotor aan boord (61 pk - 54 Nm), en een identieke ophanging, remmen, zadelhoogte, gewicht en tankinhoud. De verschillen zitten ‘m in het kuipwerk, het stuur, de kleur van de voorvorkpoten, de zadelkleur en -stiksels, de spatborden en de wielen/banden.

Moto Morini
Moto Morini


Waar voor je geld

Staat wél op de lijst der overeenkomsten: het onverwacht hoge niveau van de afwerking. De STR en de SCR stralen in hun respectievelijk metallic en matte velletje, waarbij elk kabeltje mooi weggewerkt zit achter het kuipwerk of op het frame. Van het strak gestikte zadel met het ingewerkte logo, over het ledstreepje in het waanzinnig mooi vormgegeven subframe, tot de visuals op het perfect overzichtelijke tft-schermpje. Geen element op deze motoren valt te rijmen met de lage prijs waaraan Moto Morini ze in de markt zet. Knap werk.


Grijns

Dat blijkt ook tijdens de test. Van de manier waarop het gebrul uit de demper aanzwelt als je de kolenkamer oppookt, over de volgzaamheid van de Seiemmezzo’s bij elke impuls op hun brede hefboom, de erg fijn te bedienen axiale remmen en het potente eindschot tussen 6.000 en 10.000 toeren, tot de grip die de nochtans nagelnieuwe Pirelli MT60RS’en en Scorpion Rally’s op dit zeiknatte wegdek aan de dag leggen: die grijns op mijn gezicht krijgen ze vandaag niet meer weggepoetst.


A-merk Moto Morini

Voor 7.199 / 7.599 euro haal je respectievelijk een Moto Morini Seiemmezzo STR of SCR in huis, die allebei uitpakken met een heel knap en makkelijk te bedienen 5-inch dashboardje, een volledig instelbare Kayaba UPSD-voorvork, instelbare hendels, Brembo-remmen, verlichte knoppen, noem maar op. Een knap vormgegeven en uitgevoerd pakket dus, waar geen motorrijder z’n neus voor zal ophalen. Maar ook een machine die stuurt, remt, klinkt en presteert zoals je het zou hopen. Als na een hertest ook de versnellingsbak wat uniformer presteert, wordt dit gewoon een hele lastige klant voor de zogenaamde A-merken.

Meer info op www.motomorini.eu en op www.motorprijzen.be.

Onder het zadel:

  • Motor: vloeistofgekoelde 649cc twee-in-lijn
  • Vermogen: 61 pk
  • Topsnelheid: 175 km/u
  • Drooggewicht: 200 kg
  • Zadelhoogte: 810 mm
  • Verbruik: 3,6 l/100 km
  • Prijs: vanaf 7.199 euro

Verkeersregels voor fietsers

Net als andere weggebruikers dienen fietsers zich te houden aan de geldende verkeersregels. Het verkeersreglement bevat specifieke voorschriften voor fietsers. Ontdek hier welke handelingen wel of niet zijn toegestaan met je fiets op de openbare weg.