Op technisch vlak lijken de Moto Morini Seiemmezzo STR en SCR wel tweelingen. De verschillen zitten hem in de details en in de fraaie afwerking.
Moto Morini is helemaal terug. En hoe. Na de eerder gepresenteerde X-Cape 650, bouwen de Italo-Chinezen nu een naked en een scrambler rond hetzelfde blok. En wij mochten die aan de tandwielen voelen ...

De technische fiches van scrambler-versie SCR en de naked STR lopen tot na de komma gelijk: beide motoren hebben exact dezelfde 649cc tweecilinder lijnmotor aan boord (61 pk - 54 Nm), en een identieke ophanging, remmen, zadelhoogte, gewicht en tankinhoud. De verschillen zitten ‘m in het kuipwerk, het stuur, de kleur van de voorvorkpoten, de zadelkleur en -stiksels, de spatborden en de wielen/banden.


Waar voor je geld
Staat wél op de lijst der overeenkomsten: het onverwacht hoge niveau van de afwerking. De STR en de SCR stralen in hun respectievelijk metallic en matte velletje, waarbij elk kabeltje mooi weggewerkt zit achter het kuipwerk of op het frame. Van het strak gestikte zadel met het ingewerkte logo, over het ledstreepje in het waanzinnig mooi vormgegeven subframe, tot de visuals op het perfect overzichtelijke tft-schermpje. Geen element op deze motoren valt te rijmen met de lage prijs waaraan Moto Morini ze in de markt zet. Knap werk.

Grijns
Dat blijkt ook tijdens de test. Van de manier waarop het gebrul uit de demper aanzwelt als je de kolenkamer oppookt, over de volgzaamheid van de Seiemmezzo’s bij elke impuls op hun brede hefboom, de erg fijn te bedienen axiale remmen en het potente eindschot tussen 6.000 en 10.000 toeren, tot de grip die de nochtans nagelnieuwe Pirelli MT60RS’en en Scorpion Rally’s op dit zeiknatte wegdek aan de dag leggen: die grijns op mijn gezicht krijgen ze vandaag niet meer weggepoetst.

A-merk Moto Morini
Voor 7.199 / 7.599 euro haal je respectievelijk een Moto Morini Seiemmezzo STR of SCR in huis, die allebei uitpakken met een heel knap en makkelijk te bedienen 5-inch dashboardje, een volledig instelbare Kayaba UPSD-voorvork, instelbare hendels, Brembo-remmen, verlichte knoppen, noem maar op. Een knap vormgegeven en uitgevoerd pakket dus, waar geen motorrijder z’n neus voor zal ophalen. Maar ook een machine die stuurt, remt, klinkt en presteert zoals je het zou hopen. Als na een hertest ook de versnellingsbak wat uniformer presteert, wordt dit gewoon een hele lastige klant voor de zogenaamde A-merken.
Meer info op www.motomorini.eu en op www.motorprijzen.be.
Onder het zadel:
- Motor: vloeistofgekoelde 649cc twee-in-lijn
- Vermogen: 61 pk
- Topsnelheid: 175 km/u
- Drooggewicht: 200 kg
- Zadelhoogte: 810 mm
- Verbruik: 3,6 l/100 km
- Prijs: vanaf 7.199 euro
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.