Image
Eerste test van de 2021 Kawasaki Z900 A2


Om het A2-rijbewijshouders wat makkelijker te maken, heeft Kawasaki een interessante deal. Als je de Z900 met 70 kW koopt, kan je diens power makkelijk laten halveren (letterlijk) tot 35 kW, zodat je met je rijbewijs A2 de weg op mag. Als je dan eenmaal je A-rijbewijs hebt en dus met alle motoren mag rijden, moet de Kawasaki-dealer gewoon even ‘de sluizen openzetten’ en kan je genieten van 70 kW of 95 pk aan Kawa-power. Klinkt slim. Maar is het dat ook?

Kawasaki Z900 A2
Alleen een kenner ziet het verschil met een full-power versie.


Regeltjes

We gaan hier niet te diep in op alle regeltjes van de verschillende rijbewijzen. Het gaat om de test van de geknepen Z900, want voor alle duidelijkheid: de normale Z900 beschikt over een motorblok van 92 kW (125 pk). Deze 70 kW-versie onderscheidt zich voornamelijk door een andere ECU die de viercilinder wat tempert en knijpt qua vermogen. Dat verschil van 30 pk voel je in de praktijk, daar moeten we niet flauw over doen. Maar dan moet je al wel stevig aan het gassen zijn.

kawasaki Z900 corner
Op de openbare weg moet je al stevig gassen om enig verschil te voelen.


Wat is normaal?

Aan een normaal, dagelijks rijtempo merk je helemaal niets. Het motorblok reageert perfect op het gas, pikt voor een vier-in-lijn geweldig goed op bij lage toeren en klinkt alsof hij die ECU de baas is. Enkel in hoge toeren is er een verschil met de full-power Z900. Je hebt er niet zozeer dat geknepen gevoel, maar de 125 pk-versie trekt gewoon nóg sterker door. En da’s een hele belangrijke. Het voelt niet alsof je met een Z900 Light aan het rijden bent.

uitlaatbochten van de Z900 A2
De smallere uitlaatbochten verraden het verschil met de ‘open’ versie.


1+1=2

De reden waarom het 70 kW-blok zo goed werkt, is omdat ook de rest van de motorfiets op punt staat. Éen plus één is twee. Dat begint al bij de moderne, agressieve look. Hij zal nooit een prijs winnen voor ’s werelds mooiste motorfiets, maar het is overduidelijk een Kawasaki en hij ziet er gewoon cool uit. Ook de afwerking heeft hij prima voor elkaar, met nergens dingen die er niet moeten zijn of niet op hun plaats horen.

De zitpositie proberen we in twee woordcombinaties samen te vatten: aangenaam sportief en natuurlijk comfortabel. Ieder van die vier woorden is trouwens perfect combineerbaar voor de Z900.

Kawasaki Z900 static
Het minikuipje biedt verrassend veel windbescherming.


Messcherp

Veel belangrijker nog zijn de stuureigenschappen van de Kawasaki. Die verschillen helemaal niet met de normale Z900. We spreken dus over dezelfde veren, remmen, banden, … Om dat sturen te omschrijven, gebruiken we deze keer geen woordcombinatie, maar gewoon één woord: feest! De Z900 stuurt messcherp, remt als de beste en is stabiel als een huis. Ben je op zoek naar een motor die je vanaf de eerste meters een berg vertrouwen geeft? Zoek niet verder. De machine maakt geen gekke bewegingen als je bijvoorbeeld door een put rijdt op hellingshoek. Hij reageert ontzettend goed op het gas waardoor je geen zenuwachtige motorfiets krijgt.

kawasaki Z900 A2
Deze A2-versie deelt zo goed als alle onderdelen met de full-power uitvoering.


Slimme Z

De tractiecontrole mag wel wat fijner afgestemd worden, want die grijpt nogal bruusk in. Wil je eens stevig doortrekken in eerste of tweede versnelling, dan schiet het systeem te snel ter hulp. Ook al weet je dat het eigenlijk nog niet nodig was, omdat de band nog grip genoeg had of omdat je voorwiel nog veilig contact had met het asfalt. Veranderen naar een sportieve (of andere) rijmodus zit er helaas niet in, want die functie is niet beschikbaar op de 70 kW. Wil je alles hebben, dan moet je ook de volle pot betalen voor de ‘echte’ Z900.

Dat prijsverschil van 200 euro is trouwens verwaarloosbaar, met 9.699 euro voor de 70 kW en 9.899 euro voor de 92 kW. Het mag duidelijk zijn dat je als A2-rijder dat extra geld beter in je portemonnee houdt, of het uitgeeft aan het examen van je A-rijbewijs. Dan ben je helemaal slim bezig.

kawasaki Z900 A2


Meer info over de 2021 Kawasaki Z900 A2 vind je op Kawasaki.be en op motorprijzen.be.

Je kind leren autorijden

Het is zover: je kind slaat zijn vleugels uit ... en leert autorijden. Heb je besloten om zijn of haar begeleider te zijn? Informeer je dan grondig over het leerproces vóór je hieraan begint.

Rijbewijs: welke opleidingen volgen?

Sinds de zesde staatshervorming behoort de rijopleiding tot de bevoegdheden van de Gewesten. Met als gevolg dat de manier waarop je je rijbewijs haalt enigszins anders is in de drie Gewesten. We zetten even alles op een rijtje, Gewest per Gewest …