Image
Mash X-Ride

Eerste test van de Mash X-Ride 650, de zware mono die iconische motoren als voorbeeld nam. Mash brengt een moderne motorfiets met een tijdloos design.


Kan de nieuwe Mash X-Ride 650 de klasse van de dikke mono's nieuw leven inblazen? De X-Ride 650 handhaaft de klassieke stijl van de zware ééncilinders uit de jaren zeventig en tachtig, maar is anderzijds ook een moderne motorfiets. De test van de Mash X-Ride was er dus eentje om naar uit te kijken ...

Mash X-Ride


Iconische voorbeelden

Alleen Elvis blijft bestaan, en dat betekent jammer genoeg ook dat iconische mono’s zoals de Yamaha XT500 of Honda Dominator geen eeuwig leven beschoren was. Deze zware mono’s gaven kleur aan een groot stuk van de motorgeschiedenis. Er is echter hoop op meer. De belangrijkste kenmerken die Mash’ nieuwste onderscheiden van iconische modellen, zijn het ABS en een startknop in plaats van een kick die voor een gebroken kuitbeen kan zorgen. Maar ook een blok dat zich met 40 pk bijzonder veelzijdig en bruikbaar toont. Dat blok is de kern waarrond Mash een bijzonder knappe motorfiets bouwde, inclusief een meer dan degelijke ophanging en knappe goudkleurige velgen.

Mash X-Ride
Test Mash X-Ride


Kwaliteitscheck

De X-Ride is bovendien een motor die op het vlak van prijs-kwaliteit niet of nauwelijks te kloppen is. Dat kan net zo goed in je gezicht ontploffen, want een erg straffe prijs zou kunnen suggereren dat je op het vlak van kwaliteit niet al te veel moet verwachten. Niet zo bij de Mash X-Ride. Ontworpen in Frankrijk en gebouwd bij de mannen van Shineray in China. Geen kleine jongens, maar een bedrijf dat een ijzersterke reputatie heeft en in een niet al te ver verleden zelfs een MX1 motorcrossteam sponsorde. Met de kwaliteit zit het dus wel snor. Maar hoe rijdt ie? Dat moest de test van de Mash X-Ride ons vertellen ...

Mash X-Ride


Mash 2.0

De X-Ride is zo goed afgewerkt dat ze bij Mash de term Mash 2.0 in de mond nemen. Terecht, lijkt ons. ledkoplamp en -knipperlichten, goed werkende schijfrem voor en achter, ABS dat achteraan (gemakkelijk) uitschakelbaar is en volgend jaar komt er een Euro5 model. Wie goed naar de koplamp kijkt, kan er een X-patroon in waarnemen. Een leuke knipoog naar de typenaam. En er is meer: er zit ook een X-Ride met een 21 inch voor- en 18 inch achterwiel in de pijplijn. Helemaal in de stijl van de adventure trails.

Mash X-Ride


Tandje bij?

Wij focusten ons net als Mash dus op de openbare weg. Op de Limburgse hellingen en slingerende wegen zijn stuurkwaliteiten en souplesse onderin van het grootste belang. Dat heeft de X-Ride allemaal in huis. Ondanks de brede 120 voorband stuurt de motor erg gemakkelijk en is hij bijzonder stabiel. De 320 mm enkele remschijf met een vierzuigerklauw biedt kordate maar doseerbare remkracht.


Mash gebruikte het frame van de Adventure 400R als basis voor deze X-Ride. In deze 650 groeit dit frame uit tot een belangrijk onderdeel van een homogeen totaalpakket: het rijwielgedeelte biedt een bijzonder stabiel bochtengedrag, maar tegelijk stuurt de X-Ride als een fiets. In combinatie met het typische monokarakter zorgt dit ervoor dat je breed grijnzend van de ene bocht naar de andere rijdt. Omdat de topsnelheid op dit soort motoren irrelevant is, zouden we zelfs durven opteren om de eindoverbrenging nog iets korter te maken. Een tandje of vier bij achteraan en eentje minder vooraan, en de souplesse van de X-Ride krijgt er meteen ook een speels kantje bij.

Mash X-Ride


Geen rijmodi nodig

Na een halve dag bochten pikken en stoeien op Limburgse heuvels, hebben we de Mash X-Ride leren kennen als een motor met heel wat gaven en nauwelijks gebreken. De uitrusting is basic, maar dat is precies wat het moet zijn op dit type motoren. Je hebt hier geen tractiecontrole of rijmodi nodig. Het vermogen is altijd beheersbaar en een breed elektronicapakket past bij een dikke mono als een fitnessabonnement bij Maggie De Block: leuk om te hebben, maar wellicht wordt het nooit gebruikt.

Mash X-Ride
Wie goed naar de ledkoplamp kijkt, kan er een X in waarnemen.


Alle hokjes aangevinkt

Mash houdt het op al zijn motorfietsen basic, maar met de X-Ride voegen ze aan de aanpak ook nog wat extra stijl, karakter en pit toe. Als je dan toch terugkeert naar de essentie van de dikke mono, kan je dat inderdaad maar beter in stijl doen. Mash heeft dat heel goed begrepen. Belangrijker nog is het feit dat deze zeer betaalbare motor ook uitstekend rijdt. Tijdens de test van de Mash X-Ride stelden we vast dat de motor exact doet wat je ervan verwacht en daar ook nog een garantie op rijplezier aan toevoegt. Uiteindelijk is motorrijden kernachtig samen te vatten. Je wil je vlot verplaatsen, plezier beleven aan het rijden en liefst ook nog een glimlach op je lippen krijgen als je naar de motor kijkt. Bij de Mash X-Ride Classic worden alle hokjes aangevinkt.

Foto's: Pien Meppelink en Tom Haanstra voor Target Press


Meer info


Technische gegevens

  • Type: eencilinder, SOHC, 4-takt, lucht/oliekoeling
  • Cilinderinhoud: 643,7 cc
  • Maximaal vermogen: 40 pk (29,4 kW) @ 6.000 opm
  • Maximaal koppel: 45,1 Nm
  • Versnellingen: 5
  • Voorrem: 320 mm schijf, 4-zuiger, radiale remklauw
  • Achterrem: 240 mm schijf, 2-zuiger
  • Frame: stalen dubbel wiegframe
  • Zadelhoogte: 860 mm
  • Wielbasis: 1.470 mm
  • Gewicht (droog): 169 kg
  • Tankinhoud: 12 liter
  • Prijs: 5.899 euro
Deel deze inhoud

Maak je auto winterklaar

Een bevroren voorruit, deuren die niet open gaan, een platte batterij, …  het zal je maar overkomen als de eerste vrieskou jouw vingertoppen teistert. Weet dat Touring voor je klaar staat bij echte winterpannes, maar dat je ook veel onheil kan voorkomen met onderstaande tips.