Image

Met de Speed ​​400 en Scrambler 400 X voegt Triumph in één klap twee motoren toe aan het gamma. Kunnen deze nieuwkomers beginnende motorrijders verleiden?

Met de Triumph Speed ​​400 en Scrambler 400 X voegt het Britse merk in één klap twee nieuwkomers toe aan het gamma. Ontworpen vanuit een gloednieuw motorplatform, moet deze tweeling de instapreeks vormen richting de sterke 900 en 1200cc Speed ​​Twin- en Scrambler-familie.

Triumph


TR-motorblok

Het nagelnieuwe TR-blok is genoemd naar de historische Triumph ‘Trophy’-lijn, die zijn strepen verdiende tijdens ééncilinderraces in het begin van de vorige eeuw. In het bijzonder op de Six Day Trial enduro-competitie. Deze geheel nieuwe 398cc ééncilindermotor met vloeistofkoeling en brandstofinjectie heeft een cilinderkop met dubbele bovenliggende nokkenas die vier kleppen bedient. Een DLC-coating moet daarbij de wrijving reduceren. Het blokje haalt maar liefst 40 pk (29,4 kW) bij 8.000 tpm en 37,5 Nm bij 6.500 tpm. Hij is gekoppeld aan een zesbak.


Specifiek rijwielgedeelte

Beide modellen pakken uit met een nieuw ontworpen rijwielgedeelte, met een nieuw frame, een opgeschroefd subframe en een aluminium swingarm. Dit alles gecombineerd met een ophanging die aangepast is aan alle rijomstandigheden.

De Speed ​​400 is voorzien van een 43 mm UPSD-voorvork, een monoshock achteraan met apart reservoir, 17-inch velgen en een roadster-specifieke geometrie en wielbasis. Het remmen wordt vooraan geregeld door een schijf van 300 mm die wordt gegrepen door een radiale remklauw met vier zuigers en gevlochten remleidingen. Achteraan maakt een schijf van 230 mm met zwevende remklauw de dienst uit.

Triumph


De Scrambler 400 X heeft een langere wielbasis, langere veerwegen, een groter 19-inch voorwiel en een breder stuur. Dankzij een breder gietstalen rempedaal en voetsteunen met veel grip, die lager en breder geplaatst zijn, heb je ook off-road een natuurlijkere rijpositie, terwijl een bredere 320 mm voorremschijf en aangepaste remblokken zorgen voor progressieve remprestaties. De achterrem is identiek aan die van de Speed ​​400.

Triumph


Elektronica

De Triumph Speed ​​400 en Scrambler 400 X delen enkele van de nieuwste technologieën, op maat gemaakt voor elk model, om het rijcomfort, de prestaties en de veiligheid te verbeteren. Zo pakken beide nieuwkomers uit met een Bosch-motormanagementsysteem met ride-by-wire. Dat zorgt voor een lineaire, intuïtieve gasrespons met voorspelbare vermogensafgifte voor optimaal rijgedrag, veiligheid en controle.

De tractiecontrole kan op beide modellen met een simpele por op de knop in- of uitgeschakeld worden. Het tweekanaals Bosch ABS zorgt voor veilig remmen onder alle omstandigheden, voor extra veiligheid en gemoedsrust. Op de Scrambler 400 X kan je het ABS ook uitschakelen om off-road te rijden.


Prijzen en beschikbaarheid

De prijzen voor de Triumph Speed 400 en Scrambler 400 x zijn vandaag bekendgemaakt. De Speed 400 Roadster is verkrijgbaar vanaf 5.895 euro, de Scrambler 400 X begint bij 6.595 euro. Beide modellen staan vanaf eind januari 2024 bij de dealers.

Foto’s: Triumph Motorcycles

Lees meer op motornieuws.be


Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.


Touring depanneert ook je motor

Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!

Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.

Interlaken: verrassend veelzijdige skibestemming

La ville suisse d'Interlaken est un point de départ idéal pour les skieurs désireux d’explorer le domaine skiable de Grindelwald. La ville attire cependant aussi un autre public, très international, pour sa liaison aisée avec le Jungfraujoch, la plus haute gare ferroviaire d’Europe.