Eerste test van de Zero DS, een elektrisch alternatief voor wie in stilte op én naast de weg wil rijden. Zelfs met een rijbewijs B.
Adventure rijden zit in de lift. De BMW R 1250 GS is al jaar en dag de bestverkochte motor van het land, Honda’s Africa Twin is een vaste waarde geworden en bij de middenklassers is het drummen om een plaatsje. Er is zelfs een elektrisch alternatief voor wie in stilte op én naast de weg wil rijden. De Zero Motorcycles DS!

Met een rijbewijs B
Er zijn heel wat voordelen verbonden aan de Zero DS. Voorop: het feit dat je er met een rijbewijs B mee aan de slag kan. Wie dat rijbewijs na mei 2011 haalde, moet dan wel vier uur verplichte scholing volgen, een cursus waar echter geen examen aan verbonden is.
Nu zijn de meeste motoren die geschikt zijn voor houders van een rijbewijs B of A1 met een cilinderinhoud van 125 cc eerder aan de bescheiden kant. 11 of 15 kW is inderdaad geen vermogensberg. Elektrische motoren zijn echter een ander verhaal ...

Gigantisch koppel
De Zero DS voldoet perfect aan de vereisten van de hierboven vermelde rijbewijzen, met een vermogen van 11 kW. Maar in tegenstelling tot verbrandingsmotoren met eenzelfde vermogen, heeft de Zero DS wél een impressionant koppel aan boord. Er stroomt maar liefst 109 Nm uit de elektromotor van de Amerikaanse fabrikant. Dat wil zeggen dat de DS accelereert als een raket. Bij hoge snelheden voel je dat er amper 15 paarden in de stal staan en bij 139 km per uur heb je de maximumsnelheid bereikt. Maar op het vlak van acceleratie kan deze jongen zich gerust meten met een volwassen sportmotor.

Mooie actieradius
Dat betekent dat je er meteen ook volwassen pret mee kan beleven als je de avontuurlijke kant op gaat. Snelheden liggen bij off road gebruik nooit erg hoog, wat wil zeggen dat het met het rijbereik wel snor zit. We gingen met de Zero DS ruim drie uur stoeien op onverharde ondergrond en hadden nog meer dan een kwart van de actieradius over. Op de weg vertaalt dit zich tot een bereik van bijna 260 km, als je de motor gebruikt op secundaire wegen en aan een gematigd tempo. Ga je knallen op de snelweg, dan daalt de actieradius aanzienlijk. Maar de snelweg is nu niet meteen het uitverkoren terrein van deze avontuurlijke Amerikaan.

Optioneel snelladen
Wie kiest voor opties als een snellader of charge tank, kan de Zero DS bovendien erg snel weer opladen. Aan een snellaadpaal zit je in dat geval in minder dan twee uur aan 95 procent van je capaciteit. Wie een stevige adventure rit voor ogen heeft, kan de motor bijvoorbeeld tijdens de lunch opladen en op die manier een dikke 400 km per dag afleggen.

Laagdrempelig
Dat vraagt natuurlijk wat planning, en voor sommigen is dat een minpunt. Maar anderzijds zijn er naast het vermogen nog andere pluspunten. Je moet op deze Zero DS niet schakelen, dus ook voor houders van een autorijbewijs is de drempel om op deze motorfiets te stappen een stuk lager. Op de weg is de stilte gewoon leuk, als je een off road paadje of landwegel in duikt, is die plots erg belangrijk. Je stoort immers niemand, wandelaars worden niet verrast, paarden schrikken niet op en je komt probleemloos op plekken waar je anders boze blikken krijgt.

Onderhoudsvriendelijk
Als je al deze zaken op een hoopje gooit, valt er best wat te zeggen voor de aankoop van een Zero DS. Goedkoop is hij niet, met een basisprijs van 17.330 euro. Maar daar staat tegenover dat er geen onderhoudskosten zijn en dat wie een beetje uitkijkt, bepaald zuinig kan rijden. Afhankelijk van hoeveel kilometers je rijdt, compenseert dat het aankoopbedrag snel of op termijn.
Meer info over de Zero DS vind je op de website van Zero Motorcycles en op motorprijzen.be.
Foto’s: RCP
Onder het zadel
- Motor: elektrische Cypher II-motor
- Vermogen: 15 pk
- Topsnelheid: 139 km/u
- Rijklaar gewicht: 189 kg
- Zadelhoogte: 830 mm
- Actieradius: maximaal 263 km
- Prijs: vanaf 17.330 euro
Meest recente artikelen
ANPR-camera's: steeds veelzijdiger en nadrukkelijker aanwezig
ANPR-camera's schieten als paddenstoelen uit de grond en hun rol wordt steeds belangrijker. Maar ze roepen ook vragen op, met name op het vlak van privacy.
Het dagelijkse leven in Portugal
Voor je naar Portugal vertrekt, lees je best even deze weetjes over het leven daar.
Het dagelijkse leven in Frankrijk
Voor je naar Frankrijk vertrekt, is het verstandig om deze nuttige informatie na te lezen.
Alles over vignetten en tol in Zwitserland
Voertuigen tot en met 3,5 ton moeten een vignet kopen om gebruik te mogen maken van de Zwitserse autosnelwegen en autowegen. In Zwitserland zijn er ook tol- en spoorwegtunnels.
Interlaken: verrassend veelzijdige skibestemming
La ville suisse d'Interlaken est un point de départ idéal pour les skieurs désireux d’explorer le domaine skiable de Grindelwald. La ville attire cependant aussi un autre public, très international, pour sa liaison aisée avec le Jungfraujoch, la plus haute gare ferroviaire d’Europe.
Lage-emissiezones in België: wat moet je weten?
Tout savoir sur les trois zones à faibles émissions (ZBE) en Belgique: leur localisation, les critères d'accès, les amendes, les dérogations.