Het Verenigd Koninkrijk (VK) maakt niet langer deel uit van de EU, en dat heeft vier jaar na de Brexit nog altijd juridische implicaties. Zo is er geen wettelijk kader om de persoonsgegevens die gekoppeld zijn aan nummerplaten te delen tussen de EU en het VK. Met alle gevolgen van dien.
Ondanks dit hiaat doet het VK er namelijk alles aan om de aan verkeersovertredingen gekoppelde boetes te innen. Het VK doet daarvoor een beroep op een incassobureau, Euro Parking Collection plc. Dat incassobureau heeft echter geen bilaterale overeenkomsten met de landen van de EU. En heeft dus ook geen toegang tot onze DIV (Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen).
De FOD Mobiliteit en Vervoer is dan ook formeel: Euro Parking Collection plc komt onrechtmatig aan de persoonsgegevens. In die optiek stelt de FOD ondubbelzinnig dat je niet moet ingaan op de brieven en aanmaningen van dat incassobureau. Tegelijkertijd wijst de FOD erop dat je bij je volgende bezoek aan het VK wel degelijk aangehouden kan worden en dat de boete dan direct geïnd kan worden.
Opgelet in de ULEZ in Londen
De onregelmatigheden kwamen druppelsgewijs aan het licht. Tienduizenden EU-ingezetenen, waaronder duizenden Belgen (Bron: The Telegraph), werden de voorbije jaren en maanden ‘betrapt’ bij het inrijden van de ULEZ (ultralage-emissiezone) in Londen. Dergelijke zones, maar ook steeds meer tolwegen, worden bewaakt door camera’s, en daardoor beschikken de lokale autoriteiten hooguit over een foto/video en een nummerplaat. Overtreders worden per brief ingelicht en de boetes kunnen oplopen tot duizenden ponden.
Er zijn ook gevallen bekend waarbij het voertuig wel degelijk voldoet aan de normen. Het VK geeft toe dat ze geen inzage hebben in de technische specificaties van voertuigen die buiten het VK zijn ingeschreven. De Belgische politiek en de EC hebben aangegeven de zaak tot op het bot uit te zoeken en te bekijken of de gedupeerden vergoed kunnen worden. Intussen is er een verkennend gesprek geweest tussen premier Alexander De Croo en de Britse premier Rishi Sunak. Daarin werd gehint naar een ‘samenwerking tussen de politiediensten zoals voor de Brexit’. Het is echter niet geheel duidelijk wat dat concreet inhoudt. Wordt ongetwijfeld vervolgd ...
Voorkomen is beter dan genezen
Dergelijke problemen met (U)LEZ en tolzones in het VK kan je echter makkelijk voorkomen. Touring wijst met aandrang op de verplichting om, met betrekking tot het naleven van de ultralage-emissiezones in Londen, de Euronorm van je voertuig voor je bezoek te registreren op de website Transport for London. De ULEZ in Londen is enkel gratis voor Euro 4-, 5- & 6-benzineauto's en voor Euro 6-dieselauto's. Voor alle andere auto's moet een dagtarief worden betaald van 12,50 Britse pond (ongeveer 15 euro). Bij een overtreding bedraagt de minimale boete 180 pond, een bedrag dat in schril contrast staat met de bedragen die het incassobureau vordert. Kortom: voorkomen is beter dan genezen!
Meer weten over tolzones en LEZ in het VK? Dit artikel zet alle details nog eens op een rij!
Meest recente artikelen
Een geslaagde herfstvakantie voor snelle beslissers
Les vacances d'automne arrivent et vous n'avez encore rien prévu? Les possibilités ne manquent pas. Trouvez de l’inspiration grâce ces conseils pour des sorties près de chez vous ou un peu plus loin.
Halloween 2024 in eigen land: van gezellig tot angstaanjagend
Halloween is in België uitgegroeid tot een groots evenement met activiteiten voor alle leeftijden. Van pretparken in halloweenstijl tot huiveringwekkende wandelingen en spookachtige kastelen, er is voor elk wat wils. Ontdek de leukste bestemmingen en beleef een onvergetelijke Halloween!
Touring autozoektochten
Ken je streek is een nieuwe rubriek in Touring Magazine. Leer België beter kennen via onze quizvragen hieronder.
De Brabantse Kouters: stille, eeuwenoude landschappen
De Brabantse Kouters vormen een rustige regio in het noordwesten van Vlaams-Brabant. Onze route voert je door een gevarieerd landschap, met stops bij een aantal beroemde brouwerijen.
Een tweedehands auto kopen: waarop moet je letten?
Acheter une voiture, qu'elle soit neuve ou d'occasion, n'est pas une mince affaire. Voici quelques pistes et conseils pour bien choisir.
Een tweedehands elektrische auto kopen: hoe maak je de juiste keuze?
Autonomie, état de la batterie, recharge... Tout ce à quoi vous devez penser avant d'acheter une voiture électrique d'occasion.