La Roche-en-Ardenne

Wandelen is goed voor lichaam en geest. Zeker als je op pad gaat in de échte natuur die je nog in overvloed vindt in de Ardennen. Haal je wandelschoenen uit de kast, want we gaan op avontuur in La Roche-en-Ardenne.

We vertrekken vanop de grote stadsparking van La Roche-en-Ardenne langs de Ourthe. Daar vind je grote borden met daarop tal van fiets- en wandelroutes. Steek je licht op bij de "Maison du Tourisme" en vraag na welke routes er goed bij liggen. Wij gaan voor wandeling 10. Die is maar 11,5 km lang, maar telt wel flink wat hoogtemeters. Je loopt aanvankelijk nog langs natuurstenen huizen, maar de asfaltweg klimt fors en bevindt zich in een mum van tijd in het bos.

Boswandeling

We volgen de kronkelende weg gedurende een klein half uurtje, tot we bovenop het plateau zijn, en slaan vervolgens rechts een onverharde boerenwegel in. We hebben nu zicht op de omringende, zacht glooiende heuvelruggen.

Even verder duiken we de bossen in en krijgen we een eerste afdaling voorgeschoteld. Naald- en loofbos wisselen elkaar af en kabbelende beekjes zijn nooit ver weg. Af en toe volgen we zo’n waterloopje en kunnen we even verpozen. Daarna gaat het weer steil de heuvelflank op en maken we snel hoogtemeters. Dan is het een kwestie van tijdig halt te houden, wat foto’s te maken en je vooral niet te forceren om snel boven te zijn.

Groene woestijn

Na een uurtje intensief boswandelen komen we uit bij Petit Halleux. “Of er in de buurt een cafeetje is waar we even op adem kunnen komen”, vraag ik de bewoner van een charmante chalet aan de rand van het bos. “Niet echt, je bevindt je hier in de groene woestijn he”, lacht hij. “Maar als je deze weg volgt, dan kom je uit aan een benzinestation waar je een drankje kan kopen.”

Onze wandeling leidt ons effectief langs dat benzinestation, maar die verfrissing zoeken we toch liever in Hotel Restaurant La Claire Fontaine, dat onze route iets verderop rakelings scheert.

Eerst volgen we nog even de N888 en daarna stappen we stroomopwaarts langs de Ourthe. Enkele bescheiden stroomversnellingen verder lopen we achter een camping door en gaat het weer naar rechts, richting de nationale weg N833. Die steken we over om weer fors te stijgen, andermaal het bos in.

Panoramische zichten

De klim wordt snel beloond met een panoramisch zicht over de vallei van de Ourthe. Met wat geluk zie je hier vanop een klif parapenters vertrekken. Daarna volgen we eerst nog wat smalle bospaden en beginnen dan aan de laatste afdaling van de dag. Die geeft beetje bij beetje een panorama op La Roche-en-Ardenne vrij, met uiteraard zicht op de burcht, maar ook op de Ourthe, de bruggen en de met leistenen bedekte daken van de natuurstenen huizen.

Helemaal beneden is het gelukkig niet lang zoeken naar een brasserie waar je kan genieten van een van de vele lokale biertjes. Want dat heb je wel verdiend na 11,5 km en ettelijke hoogtemeters. Schol!

Praktisch: Vanuit La Roche vertrekken niet minder dan 10 bewegwijzerde wandelpaden, te herkennen aan de witte ruitvormige bordjes met rode letters. Je vindt ze allemaal op de ‘Wandelkaart La Roche-en-Ardenne’ die je voor € 7 oppikt bij de "Maison du Tourisme" op de Place du Marché.

Overnachten: Wij verbleven een weekend in Hostellerie La Claire Fontaine, net buiten het centrum van La Roche. Het hotel maakt deel uit van de Logis de France en biedt verschillende verblijfsformules met maaltijden en mogelijkheden om je te ontspannen en de streek te ontdekken.

Eten & drinken: Laat je culinair verwennen in Chateau Beausaint of maak een uitstap naar een van de bedrijvigste brouwerijen van de streek, die van Achouffe.