Honda’s SH125i is al jaar en dag een van de populairste scooters in Europa. In 2019 werden er maar liefst 20.000 stuks van verkocht.
Een getal dat dit jaar misschien nog hoger komt te liggen, want Honda heeft zijn veelzijdige stadsflitser grondig verbeterd. En omdat je er ook met een autorijbewijs mee mag rijden, wordt het doelpubliek plots een stuk groter dan bij een doorsnee motorfiets. Tijd voor een test dus!

Veiligheid troef
Honda geeft de lichte 125 cc heel wat troeven mee die je normaal alleen op een zwaardere motorfiets terugvindt. Zo is er de HSTC tractiecontrole die ervoor zorgt dat je ook op een glibberige ondergrond een zo goed mogelijke gript houdt. In combinatie met het ABS voor- en achteraan zorgt dat voor een compleet elektronisch vangnet dat het rijden met de nieuwe Honda een pak veiliger maakt. Onze test gebeurde op droge wegen, waardoor we de elektronische assistentie nauwelijks nodig hadden. Maar op een natte of gladde ondergrond zullen de tractiecontrole en het ABS beslist bijdragen tot een grotere veiligheid. De volledige ledverlichting laat je bovendien toe beter te zien én gezien te worden.

Slim
De SH125i krijgt een Honda Smart Key mee. Dat wil zeggen dat je de motor kan starten zonder de sleutel in het contactslot te steken. Als hij in je broek- of jaszak zit, volstaat dat om het blok te kunnen starten. Voor wie dat wil, heeft Honda ook een Smart topkoffer in de aanbieding. Zoals de naam al laat vermoeden, kan je ook deze openen zonder de sleutel uit je zak te halen.

Opslagcapaciteit
Het viertaktblok voldoet in deze versie aan de strengere EURO5-emissienormen en werd meteen ook opgehangen in een nieuw frame. Groot voordeel daarvan is dat er nog meer opslagruimte is onder het zadel. De totale opslagcapaciteit bedraagt nu 28 liter. Dat wil zeggen dat je er vlot een integraalhelm in kwijt kan en dan nog 10 liter opslagruimte over houdt. Er is ook een usb-contactpunt voorzien.

Rijbewijs B
België is een van de landen waar je met een rijbewijs B ook met een 125 cc motorfiets mag rijden. Er zijn wel een paar voorwaarden aan verbonden: je moet minstens twee jaar in het bezit zijn van het rijbewijs B, het vermogen van je 125 cc mag niet meer bedragen dan 15 pk en wie na januari 2011 het rijbewijs B behaalde, moet verplicht vier uur les volgen. De nieuwe Honda SH125i voldoet alvast aan alle voorwaarden. Voor 3.799 euro heb je als automobilist dus een valabel alternatief om de files te vermijden.

Laag verbruik
Voor wie op zoek is naar een handig vervoermiddel voor in de stad en op secundaire wegen is de nieuwste Honda absoluut een aanrader. Hij is comfortabel, veilig, pittig en met een testverbruik van amper 2 liter op 100 km is hij ook nog eens erg zuinig. Dat hij op de snelweg net tot aan de maximumsnelheid geraakt, betekent dat je er desgewenst ook een lange(re) rit mee kan maken.

Technische gegevens
- Motor: Vloeistofgekoelde viertakt 125 cc
- Vermogen: 12 pk
- Topsnelheid: 120 km/u
- Rijklaar gewicht: 136 kg
- Zadelhoogte: 799 mm
- Verbruik: 2,1 l/100 km
- Prijs: € 3.799
Meest recente artikelen
Europa-Park bestaat 50 jaar maar glanst als nieuw
Europa-Park, het grootste attractiepark van Duitsland, viert zijn vijftigste verjaardag en pakt groots uit met talrijke nieuwigheden en evenementen voor jong en oud.
Calabrië is niet zomaar een bestemming, maar een ervaring
Partnerinfo - Calabrië is geen plek die je louter bezoekt, het is een ervaring die begint nog voor je er voet aan land zet. Deze zuidelijke regio van Italië intrigeert met zijn vele verhalen, legendes en eeuwenoude tradities en dat prikkelt om je koffers te pakken, toch?
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.