De Moto Morini XCape is de eerste ‘moderne’ Morini die van de band rolt nadat het legendarische Italiaanse merk in handen kwam van de Chinese Zhongneng Vehicle Group. Wij konden als een van de eersten nu al testrijden met het preproductiemodel.

Inspirerend vermogen
De Moto Morini XCape heeft een aangenaam blok dat niet bijzonder krachtig is – zelfs niet naar middenklasse tweecilindernormen – maar wel onder zo goed als alle omstandigheden genoeg vermogen biedt. Vooral de 56 Nm die vlot en vroeg vrijgegeven wordt, zorgt ervoor dat het met de XCape zeer gemakkelijk rijden is. De gasrespons is opvallend vlot en de motor is goed doseerbaar. Dat geeft vertrouwen en het zorgt er ook voor dat je de Morini van bij het begin goed onder de knie hebt. Bovendien is de standaard veerafstelling goed en de zithouding ontspannen. De knoert van een 50mm-voorvork is trouwens volledig instelbaar.

Traditie
Stilistisch zit het meer dan snor. Al valt over geuren en smaken niet te redetwisten, je kan niet ontkennen dat de Moto Morini XCape er goed uitziet. Bovendien zijn enkele details, zoals de Italiaanse kleuren onder het logo op de tank en het gebruik van de adelaars uit het MM-logo op het blok en de kuip, mooie verwijzingen naar de geschiedenis en de afkomst van het merk.

In balans
Een joekel van een tft-scherm (7 inch!) toont duidelijk alle info. Via de bediening aan de linkerstuurhelft navigeer je door de instellingen en stel je ook een van de twee rijmodi in. We maakten gretig gebruik van de offroadmodus, waarbij je het ABS achteraan kan uitschakelen. Geen overbodige luxe, want tijdens onze test op het 13 hectare grote domein van MotorPark en in de ruime omgeving daarvan, werd de Moto Morini XCape op heel wat vlakken op de rooster gelegd. Rechtstaand voor offroadgebruik voel je dat Morini de motor in het midden erg smal gebouwd heeft, waardoor je ook op onverharde ondergrond een goede controle hebt. Zijn grootste troef is ontegensprekelijk zijn gebruiksgemak. Morini gebruikt onderdelen van hoog aangeschreven merken, zoals de volledig instelbare Marzocchi-vork en Brembo-remmen. Het is de verdienste van de Italo-Chinezen dat ze een evenwichtig totaalpakket gemaakt hebben dat een zeer breed publiek zal aanspreken. Zowel een ervaren avonturier als een beginnend motorrijder zal de XCape op prijs stellen.

Terugkeer?
De XCape zou wel eens het model kunnen zijn waarmee Morini zich weer in de kijker rijdt. Het segment waarin de nieuwe twin zich bevindt, is immers in volle expansie. En terecht. Je hebt geen 1200cc nodig om echt avontuurlijk met een motor te rijden. Integendeel. En dat het allemaal wat minder kost, daar kan niemand bezwaar tegen hebben.

Klik hier om meer te weten over de Moto Morini XCape of surf naar motorprijzen.be om hem te vergelijken met zijn concurrenten.
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.