Image

Het Salon is een belangrijk evenement voor de fleetsector. En de veranderingen in de huidige autowereld maken het nog belangrijker ...

Na een afwezigheid van twee jaar is het Autosalon van Brussel terug. Naar dit evenement wordt reikhalzend uitgekeken door de fleetsector, voor wie dit salon een gelegenheid is om hun car policy te vernieuwen. Maar dat niet alleen ...

salon
De (bijna) verplichting voor bedrijven om op 100% elektriciteit over te schakelen, is geen sinecure ...


In België is het Autosalon nog altijd een must voor het grote publiek, maar nog meer voor fleetklanten. Want fleetmanagers moeten voortdurend op de hoogte zijn van de nieuwste modellen en merken, zodat zij ze uiteindelijk in hun car policy kunnen opnemen en vervolgens kunnen aanbieden aan hun medewerkers.

En waar beter dan op het Salon kunnen fleetmanagers al deze nieuwe producten in een mum van tijd ontdekken? Zo hoeven ze niet rond te kijken bij de dealers, zoals een particuliere klant zou doen. Vooral omdat een fleetmanager zelden rechtstreeks met dealers werkt, maar eerder met importeurs. En vooral die zijn op het Salon aanwezig.


Parallelle evenementen

Naast het pure autoproduct heeft de Brussels Motor Show (de 100ste editie!) bijvoorbeeld ook standen met laadstations of alternatieve mobiliteitssystemen. Allemaal aspecten die van groot belang zijn voor fleet- en mobilitymanagers. Voor de officiële opening voor het grote publiek is altijd een “fleet”-middag gepland. Zo kunnen zakelijke klanten zonder drukte rondwandelen in de verschillende hallen van de Heizel. Dit evenement vond plaats op 13 januari.

Maar het Salon is ook en vooral een gelegenheid voor auto-importeurs en leasingbedrijven om hun klanten en prospects te ontmoeten. Tijdens de salonperiode organiseert iedereen zijn eigen evenement - lunch, diner, productpresentatie, noem maar op - in of rond de Heizel. Het doel is uiteraard de bestaande samenwerkingen te versterken. En zelfs om er nieuwe te creëren of gewoon om te onderhandelen over contracten. En voor particulieren blijft het Salon het beste moment om van kortingen of koopjes te profiteren.

salon
Een dag gewijd aan B2B-diensten om de drukte te vermijden!


Deadline voor PHEV's

Het echte koopje dit jaar is misschien wel te vinden in de afdeling van de plug-inhybrides. Want het Autosalon van 2023 is de laatste deadline voor fleetmanagers die PHEV's willen bestellen en nog willen profiteren van de 100% fiscale aftrekbaarheid van dit soort auto’s.

Deze maximale aftrekbaarheid zal namelijk geleidelijk verdwijnen voor voertuigen die vanaf 1 juli besteld worden. Geen reden tot uitstel dus. De datum van de bestelbon is bepalend voor het belastingvoordeel. Dit is een buitenkans als je kijkt naar de huidige levertijden voor nieuwe voertuigen: in sommige gevallen meer dan een jaar, vooral voor geëlektrificeerde modellen!

Plug-inhybrides worden fiscaal steeds minder aantrekkelijk ...


Terug naar normaal in 2023?

Het einde van de tunnel voor de levertijden is nog niet meteen in zicht, zeggen vertegenwoordigers van de industrie. Volgens Frank Van Gool, directeur van Renta - de federatie van de leasingsector - moeten we een terugkeer naar de normale situatie niet vóór ten vroegste eind 2023 verwachten. Deze verwachting wordt gedeeld door Traxio, de federatie van concessiehouders, die meent dat de vertragingen in de komende weken geleidelijk zullen afnemen, maar dat het enkele maanden zal duren voordat de achterstand is ingelopen.

Naar schatting heeft het tekort aan chips de voorbije maanden de bouw van 18 miljoen auto's verhinderd of vertraagd. Maar goed, weer over naar het evenement van het jaar voor de sector. Onderaan dit artikel vind je de merken die volgens ons een kijkje waard zijn wegens hun bijzonder aantrekkelijke producten voor de fleetsector. Geniet van je bezoek!

Salon
,
Chinese merken zijn massaal aanwezig op het Salon, en dit is nog maar het begin!


Chinese merken: opgelet voor de restwaarde

Voor bedrijven, die geen andere keuze hebben dan tegen 2026 over te schakelen op een volledig elektrisch wagenpark, is de massale komst van nieuwe Chinese spelers eerder goed nieuws. Dankzij hun (doorgaans) meer betaalbare prijzen dan de Europese concurrenten zullen Chinese auto's elektrisch rijden toegankelijker maken voor medewerkers met een krapper wagenparkbudget. Maar net als voor particulieren houdt de aankoop van een Chinese auto enkele risico's in voor de wederverkoop, aangezien de restwaarde van deze modellen momenteel zeer moeilijk in te schatten is.

Er is nog niet genoeg ervaring met en inzicht in hun betrouwbaarheid. Als je deze nieuwe merken in je car policy wil opnemen, kan je beter leasing overwegen. Dit betekent dat de leasingmaatschappij het risico van de restwaarde op zich neemt. Frédéric Van den Bossche, fleet manager van BYD, spreekt hierover echter geruststellende woorden: “We hebben contact gehad met alle grote leasingbedrijven, en ze zijn allemaal blij met de komst van ons merk. Met de meeste van hen wordt trouwens onderhandeld over het opnemen van onze modellen in hun aanbod.”

Lees ook ons artikel over de nieuwe Chinese merken in Paleis 9.


Interessante merken voor de fleetsector op het Autosalon 2023

  • Mercedes
  • BMW
  • Audi
  • VW
  • Skoda
  • Toyota
  • Peugeot


Interessante modellen voor de fleetsector op het Autosalon 2023

  • BYD HAN en TANG
  • Opel Astra (elektrisch)
  • Polestar 3
  • Nissan Ariya
  • MG4
  • Hyundai IONIQ 6