Image

De Ioniq 6 is een heel aangename wagen om mee te rijden. Hij focust in de eerste plaats op comfort, maar toont zich ook dynamisch genoeg op bochtige wegen.

Als tweede model in de nieuwe elektrische familie van Hyundai toont de Ioniq 6 nog meer dan de 5 de knowhow van het merk op het vlak van energie-efficiëntie. Dat het om een berline gaat, zit daar voor veel tussen.

Hyundai
Heb je het gehad met al die SUV's? Deze (elektrische) berline overtuigt op elk vlak!


Om te beginnen is de Hyundai Ioniq 6 geen cross-over of SUV. De 'normale' hoogte maakt de wagen op zich dus al aerodynamischer en bijgevolg ook zuiniger. De Koreaanse ingenieurs hebben van die aerodynamische eigenschappen trouwens een echte prioriteit gemaakt. Dat levert niet alleen een groot rijbereik op, maar ook een lijnenspel dat de aandacht trekt in het verkeer. De Ioniq 6 staat op hetzelfde platform als de 5, maar dan in een iets langere versie.

Hyundai
Het interieur ziet er hoogwaardig uit, buiten enkele harde kunststoffen.

Dat levert nog meer ruimte op achterin (hoewel het jammer blijft dat er geen voetruimte is onder de voorstoelen) en een stabielere wegligging. Zowat overal in het interieur worden harde plastics gebruikt. Dat is spijtig, maar naar de reden hoeven we niet lang te zoeken: gewichtsbesparing.

De Ioniq 6 is een heel aangename wagen om mee te rijden. Hij focust in de eerste plaats op comfort, maar toont zich ook voldoende dynamisch op bochtige wegen, waar je nooit zou vermoeden dat je onderweg bent met een twee ton zware auto (topversie). Knap van Hyundai!

Geen achterklep, maar een echte berlinekoffer ...


Eén motor is de beste keuze

De Hyundai Ioniq 6 is onder meer verkrijgbaar met een grote batterij van 77,4 kWh en één elektromotor van 225 pk (548-614 km WLTP, afhankelijk van de velgen) of twee motoren met in totaal 325 pk (519-583 km). Zelf zouden we echter de basisversie durven aanraden. Die heeft één motor (151 pk) en een batterij van 53 kWh, maar wij verbruikten er gemiddeld slechts 13,8 kWh mee, wat neerkomt op een rijbereik van 476 km (beter dan de officiële cijfers!). Vanaf 50.499 euro.

Troeven

  • Bijzonder geslaagde stijl
  • Compromis comfort/dynamiek
  • Verbruik
  • Laadt uiterst snel op


Minpunten

  • Plastics van middelmatige kwaliteit
  • Overbodige uitrusting (zijdelingse achteruitrijcamera's)
  • Enkele minder intuïtieve functies
  • Prijs …

Andere automodellen ontdekken? Lees hier alle autotests van Touring.