Image
Banden test
2 maart 2020

We schotelen je een uitgebreide test voor van twaalf 17-duims zomerbanden, geschikt voor een uitgebreid gamma familiewagens: berlines, breaks en natuurlijk ook SUV’s. Op basis van tal van criteria konden we bepalen wat de beste zijn.

Om een antwoord te geven op de vragen die je je als automobilist weleens stelt, werken we geregeld samen met zusterverenigingen in het buitenland. Zo sloegen we voor deze uitgebreide zomerbandentest de handen in elkaar met het Duitse ADAC. We geven je hier de resultaten en verklappen welke banden het best presteerden in deze veeleisende tests. Maar daarnaast leggen we ook uit waarom en hoe we de verschillende tests uitvoeren, om duidelijk te maken wat we van een ‘goede’ band verwachten.

 

Image
banden test

 

Aanzienlijke vooruitgang

De banden in deze test zijn 17-duimsbanden, net als 16-duimsbanden nog altijd een relatief courante maat. Al worden 18-duimsbanden alsmaar belangrijker, zoals je kan lezen in deze andere uitgebreide test die we parallel uitvoerden. Het goede nieuws: gemonteerd op een Ford Kuga (onze testauto), deden alle banden van deze maat het een pak beter dan de 16-duimsbanden die we vorig jaar getest hebben. Vier banden kregen de stempel “goed”, zeven “oké” en maar eentje “slecht”.

 

De geteste banden

Image
banden test

 

Met twaalf zijn ze. Banden van gerenommeerde merken die iedereen kent, maar ook ‘exotischere’ producten. We onderwierpen ze aan verschillende tests, zoals:

  • Noodstop
  • Wegligging
  • Grip
  • Sliprisico
  • Verbruik
  • Geluidsniveau
  • Slijtage

 

We testten deze criteria zowel op droog als op nat wegdek (asfalt en beton). Ons testparcours omvatte zowel rechte stukken, bochten als cirkels (om rotondes te simuleren). De tests bestonden uit twee fasen:

  • Objectieve analyse. De tests worden gestuurd door elektronica, zodat alles perfect meetbaar is.
  • Subjectieve analyse. Deze stap neemt heel wat meer tijd in beslag, omdat ze vertrekt van het gevoel en de ervaring van de bestuurder.

 

Image
Banden test

 

Bandenkeuze: vooral een compromis

Naast de – cruciale – wegligging analyseerden we ook een aantal andere aspecten van de banden. Denk bijvoorbeeld aan het geluidsniveau buiten en in de wagen. Of het verbruik, een factor die vandaag alsmaar belangrijker wordt. Je zal zien dat de bandenkeuze hier wel degelijk invloed op heeft. En tot slot kijken we ook naar de slijtage. Want wat heb je aan de perfecte band als je die al na 10.000 km moet vervangen? Op al deze vragen proberen de fabrikanten een antwoord te bieden. Onze tests laten zien of ze het bij het rechte eind hebben …

 

Image
banden test

 

Remafstand op droog wegdek

Negen van de twaalf geteste banden werden als “goed” beoordeeld. Wat betekent dat ze de auto direct en precies in de richting sturen die de bestuurder wil. En dat ze de bestuurder ook voldoende koppel en feedback geven. Dat kan erg belangrijk zijn, als je plots moet uitwijken bijvoorbeeld.

In dit opzicht doet de Pirelli Cinturato P7 het beter dan de anderen. Maar ook de banden van Bridgestone, Maxxis, Michelin, Continental, Kleber en Laufenn presteren prima. De Semperit en de Esa+Tecar daarentegen laten qua rijgedrag een paar steken vallen. Maar – en dat is veel belangrijker – als je plots moet uitwijken, doen ook deze twee banden dat op een veilige manier.

 

Image
banden test

 

De toppers qua remafstand:

  • Bridgestone
  • Maxxis
  • Michelin
  • Hankook

Onze testers analyseerden op droog wegdek ook de wegligging, net als de wendbaarheid. Voor die laatste test analyseerden we de reactie op het nemen van een bocht in normale omstandigheden (precisie), maar ook bij een uitwijkmanoeuvre, bijvoorbeeld om een obstakel te vermijden.

 

Image
banden test

 

Als we al deze meetgegevens op droge wegen optellen, zijn dit de beste banden (in deze volgorde):

  • Pirelli, alleen op kop
  • Maxxis
  • Bridgestone
  • Michelin
  • Continental

Alleen de Hankook, de Yokohama en vooral de Kumho hinken wat achterop in deze test, met name op het vlak van wendbaarheid.

 

Nat wegdek: een goed gemiddelde

Algemene opmerking: de 17-duimsbanden behaalden veel betere resultaten in natte omstandigheden dan de 16-duimsbanden die we vorig jaar getest hebben. Bij het remmen deed de bandenmaat van dit jaar het iets beter dan de referentieband, met een gemiddelde van 102%.

De Michelin Primacy 4 en de Kumho Ecsta HS51 delen het beste algemene resultaat op natte wegen. De prestaties van de Michelin zijn geruststellend, vooral op het gebied van wendbaarheid, maar de band verliest punten in de vorm van aquaplaning in de bochten. De Kumho liet de kortste remafstand optekenen, maar viel een beetje terug door zijn rijgedrag.

De Bridgestone Turanza T005 presteerde goed in alle tests op nat wegdek, zonder ergens echt uit te blinken of steken te laten vallen. Nog twee geteste banden met goede eigenschappen op nat wegdek zijn de Pirelli Cinturato P7 en de Maxxis Premitra 5. Qua remafstand zitten ze in de middenmoot, maar ze behalen goede resultaten op vlak van wendbaarheid en aquaplaning, wat hen een “goede” algemene score oplevert op natte wegen.

 

Image
banden

 

De beste banden als het op remmen aankomt:

  • Kumho
  • Michelin
  • Bridgestone
  • Hankook
  • Yokohama
  • Continental
Image
banden test

 

Als we alle meetgegevens op nat wegdek naast elkaar leggen, zijn dit de beste banden:

  • Michelin
  • Kumho
  • Bridgestone
  • Pirelli
  • Maxxis
  • Hankook

 

Wendbaarheid

Hoe beter de voor- en achteras in evenwicht zijn, hoe meer grip de banden hebben en hoe meer kracht ze kunnen verzamelen in de bochten, des te nauwkeuriger en veiliger de band rijdt. Diagram 4 toont de rondetijden op het natte testcircuit. Het is de Michelin die de beste tijd neerzet.

 

Verbruik

In tegenstelling tot wat we zagen bij de test van 18-duimsbanden, zijn de verschillen in brandstofverbruik hier best wel aanzienlijk. Het verschil tussen de beste (de Continental EcoContact 6) en de minst goede band (de Yokohama BluEarth RV-02) bedraagt meer dan 7%, wat voor het geteste brandstofverbruik neerkomt op een verschil van 0,7 l/100 km.

Dit gezegd zijnde, is het belangrijk om te herhalen dat je deze factor moet bekijken in samenhang met de slijtage (zie verder).

 

Image
banden test

 

Slijtage

De slijtagetest op deze bandenmaat werd uitgevoerd op een testbank en nadien geverifieerd op de openbare weg. Ook hier zijn de verschillen aanzienlijk. Maar geen enkele band trok op een negatieve manier onze aandacht, en we moeten op vlak van slijtage dan ook niemand een onvoldoende geven.

Na deze tests kunnen we de banden ruwweg onderverdelen in drie groepen. Vier banden werden als “zeer goed” beoordeeld, voor een verwachte levensduur van meer dan 45.000 km. Zes banden kregen de kwalificatie “goed” (2.0) op basis van een verwachte levensduur van 37.000 à 41.500 km, twee andere kregen eveneens de kwalificatie “goed” op basis van een verwachte levensduur van 34.000 à 35.000 km. Merk op dat de gemiddelde levensduur weliswaar lager is dan in de vorige test (215/65 R16), maar nog altijd hoger dan die van de “standaard” (kleinere) zomerbanden.

 

Geluidsniveau

Dit is een factor waarmee de consument niet altijd rekening houdt. Ten onrechte, want het geluidsniveau heeft een impact op het algemene comfort, wat vermoeidheid en stress kan veroorzaken bij lange ritten op de snelweg. In de ADAC-test werd zowel het geluid binnen (voor de inzittenden) als buiten gemeten. Beide resultaten tellen voor de helft mee. Aan het einde van deze tests staan de banden van Yokohama, Michelin, Continental en Laufenn aan de leiding, terwijl de Kleber aan de staart van het klassement bengelt. Wat het geluid binnenin betreft, scoren de banden van Michelin, Bridgestone, Esa en Laufenn het best. De Kleber eindigt laatst. Wat het geluid aan de buitenkant betreft, ligt de Yokohama stevig op kop, terwijl de Bridgestone teleurstelt.

 

Image
Banden test

 

Prijs

Een element waarmee we in deze Europese test geen rekening hebben gehouden, is de prijs. Maar je moet weten dat de gemiddelde prijzen op internet schommelen tussen een vijftigtal euro voor de goedkoopste banden en zo’n 120 euro voor de duurste.

 

Conclusie

Als we de tabel bekijken met alle resultaten van de twaalf geteste banden, kunnen we één ding vaststellen: de perfecte band bestaat niet! Elke band scoort goed op bepaalde aspecten en minder goed op andere. Maar uiteraard zijn niet alle criteria even belangrijk. Zo komt de veiligheid voor het geluidsniveau of het verbruik. En op vlak van veiligheid is de controle op een nat wegdek (sowieso een pak lastiger) belangrijker dan op een droog. Volgens onze criteria is dit de verdeelsleutel: 20% van de punten voor droog wegdek, 40% voor nat wegdek, 20% voor slijtage, 10% voor geluidsniveau en 10% voor verbruik.

Image
banden test
Deel deze inhoud