Smog maakt het leven in grote Chinese steden moeilijk en China denkt de vervuiling te kunnen counteren door opnieuw in te zetten op de (elektrische) fiets.
Elektrische bussen
Daarnaast is China er zich ook van bewust dat het openbaar vervoer veel properder kan. Op dit ogenblik is het uitgestrekte land reeds een voortrekker met een mondiaal aandeel van elektrische bussen van net iets meer dan 98%.
Een rapport van ZeEUS (zero emission urban bus system) kwam eind 2015 uit op circa 173.000 elektrische bussen waarvan ruim 170.000 … in China alleen! Op dit ogenblik telt Shenzhen net geen 4900 elektrische bussen maar dat zullen er circa 16.500 worden tegen het einde van dit jaar.
Smog door extravagante autoverkoop
De extravagante autoverkoop van de laatste decennia heeft voor steeds meer vervuiling gezorgd. Tegelijkertijd hebben de grote steden zichzelf ook hopeloos vastgereden, letterlijk. Files van meerdere uren tot zelfs (meerdere) dagen zijn geen uitzondering in China. In augustus van het jaar 2010 stond in de buurt van Bejing een file van 100 km lang die maar liefst 12 (twaalf) dagen duurde! Naar verluidt zaten sommige chauffeurs tot 5 dagen lang vast in hun voertuig.
Steeds meer fietsen
Als reactie op de toenemende vervuiling van het leefmilieu en de files is de verkoop en de verhuur van fietsen aan een ware opmars bezig.
Verschillende jonge bedrijven geloven weer in de tweewieler om twee redenen: geen schadelijke uitstoot en het oplossen van de verkeerschaos. In de Chinese hoofdstad verschenen in de laatste maanden van vorig jaar alleen al zo’n 50.000 fietsen van het bedrijfje ofo (zo genoemd omdat de naam op een fiets lijkt, nvdr). Dat zullen er de komende maanden nog veel meer worden. Ofo is gespecialiseerd in het commercialiseren van deelfietsen. Volgens het bedrijf is de fiets nog steeds het beste vervoersmiddel voor korte afstanden in grote steden.
Veranderd straatbeeld
Twee andere startups, Mobike en Bluegogo, delen de mening van ofo en introduceerden ook tienduizenden fietsen in het straatbeeld van China’s grootste steden. Als we de jonge ondernemers achter de startups mogen geloven, zouden er tegen het eind van het jaar weer miljoenen Chinezen door Bejing fietsen. Het aantal deelfietsen dat momenteel ter beschikking staat van de inwoners van Bejing, loopt in de honderdduizenden. Door de vele nieuwe verhuurbedrijven die op korte tijd het levenslicht zagen, zijn exacte cijfers echter niet voor handen. Bejing zelf wil tegen 2020 weer 18% van de pendelaars op de fiets krijgen.
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.