Image
Chinese fiets
China zet zwaar in op de fiets en elektrisch openbaar vervoer als middel tegen de meedogenloze smog in de (grote) steden.

Smog maakt het leven in grote Chinese steden moeilijk en China denkt de vervuiling te kunnen counteren door opnieuw in te zetten op de (elektrische) fiets.

Elektrische bussen

Daarnaast is China er zich ook van bewust dat het openbaar vervoer veel properder kan. Op dit ogenblik is het uitgestrekte land reeds een voortrekker met een mondiaal aandeel van elektrische bussen van net iets meer dan 98%.

Een rapport van ZeEUS (zero emission urban bus system) kwam eind 2015 uit op circa 173.000 elektrische bussen waarvan ruim 170.000 … in China alleen! Op dit ogenblik telt Shenzhen net geen 4900 elektrische bussen maar dat zullen er circa 16.500 worden tegen het einde van dit jaar.

Smog door extravagante autoverkoop

De extravagante autoverkoop van de laatste decennia heeft voor steeds meer vervuiling gezorgd. Tegelijkertijd hebben de grote steden zichzelf ook hopeloos vastgereden, letterlijk. Files van meerdere uren tot zelfs (meerdere) dagen zijn geen uitzondering in China. In augustus van het jaar 2010 stond in de buurt van Bejing een file van 100 km lang die maar liefst 12 (twaalf) dagen duurde! Naar verluidt zaten sommige chauffeurs tot 5 dagen lang vast in hun voertuig.

Steeds meer fietsen

Als reactie op de toenemende vervuiling van het leefmilieu en de files is de verkoop en de verhuur van fietsen aan een ware opmars bezig.

Verschillende jonge bedrijven geloven weer in de tweewieler om twee redenen: geen schadelijke uitstoot en het oplossen van de verkeerschaos. In de Chinese hoofdstad verschenen in de laatste maanden van vorig jaar alleen al zo’n 50.000 fietsen van het bedrijfje ofo  (zo genoemd omdat de naam op een fiets lijkt, nvdr).  Dat zullen er de komende maanden nog veel meer worden. Ofo is gespecialiseerd in het commercialiseren van deelfietsen. Volgens het bedrijf is de fiets nog steeds het beste vervoersmiddel voor korte afstanden in grote steden.

Veranderd straatbeeld

Twee andere startups, Mobike en Bluegogo, delen de mening van ofo en introduceerden ook tienduizenden fietsen in het straatbeeld van China’s grootste steden. Als we de jonge ondernemers achter de startups mogen geloven, zouden er tegen het eind van het jaar weer miljoenen Chinezen door Bejing fietsen. Het aantal deelfietsen dat momenteel ter beschikking staat van de inwoners van Bejing, loopt in de honderdduizenden. Door de vele nieuwe verhuurbedrijven die op korte tijd het levenslicht zagen, zijn exacte cijfers echter niet voor handen. Bejing zelf wil tegen 2020 weer 18% van de pendelaars op de fiets krijgen. 

Deel deze inhoud