Image
Een tweedehands auto importeren is niet zo eenvoudig en brengt aardig wat werk met zich mee. Maar soms kan het leiden tot een uitstekende deal!

Sinds de covidcrisis zit de automarkt in zwaar weer, en de oorlog in Oekraïne heeft de situatie er niet beter op gemaakt. Een nieuwe auto vinden is niet simpel, en al helemaal niet als je op zoek bent naar een tweedehands exemplaar. Je zou kunnen proberen om er een te importeren. Maar hoe pak je dat aan?

invoeren
Een auto importeren? Het lijkt behoorlijk ingewikkeld, maar soms is er voldoening aan het einde van de tunnel!


Een van de landen die een enorme hoeveelheid tweedehands auto's aanbieden, is Duitsland. En da’s uiteraard niet het enige land, want een zoektocht op het web toont je - buiten België - heel wat mogelijkheden. Die bovendien financieel vaak heel interessant zijn. Maar ook al gebeurt de transactie op Europese bodem, dan nog zijn er een aantal obstakels die jou de lust tot aankoop kunnen ontnemen. Wij gaan er hier vanuit dat je een particulier bent en dat het om een tweedehands auto gaat.


Het verschil tussen nieuwe en tweedehands wagens

Met een tweedehands wagen bedoelt de wetgever een auto die minstens 6 maanden na zijn eerste inschrijving verkocht wordt. Bovendien moet er bij de levering minstens 6.000 km op de teller staan. Is dat niet het geval, dan gaat het om een nieuwe auto en veranderen de invoerregels, met name wat de btw betreft. Want dan koop je de auto in het land van herkomst zonder btw en moet je in België de 21% btw betalen.

Maar een tweedehands auto wordt dus gefactureerd met het btw-tarief van het land in kwestie (binnen de EU). Wat betekent dat er bij aankomst in België geen invoerrechten geheven worden. Voor landen buiten de EU zal je bij de douane echter 10% belasting moeten betalen op de waarde van het voertuig.

invoeren
De regels verschilen voor auto’s van binnen of buiten de Europese Unie!


Je auto repatriëren

De deal is rond: je bent in het bezit van de auto, en nu wil je hem terugbrengen naar België. Dat kan op verschillende manieren: met transitplaten, hem zelf op een aanhangwagen zetten of dit laten regelen door een transporteur. In het laatste geval hoef je niets anders te doen dan thuis op je auto wachten! Dat is uiteraard heel makkelijk en comfortabel, maar het brengt wel hogere kosten met zich mee. De auto zelf met een aanhangwagen vervoeren - mits die hiervoor geschikt is en je over het juiste rijbewijs beschikt - is wellicht de goedkoopste en simpelste optie.

En dan zijn er ook nog transitplaten, waarmee je de auto zelf legaal en volledig verzekerd kan invoeren. Als je te maken hebt met een professionele verkoper, zal die jou kunnen helpen, aangezien er administratief toch een en ander in orde gebracht moet worden. Voor Duitsland leggen onze collega’s van ADAC dit heel goed uit in dit dossier.


Douane-inklaring

Vergeet ook niet dat je van de verkoper het kentekenbewijs en het Europees gelijkvormigheidsattest moet krijgen. Opgelet, want in sommige landen is dat gelijkvormigheidsattest niet verplicht. Dat is met name het geval in Duitsland en Nederland. Wat betekent dat je dit document zelf zal moeten aanvragen bij de importeur in het land waar je het voertuig koopt.

Van zodra je het voertuig België binnenbrengt, moet je vervolgens aangifte doen bij de douane. Dit kan eenvoudig via de applicatie E705 op “MyMinFin” (je moet inloggen om toegang te krijgen tot het document), in de rubriek “Mijn aangifte”.

Er wordt je een kopie gevraagd van de aankoopfactuur (met kilometerstand) en een kopie van de documenten van het voertuig in kwestie. In ruil daarvoor ontvang je een inklaringscertificaat. Dit is de douanesticker “705”, die je op het registratie-aanvraagformulier voor de DIV moet kleven.

De voorlaatste etappe van deze lange reis bestaat erin de auto naar de technische keuring te brengen. Maak een afspraak (verplicht!) bij een erkend keuringscentrum. Om daar naartoe te gaan, moet het voertuig geldige nummerplaten hebben, hetzij:

  • handelaarsplaten (“Z”)
  • buitenlandse transitplaten (let op de geldigheid)
  • de originele nummerplaten van de auto (voertuig naar behoren geregistreerd en met instemming van de verkoper)
  • nummerplaten van een voertuig dat al op jouw naam staat (laat dit weten aan je verzekeraar, die hiermee akkoord moet gaan)

Op de dag van de keuring bied je je voertuig aan met:

  • het door de douane verstrekte document
  • het kentekenbewijs
  • een Europees gelijkvormigheidsattest

Ten slotte schrijf je je toekomstige voertuig in via jouw verzekeraar, die controleert of de papieren in orde zijn en of alle stappen gerespecteerd werden.


Conclusie

Zoals je kan zien, is het importeren van een tweedehands auto niet zo eenvoudig en brengt het aardig wat stappen en extra kosten met zich mee. Een laatste advies: als je aan dit avontuur begint zonder veel verstand te hebben van deze formaliteiten of de vreemde taal niet spreekt, laat je je best begeleiden door een professional uit de sector.

Tol in Frankrijk

Image
Frankrijk tolwegen

En France, la plupart des autoroutes sont à péage. Quel est le moyen le plus simple de payer et comment les tarifs sont-ils calculés?