Image
Vlucht overboekt? Zo claim je een schadevergoeding!

Vlucht overboekt? Dit zijn jouw rechten en de schadevergoedingen waar je mogelijk recht op hebt. Doch zelf claimen is geen sinecure!

Een aantal Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen gingen recent hun boekje te buiten bij het ontzetten van passagiers in overvolle vliegtuigen. De beelden van de Amerikaanse dokter die bloedend en bewusteloos uit het vliegtuig werd gesleurd, gingen de wereld rond. Grote ontsteltenis wereldwijd maar hoe zit het bij ons in Europa en in eigen land?

Ook op onze luchthavens wordt driftig aan overboeking gedaan en daar is niks illegaals aan. De techniek wordt toegepast om economische redenen, lees: om zo weinig mogelijk of geen lege zitjes in het vliegtuig over te houden. Bij het bewust overboeken houdt men namelijk rekening met het feit dat een klein percentage passagiers om diverse redenen niet komt opdagen. Plots overvallen door ziekte, aansluiting gemist, een ongeval, last minute annulering, etc.

Je kan niet vertrekken

Maar wat als luchtreizigers wél bijna allemaal komen opdagen? Dan is er sprake van ‘instapweigering’ en heb je recht op een schadevergoeding. Let wel, je kunt een dergelijke schadevergoeding niet zomaar overal claimen. In de V.S. worden passagiers spontaan met waardebons of cash geld gepaaid maar in Europa is een en ander netjes geregeld in een Europese verordening (EG nr. 261/2004).

De regels van de EU

Concreet: deze verordening is enkel van toepassing op vluchten binnen de EU en een maatschappij van binnen of buiten de EU.

De verordening geldt ook als jouw vlucht aankomt in de EU en wordt uitgevoerd door een maatschappij uit de EU of als jouw vlucht vertrekt in de EU en wordt uitgevoerd door een maatschappij van binnen of buiten de EU. Met de EU worden alle 28 lidstaten bedoeld, aangevuld met Guadeloupe, Frans-Guyana, Martinique, Réunion, Mayotte, Sint-Maarten (Franse Antillen), de Azoren, Madeira en de Canarische Eilanden, evenals IJsland, Noorwegen en Zwitserland.

De verordening is overigens niet alleen van toepassing op instapweigering maar geldt ook voor lange vluchtvertragingen, annulering of klasseverlaging. De passagier heeft recht op vergoedingen gaande van minimaal 250 euro tot maximaal 600 euro per persoon. Op de website van de Europese Unie vind je alle details.

Laat je bijstaan

Diverse studies tonen aan dat passagiers niet of nauwelijks op de hoogte zijn van deze regeling en nog veel minder over hoe ze die bedragen kunnen verzilveren. Feit is dat het innen van een schadevergoeding bij een luchtvaartmaatschappij voor de sporadische luchtpassagier geen sinecure is. Bovendien sta je als individu veel minder sterk in de schoenen dan een doorwinterde organisatie die de procedures door en door kent.

Om die reden voegde Touring de Fly Zen garantie toe aan diverse producten waaronder de formules FullNo Stop en het gloednieuwe Move On Wereld. Kortom, je hoeft je niet zelf bezig te houden met het indienen en opvolgen van een schadedossier. Bovendien maak je aanspraak op de integrale wettelijke schadevergoeding! Er worden dus geen (hoge) dossier- noch commissiekosten aangerekend.