Image

Eerste test van de 2024 BMW F 900 GS, een middenklasse adventure-motorfiets die een stuk strakker, lichter en krachtiger is dan zijn voorganger.

BMW F 900 GS


De strijd in de middenklasse is momenteel bikkelhard. Dat geldt niet alleen voor naked bikes en sportmotoren, maar zeker ook voor adventures. Het segment wint aan populariteit, dus de concurrentie wordt groter en beter. BMW had met de F 850 GS een prima motor in de range, maar daar was dan ook alles mee gezegd. Hij blonk nergens echt in uit, was niet bepaald sexy en miste karakter. De nieuwe BMW F 900 GS moet dus heel wat goedmaken …

BMW F 900 GS


Een BMW F 900 GS op je netvlies

Hij knalt wel meteen op je netvlies, zo’n F 900 GS in het Sao Paulo Yellow: strakker, afgetrainder, magerder, atletischer. Het verschil met zijn voorganger is behoorlijk groot. Het design is nu meer gefocust, meer offroadgericht, lichter. Zoals bij veel BMW’s ontbreekt een fysiek achterlicht, maar nemen de multifunctionele knipperlichten die taak over. Het zadel krijgt drie rode horizontale strepen voor een beetje extra touch en de Akra-uitlaat zit er standaard op. Lekker, toch?

Het resultaat van onder andere zijn afgeslankte lijf, de lichtgewicht uitlaat, de nieuwe benzinetank en de lichtere accu is een gewichtsbesparing van liefst 14 kg. Tel daar nog zijn 10 pk sterkere paralleltwin bij, die hij leent van de F 900 R/XR, en je komt uit op 105 pk, 93 Nm en 219 kg rijklaar gewicht. Dat zijn waardes waar je al eens mee kan thuiskomen, zeker in het middensegment.


Feestje

Waar de 850 eerder het gevoel gaf een bocht in te vallen, is z’n opvolger een stuk neutraler en voorspelbaarder. De BMW F 900 GS stuurt mooier in, trekt stabieler uit een bocht en laat zich op hellingshoek eenvoudiger corrigeren. En dat allemaal met een 21-inch voorwiel.

Zijn stuurkarakter geeft al heel snel vertrouwen en is zelfs speels te noemen, wat mede te danken is aan het brede stuur en de zachte afstelling van de vering. Die duikt in en veert uit alsof het een waar feest is, maar zonder dat het gevaarlijk wordt of onnatuurlijk aanvoelt. Integendeel, het voelt fantastisch aan! Ga in derde versnelling agressief op het gas, en je maakt zonder problemen een power wheelie.

Dat is dan ook weer te danken aan het tandwiel achteraan dat groter is geworden, waardoor het vermogen agressiever wordt overgebracht. Het nieuwe motorblok is duidelijk sterker in de lage toeren. Er zit meer pit in, meer punch. De F 900 GS wordt er een levendige machine van, in tegenstelling tot de veel bravere vermogensafgifte van zijn voorganger.


Meerwaarde

De remmen zijn uitstekend: ze bijten hard, nauwkeurig en geven een groot gevoel van actieve veiligheid. Ook de optionele quickshifter doet het qua samenwerking met een tweecilinder best goed, zelfs in lage versnellingen. Een absolute meerwaarde dus. En zoals we het gewoon zijn van BMW, weet je wat je kan verwachten van de verschillende rijmodi. Rain gebruik je – je raadt het nooit – in de regen, Road is het beste compromis en Dynamic schakel jein als het wat sportiever mag. Vaak is die sportstand té agressief op het gas, waardoor je weer onbalans krijgt, maar in dit geval geeft Dynamic nog wat extra scherpte.

BMW F 900 GS


Van mus naar speelvogel

Waar de F 850 GS eerder een saaie mus was, is de nieuwe BMW F 900 GS een echte speelvogel geworden. Zijn vermageringskuur (-14 kg) en spieropbouw (+10 pk) werpen duidelijk hun vruchten af. Hij ziet er niet alleen een stuk aantrekkelijker en sportiever uit, hij rijdt ook zo. Ondanks zijn beperkingen op de weg – 21-inch voorwiel, hoge bouw, zachte vering, hard zadel – voelt hij er zich prima thuis. De F 900 GS stuurt fijn en trefzeker, zonder het rijplezier uit het oog te verliezen. Verlaat je de geasfalteerde wegen, dan helpt hij je voorbij alle moeilijke obstakels die je onderweg tegenkomt.

BMW F 900 GS, BMW Motorrad Media Test Days 2024


Onder het zadel

  • Motor: 895cc twee-in-lijnmotor
  • Vermogen: 105 pk
  • Topsnelheid: + 200 km/u
  • Rijklaar gewicht: 219 kg
  • Zadelhoogte: 870 mm
  • Verbruik: 4,4 l/100 km
  • Prijs: vanaf 14.450 euro

Meer info vind je op website van BMW Motorrad Belux


Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.


Touring depanneert ook je motor

Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!

Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.

Je kind leren autorijden

Het is zover: je kind slaat zijn vleugels uit ... en leert autorijden. Heb je besloten om zijn of haar begeleider te zijn? Informeer je dan grondig over het leerproces vóór je hieraan begint.

Rijbewijs: welke opleidingen volgen?

Sinds de zesde staatshervorming behoort de rijopleiding tot de bevoegdheden van de Gewesten. Met als gevolg dat de manier waarop je je rijbewijs haalt enigszins anders is in de drie Gewesten. We zetten even alles op een rijtje, Gewest per Gewest …