Image

Eerste test van Honda’s Africa Twin Adventure Sports, een motor die meer dan ooit aansluit bij de vereisten die aan een moderne reisenduro gesteld worden.

Africa Twin

Sinds zijn debuut in 1988 is Honda’s Africa Twin het prototype van een adventure-motor. Alleen is de definitie van adventure rijden in ruim drie decennia grondig veranderd. En de 2024 Africa Twin Adventure Sports, die veranderde ook.

Africa Twin


Sinds 2019 heeft Honda twee versies van de Africa Twin in het gamma. De Africa Twin ligt daarbij het dichtst bij het originele concept, met een mengeling van offroadcapaciteiten en de mogelijkheid om vlot op de openbare weg te rijden. De Adventure Sports-uitvoering heeft een focus die vooral op het asfalt ligt en biedt ook het comfort om langere afstanden af te leggen.

De Adventure Sports is dus de reisenduro van de familie. Vanaf 2024 profileert hij zich nadrukkelijker als concurrent voor de BMW R 1300 GS, de koning van deze klasse. Daarvoor krijgt hij een kleiner voorwiel. De maat daalt van 21 duim naar 19 duim. Minder wielomtrek betekent betere stuurkwaliteiten en ook een grotere keuze qua banden. De Africa Twin Adventure Sports stuurt dus beter dan zijn voorganger, wat bijdraagt tot meer comfort.


Elektronisch afgeveerd

In de toegenomen focus op comfort past ook de volledig elektronische ophanging van de Adventure Sports. Zowel de voorvork als de achtervering wordt automatisch aangestuurd en dat betekent dat de vering van de motorfiets zich aanpast aan de omstandigheden en de rijstijl. Die rijstijl zal wellicht zelfs een stukje vlotter zijn dan op de vorige versie, want Honda stopte een pak extra kracht in het middengebied van de tweecilinder.


Discreet

Honda voerde een waslijst aan aanpassingen door op de CRF1100L Africa Twin Adventure Sports, al zijn niet al die verbeteringen even duidelijk zichtbaar. De nieuwe bovenkuip en het bijbehorende windscherm bieden een duidelijk voordeel, maar zijn slechts door een kennersoog waar te nemen. Het toegenomen koppel in het middengebied zorgt voor een vlotter motorkarakter, maar daar merk je uiterlijk niks van. Potentiële kopers zouden kunnen vermoeden dat de aanpassingen aan de Honda miniem zijn en daarom de 2024 AT Adventure Sports zwaar onderschatten.


Conclusie

Honda’s Africa Twin Adventure Sports sluit meer dan ooit aan bij de vereisten die aan een moderne reisenduro gesteld worden. Hij biedt meer comfort, betere stuurkwaliteiten en meer kracht dan zijn voorganger. Honda trapt bovendien niet in de val van de wedloop naar meer pk’s. Met 103 pk is de nieuwste Japanse adventure meer dan sterk genoeg voor de openbare weg. Als kers op de taart is er een garantietermijn van vijf jaar en biedt Honda als enige merk ook nog de DCT-optie. Deze dubbele koppeling laat je toe om te rijden zonder te schakelen, of om manueel te schakelen via knoppen op de linkerstuurhelft. Een stevige maar optionele extra portie comfort.

Africa Twin


Onder het zadel

  • Motor: 1084 cc paralleltwin
  • Vermogen: 103 pk
  • Topsnelheid: +/-210 km/u
  • Rijklaar gewicht: 243 kg
  • Zadelhoogte: 835/855 mm
  • Verbruik: 6,8 l/100 km
  • Prijs: vanaf 18.949 euro

Meer info vind je op de website van Honda

Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.


Touring depanneert ook je motor

Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!

Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.