Image

Maak kennis met de Kawasaki Eliminator 500. Ideaal voor beginnende rijders die graag laag bij de grond zitten en geen vermogen willen uitgeven aan een motor.

Kawasaki Eliminator 500


Trends komen en gaan. Motorsegmenten doen hetzelfde, want naast de adventure-trend – die al een paar jaar stevig aan de gang is – en de comeback van de supersports, is ook het lichte cruisersegment aan een serieuze opmars bezig. Kawasaki speelt slim in op deze trend met de al even slimme Eliminator 500. Een no-nonsense middenklasse-cruiser die zich voornamelijk richt op opstappers, weder-opstappers en- je raadt het al - fans van middenklasse-cruisers.


Popster?

56 procent. Zoveel is het middenklasse-cruisersegment (350-750cc) de voorbije twee jaar gegroeid. Een cijfer waar je als motorfabrikant wel op moét inspelen. Voor Kawasaki komt dat goed uit, want op basis van de nieuwe 451cc-paralleltwin kunnen de Japanners een hele rits aan verschillende motorfietsen produceren.

De nieuwe Ninja 500 en Z500 komen er weldra aan, en de Ninja 7 Hybrid en Z7 Hybrid maken gebruik van hetzelfde blok mét elektrische ondersteuning, waardoor de Kawasaki Eliminator 500 de eerste nieuwe generatie 500cc is die we kunnen testen. We worden daarvoor uitgenodigd in het altijd zonovergoten Marbella (Spanje), meer bepaald in het Hard Rock Hotel. Nu, die zon bleef uit (ocharme wij …) en de hotelkeuze geven we meestal niet mee, omdat niemand daar een moer om geeft. Maar in dit geval is het interessant omdat Kawasaki het rockgehalte van de nieuwe Eliminator wil onderstrepen. Hij wordt dan ook mooi gepresenteerd tussen nauwkeurig opgehangen gitaren van rockgoden en legendarische outfits van popsterren. Maar is de Eliminator 500 echt wel zo rock-’n-roll als ze ons willen doen geloven? Of kiest hij toch eerder de pop-kant?

Kawasaki Eliminator 500


Cruiser of naked?

Qua kleurkeuze, rock on! De motor is namelijk enkel beschikbaar in het zwart. De styling van de Kawasaki Eliminator 500 is heel rechttoe rechtaan. Een laag silhouet, zadel en uitlaat, een ronde koplamp, dubbele vering achteraan, platte benzinetank en zichtbaar motorblok. Geen verrassingen, geen speciale details, gewoon een lichte cruiser zoals je er zelf een zou tekenen. Toch heeft de Eliminator een troef in handen: twee uitsteeksels die je nauwelijks ziet, de voetsteunen. Die staan niet, typisch voor een cruiser, naar voren gericht , maar wel onder je, waardoor je een sportievere en actievere zithouding krijgt.

Het geheel heeft zo wat weg van een drag racer. Een heel voorzichtige drag racer die niemand tegen de schenen schopt. Van de tweecilinder moet je immers geen aardverschuivende acceleraties verwachten, want met zijn 45 pk en 43 Nm koppel zal het moeilijk een winnaar worden op de drag strip. Toch is de uitgeboorde versie van de Ninja- en Z400-motor op veel andere vlakken een winnaar.


Eenvoudiger en beter

Wat ook helpt om de acceleratie wat levendiger te maken, is het lage rijklaargewicht van de Kawasaki Eliminator 500. De naald van de weegschaal stopt namelijk al met bewegen bij 176 kg, wat onder andere te danken is aan een gloednieuw Trellis-frame. De lichte bouw van de machine maakt hem bijzonder makkelijk om te manoeuvreren en te rijden. Verwacht geen sportieve aspiraties, daar is de Eliminator te laag en te lang voor, maar wel een voorspelbare en vertrouwenwekkende cruiser waar je weinig mee mis kan doen. Gooi hem plat in de bochten en je schraapt met je voetsteunen over de grond. Rem (te) hard en het ABS-systeem helpt je om recht te blijven. Geef volgas en de achterband krijgt het moeiteloos getrokken. Tractiecontrole ontbreekt en is ook helemaal niet nodig op dit type motor met dit vermogen. Het zou de Eliminator alleen maar onnodig duur, complex en zwaar maken.

Kawasaki Eliminator 500


Vlotte jongen

We keren terug naar de vraag die we onszelf stelden: is de Kawasaki Eliminator 500 rock-’n-roll? Nee, want daarvoor is hij te lief, te zacht en te eenvoudig. Maar laat dat nu net ook zijn grote pluspunten zijn. De Eliminator 500 is een cruiser die perfect in het plaatje past. Hij doet alles goed en heeft als grote troef zijn fantastische motorblok. (We zijn dan ook zeer benieuwd naar de komende Z500.) Een ideale opstapper voor beginnende motorrijders die graag laag bij de grond zitten en geen godsvermogen willen uitgeven aan een nieuwe machine. Met prijzen van 6.699 euro (SE: 7.099 euro) hou je misschien nog wat over om hem aan te kleden met een paar leuke accessoires. De basis is in ieder geval goed, en wij verwachten dat hier nog wel enkele leuke customprojecten uit zullen vloeien. De Kawasaki Eliminator 500 is pop op zijn best. Prince, Outkast, The Weeknd … dat niveau.


Onder het zadel

  • Motor: Vloeistofgekoelde 451cc twin
  • Vermogen: 45 pk
  • Topsnelheid: + 175 km/u
  • Rijklaar gewicht: 176 kg
  • Zadelhoogte: 735 mm
  • Verbruik: 4,4 l/100 km
  • Prijs: vanaf 6.699 euro

Meer info vind je op de website van Kawasaki


Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.


Touring depanneert ook je motor

Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!

Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.