Image
Ford Puma
20 februari 2020

Ford maakt zijn opwachting in het drukbezette en populaire segment van de stedelijke SUV’s en haalt daarvoor een naam van onder het stof die al sinds 2002 niet meer gebruikt werd. Behalve een paar kleine designelementen herinnert niets nog aan de oude Puma…

Image
Ford Puma

 

De essentie

Deze Puma (SUV) is afgeleid van de Fiesta (stadswagen), maar je kan ze moeilijk met elkaar verwarren! De Puma is immers hoger en massiever dan zijn kleinere broer, biedt veel ruimte binnenin en heeft in vergelijking een enorme koffer. Dat gaat dan weer ten koste van de plaats achterin waar de beenruimte voor volwassenen eerder beperkt is. De auto zit ook boordevol handige elementen zoals een waterdicht compartiment (met aftapplug!) onder de koffervloer en een uitstekend infotainmentsysteem. De Puma biedt ook performante en relatief zuinige motoren aan. Verder is de wagen redelijk comfortabel. Vermijd echter de ST-Line als je niet van een stugge ophanging houdt.

Image
Ford Puma

 

Het segment

Net als de Peugeot 2008 die we ook deze maand getest hebben, maakt de Ford Puma deel uit van de nieuwe lichting compacte SUV’s die tegenwoordig zo ongelooflijk populair zijn. De Puma is gebaseerd op het onderstel van de Fiesta en behoort met zijn lengte van 4,2 meter tot de meest compacte SUV’s op de markt. De wielbasis van 2,59 meter is gemiddeld en staat borg voor een (bijna) even ruim interieur als de concurrentie. Ford heeft er immers voor gekozen om vooral de koffer volumineus te maken. Maar daar komen we later op terug.

 

Wat er verandert

Wellicht ken je de Puma coupé uit de jaren 90? Nu is er dus de Puma SUV. Behalve de naam vinden we ook in de ‘smoel’ van deze compacte SUV iets terug van de vroegere coupé, zoals de gewelfde motorkap en de vorm van de lichten. Verder vertoont deze Puma uiteraard de typische elementen die eigen zijn aan dit segment en beschikt hij onder de motorkap over voldoende power. De sterk aflopende achterklep geeft de auto eerder de allure van een sportieveling, dan van een praktische gezinswagen, maar schijn bedriegt! Volgens sommigen lijkt de Puma ook een beetje op de Porsche Macan. Ieder zijn smaak natuurlijk. Feit is wel dat deze auto een stuk aantrekkelijker oogt dan de Ecosport die hij vervangt.

Image
Ford Puma

 

Binnenin

Image
Ford Puma

 

Hoewel de Puma ervan afgeleid is, doet het koetswerk in geen enkel opzicht aan de Fiesta denken. Dat is dan weer anders voor het dashboard dat een kopie is van dat van de Fiesta. De Puma moet ook meer ‘status’ uitstralen dan de Fiesta en dus bevindt zowel de afwerking als de uitrusting zich op een hoog niveau. Toch had Ford wat ons betreft (gezien de hogere prijs van de Puma) een extra inspanning mogen doen inzake het gebruik van bepaalde kunststoffen. Noteer dat de digitale tellerpartij als optie beschikbaar is vanaf de Titanium-uitvoering. De rijpositie is correct en de zetels bieden voldoende steun. Achterin is het comfortniveau een stuk minder. Ford heeft er immers voor gekozen om maximaal in te zetten op de kofferruimte, wat een nadelig effect heeft op de lengte van de zitting van de achterbank. De kofferinhoud bedraagt nu een respectabele 456 liter (402 voor de mild hybrid), wat in zijn categorie zonder meer uitstekend is. Bovendien zit er met de ‘Megabox’ nog een aangename verrassing onder de koffervloer: een waterdicht compartiment van 80 liter waar je natte sportkleren of modderlaarzen in kwijt kan. Dankzij de handige aftapplug is dit koffergedeelte bovendien makkelijk af te spoelen en schoon te maken! 

Image
Ford Puma
Image
Ford Puma

 

Motorenaanbod: EcoBoost en mild hybrid

Ford koos uitsluitend voor de uitstekende driecilinder EcoBoost benzinemotor die verkrijgbaar is in vier versies: twee klassieke krachtbronnen van 95 of 125 pk en twee milde hybrides van 125 of 155 pk. Ter herinnering: milde hybridisatie helpt de verbrandingsmotor en geeft hem een kleine boost om het verbruik en de uitstoot te verminderen, maar 100% elektrisch rijden is niet mogelijk. We reden met de krachtigste Puma in de ST-Line X versie. Bij het starten werden we meteen verrast door de trillingen van de driecilindermotor. Gelukkig verdwijnen die als je eenmaal aan het rijden bent. Het 155 pk sterke blok maakt van deze Puma de sportiefste van de familie. Alleen jammer dat de 1.0 EcoBoost-motor (ondanks de hybridisering) wat flexibiliteit mist in de stad.  

Image
Ford Puma

 

Uitrusting

Wat aanwezige technologie betreft, levert Ford zeker geen half werk: een 12,3-duims digitaal dasboard, een 4G-multimediasysteem, hih heeft het allemaal. We onthouden vooral dat de Puma op connectiviteitsvlak klaar is voor de toekomst wanneer auto’s met elkaar en met de weginfrastructuur zullen kunnen communiceren. De chauffeur wordt dan in realtime op de hoogte gebracht van gevaarlijke situaties (wegenwerken, voetgangers, dieren, voorwerpen op de weg), ook al zijn die niet direct zichtbaar. In tussentijd kunnen we al wel gebruikmaken van ‘klassiekers’ als de adaptieve snelheidsregelaar of de rijstrookassistent. Een van de grote troeven van de Puma is zijn erg gesofistikeerde interface waarmee de chauffeur snel en makkelijk toegang heeft tot de door hem gewenste informatie. Met het 8-duims aanraakscherm kan je erg intuïtief vegen, tikken en knijpen, zodat navigeren kinderspel wordt. Het aanraakscherm is trouwens uiterst reactief, iets waaraan andere constructeurs misschien een voorbeeld kunnen nemen. Het systeem bevat ook AppLink en is compatibel met CarPlay en Android Auto.

Image
Ford Puma

 

Een (bijna) sportief karakter op de weg

Trouw aan zijn reputatie staat Ford garant voor een strak weggedrag dankzij onder andere een erg communicatieve besturing. Strak en sportief, maar soms wel een beetje van het goede te veel! Op de geteste ST-Line vonden wij de ophanging erg stug. OK, dat is misschien sportief, maar wellicht enigszins oncomfortabel voor dagelijks gebruik, zeker als je met het hele gezin op stap gaat. De Titanium-uitvoering lijkt ons dan ook een beter compromis. De stevige vering zorgt er sowieso voor dat het koetswerk in bochten amper overhelt. De ophanging van de Puma is inderdaad harder dan wat we gewoon zijn van bij concurrenten als de Renault Captur en de Peugeot 2008 die eerder op comfort mikken.

Image
Ford Puma

 

Budget

In vergelijking met de Fiesta is de Puma een pak duurder. Hij beschikt dan ook over een nieuw koetswerk, specifieke voorzieningen en een rijkelijke uitrusting (ook op de instapversie). De basisprijs voor de Puma 125 pk (de 95 pk-versie komt later uit) bedraagt € 23.200. Reken op € 23.600 voor de 125 pk hybrid, € 24.800 voor de 155 pk en een extra € 4.000 voor de ST-Line X-uitvoering.

Image
Ford Puma

 

Conclusie

Vergeet alles wat je weet over de oude Puma coupé. Deze SUV heeft niets meer gemeen met zijn vroegere naamgenoot. Met zijn aantrekkelijke en originele look staat de Puma garant voor een mooi commercieel succes. Temeer omdat Ford deze SUV in het hogere (en ook sportievere) gamma positioneert. Tot slot een goede raad: hou je niet van een harde ophanging, vergeet dan zeker de (oncomfortabele) ST Line.

 

Technische fiche

Puma 1.0 Ecoboost 155 mHEV

Motor: driecilinder turbobenzinemotor, 999 cm3; 155 pk – 190 Nm (sportmodus: 240 Nm)

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: manuele zesbak

L/b/h (mm): 4.207/1.805/1.552

Leeggewicht (kg): 1.280

Koffervolume (l): 401 – 1.161

Tankinhoud (l): 42

Topsnelheid (km/uur): 205

Gem. verbruik (l/100 km): 5,5

CO2 (g/km): 126

Prijs (€): van 23.200 tot 28.800

Image
Ford Puma

 

Troeven

  • Ruime en praktische koffer
  • Digitale voorzieningen
  • Uitrustingsniveau
  • Wegligging

 

Minpunten

  • Harde ophanging (ST-Line X)
  • Geen ST Line zonder sportvering
  • Afwerkingsdetails
  • Ruimte achterin

 

Video

Deel deze inhoud