In 2021 kozen 11.021 automobilisten voor een gepersonaliseerde nummerplaat. Dat is bijna twee keer zoveel als in 2018 (5.949)!
De gepersonaliseerde nummerplaat deed zo’n vijftien jaar geleden zijn intrede in ons land en wordt steeds populairder bij Belgische automobilisten. Zowel voor particulieren als voor bedrijven lijkt de 1.000 euro voor zo’n plaat geen rem op de vraag te zijn...
Volgens de officiële cijfers van de FOD Mobiliteit kozen 11.021 automobilisten in 2021 voor een gepersonaliseerde nummerplaat. Al moeten we dat cijfer wel in perspectief plaatsen, aangezien in België vorig jaar meer dan 1.500.000 voertuigen geregistreerd werden. Je ziet meteen de orde van grootte. Maar verrassend blijft hoe de vraag naar deze nummerplaten evolueert: bijna twee keer zoveel als in 2018 (5.949)! Dit cijfer is des te opmerkelijker omdat het aantal inschrijvingen (vooral van nieuwe auto's) de afgelopen twee jaar sterk is gedaald als gevolg van coronapandemie.
Het fenomeen is van dien aard dat er de laatste jaren zelfs televisieprogramma's over gemaakt zijn. Zowel in het Nederlandstalige als in het Franstalige landsgedeelte. Als je wil weten waarom sommige mensen voor dit soort nummerplaten kiezen, zijn dit interessante bronnen.
Uiteraard moet je een onderscheid maken tussen de beweegredenen van particulieren en die van professionals. Die laatsten kunnen de kosten niet alleen aftrekken, maar willen meestal ook hun beroepsactiviteiten promoten.
Hoe ga je tewerk?
Ben je geïnteresseerd in een gepersonaliseerde nummerplaat, als professional of als particulier? Niets is makkelijker! Surf naar de mobiliteitswebsite van de federale overheid.
- Klik op het tabblad "Mijn voertuig, mijn plaat".
- Dan op de pagina met een link naar gepersonaliseerde kentekenplaten.
- Vervolgens kies je of je aanvraag voor een vennootschap is of op eigen naam.
- Je moet je identificeren – via een eID-kaartlezer of Itsme – om een vak te openen waar je kan controleren of de gewenste combinatie beschikbaar is.
De DIV gaat dan na of de aangevraagde combinatie aan de criteria voldoet (zie hieronder). Als de aanvraag aanvaard wordt, krijg je een e-mail met een verzoek om 1.000 euro te betalen. Waar nog eens 30 euro bovenop komt voor de aanmaak van de plaat en de levering door bpost.
Opgelet: je hebt 10 dagen om te betalen, of je verliest je reservering! En je verzekeraar moet de inschrijving van je voertuig en de nummerplaat binnen 5 maanden opvragen. Anders wordt de reservering geannuleerd en gaat de € 1.000 verloren!
Even ter herinnering: wat moet, en wat mag (niet)?
- De combinatie moet bestaan uit 1 tot maximaal 8 tekens, met minstens één letter.
- Alle combinaties zijn mogelijk, met uitzondering van nummerplaten die beginnen met A, E, P en CD (officiële autoriteiten en vertegenwoordigingen).
- Niet de letters TX en TL om verwarring met taxiplaten te voorkomen.
- Geen opeenvolgende streepjes, of streepjes die helemaal niets scheiden. Een streepje kan nooit aan het begin of einde van een regel staan. Vb: plaat met combinatie (-C- -130) of (-SIR-).
In werkelijkheid zijn er nog veel meer uitzonderingen dan we hier opsommen. Om verwarring te voorkomen, ga je beter naar de site mobiliteit.be voor de details van al deze regels.
Ten slotte wijzen we erop dat op gepersonaliseerde nummerplaten van voertuigen met de status van oldtimer een rode "OLDTIMER"-sticker aangebracht moet worden om hun status aan te geven, aangezien de letter O in dit geval niet langer verplicht is.
Risico van diefstal en schrapping
Onnodig te zeggen dat deze gepersonaliseerde nummerplaten in het oog springen en soms begeerte opwekken! Het is dan ook niet ongewoon dat ze gestolen worden. Vergeet niet de nummerplaat goed te bevestigen (klinknagels in plaats van gewone schroeven), want zo'n plaat, verloren of gestolen, wordt automatisch geschrapt. Dit betekent dat het betrokken voertuig opnieuw ingeschreven moet worden met een nieuwe normale nummerplaat of een andere gepersonaliseerde nummerplaat. En dus nogmaals een kostprijs van 1.000 euro!
Meest recente artikelen
Een ongeval of panne in Wallonië? Bel 112, en Touring is onderweg!
Sta je in panne of heb je een ongeval gehad op het Waalse snelwegennetwerk? Dan moet je sinds 2 januari het noodnummer 112 bellen, ook als je lid bent van Touring. Op die manier wordt er zo snel mogelijk een takelwagen gestuurd. Een woordje uitleg ...
Dit zijn de 5 redenen waarom Belgen hun reis annuleren
Wie een reis boekt, doet er goed aan een annuleringsverzekering te nemen. Dat zo’n verzekering geen overbodige luxe is, moet blijken uit de vele annuleringen vlak voor het afreizen. Maar wat zijn de hoofdredenen voor zo’n annulering?
Web Assist: vraag in een oogwenk bijstand aan
Web Assist, c'est l'application web de Touring pour demander facilement de l'assistance en cas de panne. Voici les avantages de cette solution pour votre marque.
Onze B2B-klanten aan het woord: Touring trekt eerste lessen uit zomer 2024
Heel het jaar door volgt Touring de reacties van zijn B2B-klanten op de voet. Zo blijven we onze diensten verbeteren om beter in te spelen op hun behoeften.
Op culinaire ontdekkingstocht in Slovenië
Slovenië is niet alleen een topbestemming voor natuurliefhebbers en actieve vakantiegangers, maar ook voor foodies.