Image
Kia Ceed SW PHEV
De Kia Ceed SW Plug-in Hybrid (PHEV) stond normaal voor begin april op de planning. Door de coronacrisis konden we hem echter pas kortgeleden testen.


Kia heeft de plug-inhybrideversie van de Ceed in België vrij discreet voorgesteld. Daar zat de coronaproblematiek natuurlijk voor veel tussen.


Die discretie is echter typerend voor deze wagen die in dit segment een beetje onder de radar blijft. Ten onrechte, want de Kia beschikt over flink wat troeven. Zelf hebben we met de breakversie gereden, maar de hybridetechnologie is ook beschikbaar op de vijfdeursberline en op de cross-over XCeed.

Kia Ceed SW PHEV
Een vrij elegant ogende break.


Kia Ceed SW PHEV: de essentie

Het aanbod aan plug-inhybrides wordt alsmaar groter. Bij de algemene constructeurs is Kia (samen met zustermerk Hyundai) overigens bijzonder actief op dit vlak. Onze testversie was de break, maar de oplaadbare Ceed is ook verkrijgbaar als berline. De break beschikt logischerwijs over een grotere koffer, maar het volume is door de batterijen wel iets beperkter dan op de standaardversie.

Achter het stuur is er weinig veranderd. Het interieur is prima afgewerkt en zorgt ervoor dat het in de Ceed onderweg altijd aangenaam vertoeven is. Wat de prestaties betreft, gedraagt het model zich als de rest van de familie: rustgevend en doeltreffend in alle omstandigheden. De combinatie van de benzinemotor en de oplaadbare elektromotor maakt het mogelijk om bijzonder weinig te verbruiken, zolang je natuurlijk regelmatig de batterijen oplaadt. Het enige minpunt aan de wagen is uiteindelijk de prijs: meer dan 35.000 euro voor het door ons geteste model.

Kia Ceed SW PHEV
Een kenmerkend detail op de PHEV-versies: de klep links vooraan om de wagen op te laden.


Het segment

Hoewel de Kia Ceed SW Plug-in Hybrid (PHEV) eigenlijk in april bij de dealer moest staan, kregen we pas enkele dagen geleden de kans om hem te testen. Je zou denken dat dit de Koreaanse constructeur in de problemen brengt, maar dat is misschien niet het geval. Dat we de Ceed aan de tand konden voelen, betekent dat het model ondertussen helemaal af is en zo de toonzaal in kan. Het betekent ook dat Kia het rijk even voor zich alleen heeft. Een heleboel andere plug-inhybrides (Renault Megane E-Tech, Seat Leon PHEV, Skoda Octavia PHEV enzovoort) staan immers maar voor later dit jaar gepland. Het zou dus zomaar kunnen dat de Ceed SW PHEV de nodige interesse wekt, zeker als bedrijfswagen.


Wat verandert er aan de Ceed SW PHEV?

Op esthetisch vlak helemaal niets, behalve dan het klepje op de linkerflank, waarachter de aansluiting zit om stroom bij te tanken. Wat het interieur betreft, blijven de wijzigingen eveneens beperkt. De batterijen bevinden zich onder de koffervloer. Hierdoor blijft deze vlak, ook als de achterste stoelen neergeklapt worden. Het volume zakt lichtjes doordat de vloer niet meer verwijderd kan worden, maar met 437 liter blijft er nog heel wat praktisch in te delen bagageruimte over.

Kia Ceed SW PHEV
De Kia Ceed SW PHEV is verkrijgbaar als berline, als cross-over (XCeed, links) of als break (onze testversie).
Kia Ceed SW PHEV - kofferruimte
Ondanks de batterijen blijft de koffer vrij ruim.


Binnenin de Kia Ceed SW PHEV

Veel verandert er niet in het interieur van de Ceed, die overigens een uitstekende reputatie geniet. De afwerking is hoogwaardig en bovendien tot op de millimeter nauwkeurig. Wel zijn hier en daar wat harde kunststoffen te bespeuren. Dit typische kenmerk van Aziatische wagens zou een minpuntje kunnen zijn voor wie zweert bij Duitse interieurs, maar erg is het allemaal niet.


Ons beviel vooral de positie achter het stuur, die als je dat wil vrij laag kan worden ingesteld, met een middenconsole die richting de bestuurder gericht is. Een leuke afwisseling met die hoge zitpositie in de SUV's van tegenwoordig, als je het ons vraagt.


Op de displays wordt informatie weergegeven over de batterijlading, het rijbereik en de werking van het systeem. Klassiek, maar goed doordacht. Wat de binnenruimte betreft, hebben we goed nieuws: de passagiers hebben in deze Ceed evenveel plaats als in de andere modellen, en dat zowel voor- als achteraan.

Kia Ceed SW PHEV - interieur
Een sober en prima afgewerkt interieur, ook al wordt hier en daar hard plastic gebruikt.


Uitrusting

De Ceed PHEV heeft standaard een infotainmentsysteem met aanraakscherm (8 inch). Optioneel is een infotainment- en navigatiepack verkrijgbaar met een scherm van 10,25 inch. Daar hoort ook het UVO Connect-systeem bij, dat over een nieuwe functie beschikt waarmee je laadpalen kan weergeven in je buurt of op je route. Verder wordt op de schermen informatie getoond over de motor, het resterende batterijniveau en het verbruik (in de vorm van grafieken). Beide systemen zijn standaard uitgerust met Apple CarPlay et Android Auto. Interessant aan de versie van 10,25 inch is de mogelijkheid om twee verschillende apparaten tegelijk aan te sluiten via bluetooth.


Met de functie 'Driver Only' van het verwarmings-, ventilatie- en airconditioningsysteem kan je via een knopje op het dashboard alle ventilatie in het interieur uitschakelen, behalve dan bij de bestuurder. Op die manier wordt minder energie gevraagd van de batterij en daalt met andere woorden het verbruik. Al zal je rijstijl uiteraard nog altijd een veel grotere invloed hebben op hoeveel je verbruikt.

Een vrij royale uitrusting, wat vaak voorkomt bij Aziatische constructeurs
Een vrij royale uitrusting, wat vaak voorkomt bij Aziatische constructeurs.


Onder de motorkap van de Kia Ceed SW PHEV

Op technisch vlak heeft Kia niet lang moeten zoeken om van deze compacte break een plug-inhybride te maken. De Ceed SW maakt namelijk gebruik van het systeem van de Kia Niro. Dat betekent ook dat de plug-inhybride vrij bescheiden blijft presteren en niet meedoet aan de trend waarbij nieuwe hybrides vaak nodeloos veel pk's meekrijgen voor een compact model.


Hier zien we een 1.6 liter GDI-benzinemotor van 105 pk in combinatie met een elektromotor van 60 pk, wat een gecombineerd vermogen oplevert van 141 pk en een koppel van 265 Nm. Slimme keuze, vinden wij. Het zet de bestuurder er namelijk toe aan om de 8,9 kWh sterke batterij zo vaak mogelijk op te laden om over het volledige vermogen te beschikken.


Vooral bedrijfswagens rijden immers vaak rond met een lege batterij. Plug-inhybrides zijn interessant om fiscale redenen en in veel gevallen volstaat de prestatie van de verbrandingsmotor . Dat zorgt natuurlijk voor een hoog verbruik en doet het ecologische voordeel van de elektromotor helemaal teniet. Mooie stimulans dus!

Automatische versnellingsbak
Geen B-stand om de batterijen op te laden tijdens het rijden.


Onderweg

Het spreekt voor zich dat de Kia het prettigst rijdt met opgeladen batterijen. Wanneer je de wagen laat doen, wordt er automatisch elektrisch gestart. Het is trouwens een aangename verrassing dat de aangekondigde 60 benzinevrije kilometers vrij goed overeenkomen met de werkelijkheid. Ondanks zijn bescheiden grootte kwijt de elektromotor zich meestal doeltreffend van zijn taak.


Zet je de pook in de Auto-stand, dan worden de elektrische en de benzineaandrijving bijzonder doeltreffend gecombineerd. Dat levert een verrassend laag verbruik op na een gemengd traject. Wel is het jammer dat er op de automaat geen B-stand te bespeuren valt om remenergie te recupereren in stadsverkeer. Ook is de overgang tussen de elektro- en de verbrandingsmotor soms wat te goed merkbaar.

Met een volle batterij kun je 50 tot 60 km puur elektrisch rijden. Lang niet slecht
Met een volle batterij kan je 50 tot 60 km puur elektrisch rijden. Lang niet slecht!


Verbruik

Zelfs in de Hybrid-stand, waarbij vooral de benzinemotor gebruikt wordt, is deze Ceed SW PHEV best zuinig. Wij haalden tijdens onze testrit een gemiddelde van ongeveer 5,5 l/100 km. In tegenstelling tot wagens met alleen een verbrandingsmotor hangt je gemiddelde echter sterk af van hoe vol je batterij is, hoe vaak je die oplaadt en welke ritten je doet. Het is dus best mogelijk dat je zelfs onder de aangekondigde 1,3 l/100 km duikt.


Budget

Als je deze Kia regelmatig oplaadt, hoef je niet te vaak bij het tankstation langs te gaan. Gelukkig maar, want er hangt een stevig prijskaartje aan deze Kia: 35.390 euro voor de Business-uitvoering en 1.500 euro extra als je voor de Sense kiest. Heel wat duurder dus dan hetzelfde model met benzinemotor en evenveel vermogen, dat voor 23.000 tot 29.000 euro op je oprit staat. Zoals de traditie het wil, geeft Kia ook vandaag nog altijd 7 jaar garantie (en/of 150.000 km). Een interessant weetje is dat je in Vlaanderen geen extra belasting meer hoeft te betalen (BIV en verkeersbelasting), dankzij de uitstoot van 28 gram CO2/km. Brussel en Wallonië zijn helaas een ander verhaal. Hier bedraagt de BIV immers 867 euro en de jaarlijkse verkeersbelasting 290,3 euro.

Kia Ceed SW PHEV
6.000 à 10.000 euro verschil tussen deze plug-inversie en de 'klassieke' Ceed.


Conclusie

De vuistregel van een plug-inhybride is dat je de batterijen regelmatig moet opladen als je weinig wil verbruiken. Ook een cursus ecologisch rijden is een goed idee om op dat vlak een optimaal rendement te halen. Denk echter niet dat je zo het verschil in prijs tussen deze plug-inuitvoering en een klassieke benzine snel zal dichtfietsen. Wel kan je met de Ceed SW PHEV meer dan 50 kilometer helemaal elektrisch afleggen, en vanuit dat perspectief is de wagen veel goedkoper en praktischer dan een volledig elektrisch model.


Technische fiche

  • Motoren: viercilinder benzine, 1.580 cm³, 105 pk - 147 Nm + elektromotor van 60 pk - 170 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: zestrapsautomaat
  • L/b/h (mm): 4.605/1.800/1.465
  • Leeggewicht (kg): 1.601
  • Koffervolume (l): 437
  • Tankinhoud (l): 37
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 11
  • Gem. verbruik (l/100 km): 1,3
  • CO2-uitstoot (g/km): 29 (WLTP)
  • Prijs: € 35.390


Troeven

  • Efficiëntie/verbruik
  • Koffervolume grotendeels behouden
  • Geluidsisolatie
  • Uitgebreide uitrusting


Minpunten

  • Geen extra recuperatie van remenergie
  • Merkbare overschakeling benzine/elektriciteit
  • Duur geprijsd
  • Iets kleinere kofferinhoud
Deel deze inhoud