Image
De Kia EV6, een grote berline, is de neef van de Hyundai Ioniq 5. Hij profiteert van een aantal technologische verfijningen, waaronder ultrasnel opladen.


Met de EV6, een auto met een zeer suggestieve, avant-gardistische look, legt Kia de lat weer wat hoger in de wedloop naar elektrificatie. Een innovatieve technologie maakt het zelfs mogelijk om de wagen in een paar minuten op te laden ...


Kia


De essentie

De Kia EV6 is een sportief ogende berline, gebaseerd op hetzelfde platform als de Hyundai Ioniq 5. De auto werd ontworpen door het Europese designcentrum van het merk in Frankfurt. Dankzij zijn XL-formaat, dat meer weg heeft van een SUV dan van een stationwagen, is hij zowel voorin als achterin zeer ruim. Hij is verkrijgbaar in 3 versies met één of twee motoren, van 170 tot 325 pk, en kan bogen op tal van technologische hoogstandjes.

De meest verrassende? Een 800V-architectuur (zoals de Porsche Taycan en de Audi e-tron GT). Hierdoor kan hij aan een snellaadstation van 10 naar 80% bereik gaan in minder dan 20 minuten! Een verbluffende prestatie voor een auto die verkocht wordt vanaf 43.990 euro. Kia heeft zijn EV6 een dynamisch karakter willen geven. Helaas resulteert deze keuze in een ophanging die te stug is voor een personenwagen.

Kia


Het segment

Met een lengte van 4,70 m en een breedte van 1,89 m weet de Kia EV6 zijn potentieel goed te verstoppen. Want hoewel hij eruitziet als een compacte berline, is hij veel groter dan de nieuwe Sportage. De auto is te groot om in het segment van de middelgrote hatchbacks te vallen en is evenmin een SUV, waardoor hij geclassificeerd wordt als cross-over. Zijn rechtstreekse concurrent is de Hyundai Ioniq 5, die op hetzelfde technische platform staat en een soortgelijke filosofie heeft.


Wat er verandert

In vergelijking met de e-Niro en de e-Soul, de eerste elektrische auto's van Kia, begint de EV6 helemaal vanaf nul. De auto is namelijk gebaseerd op het gloednieuwe e-GMP-platform dat vanaf nu gebruikt zal worden door alle nieuwe modellen van Hyundai en Kia. Er zijn configuraties met één of twee motoren, en het platform maakt gebruik van de 800V-architectuur die laadvermogens tot 240 kW aankan. Het resultaat? Een razendsnelle oplaadtijd, al zal je wel een laadstation moeten vinden dat tot zulke prestaties in staat is!


Design

De Belgische ontwerper Luc Donkerwolke heeft zich met de EV6 volledig laten gaan. Het resultaat is een auto die sterk afwijkt van de norm, met een dynamische en zeer korte voorkant. De steil aflopende achterruit en de (grote) lichtsignatuur, die ook dienst doet als spoiler, dragen bij aan het verrassende uiterlijk.


Interieur

Dankzij zijn lange wielbasis van 2,90 meter is deze Koreaanse auto zowel vooraan als achteraan even gastvrij. De kofferinhoud van 520 liter is niet te versmaden. En het gestroomlijnde interieur, met een zeer geslaagde zwevende middenconsole, nodigt uit tot reizen. Alleen jammer dat de achterbank erg hard is, wat het comfort tijdens lange ritten niet ten goede komt.


Uitrusting

De Kia EV6 beschikt over een hele rits geavanceerde snufjes en rijhulpmiddelen die perfect passen bij zijn avant-gardistische filosofie. Het meest in het oog springend is wellicht het slimme V2L-systeem vooraan en achteraan, waarmee je om het even welk elektrisch toestel van 220V kan aansluiten op de batterij van de auto.

Kia


Onder de motorkap

Momenteel is de crossover verkrijgbaar in vier verschillende uitvoeringen. In achterwielaandrijving, met één motor, kan je kiezen tussen 170 pk met een batterij van 58 kWh en 229 pk met een batterij van 77,4 kWh. Met vierwielaandrijving, en dus met twee motoren, heb je de keuze tussen een vermogen van 325 pk of 585 pk (op de EV6 GT). Bij deze topversies bedraagt de batterijcapaciteit altijd 77,4 kWh.


Onderweg

Kia’s streven om de auto zo dynamisch mogelijk te maken, heeft helaas geleid tot een te harde vering. Wat het gedrag van de auto op een slecht wegdek niet ten goede komt. Op de prestaties valt niks aan te merken, maar met zijn gewicht van meer dan 2 ton blijkt de EV6 niet zo sportief als zijn uiterlijk doet vermoeden.


Verbruik

Met een lichte voet en zonder de snelweg te nemen, kan je met de versie met achterwielaandrijving onder de grens van 20 kWh/100 km blijven. Voor de topuitvoering met vierwielaandrijving moet je uiteraard op iets meer rekenen, ergens tussen 22 en 25 kWh/100 km. Het aangekondigde rijbereik bedraagt zo respectievelijk 528 en 506 km volgens de WLTP-normen.


Budget

De instapversie van de Kia EV6 begint bij 43.990 euro, terwijl de variant met 229 pk 47.990 euro kost. In het gamma met twee motoren bedraagt de minimumprijs 53.890 euro, en 65.990 euro voor de ‘dragster’ met 585 pk. Deze prijzen vallen best mee in vergelijking met de concurrentie, zeker als je rekening houdt met de uitrusting en de 7 jaar of 150.000 km garantie.


Conclusie

Kia’s EV6 is een schot in de roos: de auto is zeer aantrekkelijk met zijn dynamische lijnen, zijn technologisch arsenaal en zijn uitstekende prestaties. En de 800V-architectuur maakt het mogelijk om lange reizen te maken, op voorwaarde dat er snellaadstations op je route liggen. De enige smet op dit toch wel zeer blinkend blazoen is de te stevige demping.

Kia


Technische fiche
Kia EV6 325 pk

  • Motor: 2 elektromotoren, 325 pk - 605 Nm
  • Aandrijving: vierwielaandrijving
  • L/b/h (mm): 4.695/1.890/1.550
  • Leeggewicht (kg): 2.015
  • Koffervolume (l): 520
  • Rijbereik (km): 484
  • 0 tot 100 km/h (sec.): 5,2
  • Topsnelheid (km/u): 185
  • Prijs (€): 57.190
  • BIV - Verkeersbelasting (Wallonië/Brussel/€): 61,5 - 85,27
  • BIV - Verkeersbelasting (Vlaanderen/€): 0 - 0

Troeven

  • Fraaie lijn
  • Volledige uitrusting
  • 800V-systeem voor snelladen
  • Rijbereik

Minpunten

  • Harde ophanging
  • Zware wagen
  • Afmetingen
  • Harde achterzetels