Image
De Hyundai Ioniq 5, gekenmerkt door een atypisch design, is een aangename verrassing. De auto is ruim, erg goed uitgerust en zeer aangenaam om in te rijden.


Hyundai wil met zijn nieuwe Ioniq-gamma de elektrische markt veroveren door voertuigen aan te bieden met de allernieuwste technologie. De Ioniq 5, het model dat de debatten opent, is een berline met een bijzonder eigenzinnige look.


Hyundai Ioniq 5
Het unieke aan de Ioniq 5 is dat hij er tegelijkertijd vintage en heel modern uitziet.


De essentie

De Ioniq 5 is gebaseerd op Hyundai's nieuwe elektrische E-GMP platform en laat zich inspireren door de hoekige vorm van sommige wagens uit de jaren 80, zoals de Lancia Delta en de Hyundai Pony. Dit geeft de auto een innovatieve, aangename en elegante look. Deze gedurfde styling vinden we ook terug in het bijzonder ruime en gastvrije interieur. Het brede dashboard is strak en overzichtelijk, wat een heel rustgevend gevoel geeft.

Om deze twee ton zware auto aan te drijven, biedt Hyundai drie vermogensniveaus (170, 218 of 306 pk) en de keuze uit twee accu's met een capaciteit van 58 of 73 kWh. Het goede nieuws is dat deze auto een 800 V-architectuur heeft, een techniek die ook gebruikt wordt door de Porsche Taycan en de Audi e-tron GT en die supersnelle oplaadbeurten belooft!

Hyundai Ioniq 5
Deze Koreaan lijkt een compacte berline, maar zijn afmetingen zijn behoorlijk indrukwekkend.


Het segment

De Hyundai Ioniq 5 is een crossover met royale afmetingen (4,64 m lang en meer dan 1,60 m hoog). Daarmee is hij liefst 14 cm langer en zelfs hoger dan een Tucson. Eigenlijk is het heel moeilijk om hem in een bepaald segment te steken. De auto is weliswaar even lang als de Tesla Model 3, maar die is dan weer een pak compacter. Binnenkort krijgt hij concurrentie van de Kia EV6, die ontwikkeld is op hetzelfde platform.


Wat er verandert

Met Ioniq, vroeger gewoon één model maar ondertussen een reeks voertuigen in wording, wil Hyundai het leeuwendeel van de markt voor elektrische auto's veroveren. Hiervoor heeft de fabrikant door zwaar in te zetten op research & development het nieuwe E-GMP-platform ontwikkeld. Zo kunnen ze zich meteen in het strijdgewoel storten met een volwassen product dat gebruikmaakt van de allernieuwste technologie. De komende jaren staan er ook andere modellen gepland die deze technologie zullen gebruiken.

Hyundai Ioniq 5


Design

Voor zijn elektrisch offensief wilde Hyundai zijn nieuwe uitstootvrije producten een eigen stilistische identiteit geven. Mission accomplished wat ons betreft, met de Ioniq 5 die geïnspireerd is op het autodesign van de jaren 80. De Ioniq 5, ontworpen door het team van de Belgische designer Luc Donckerwolke, onderscheidt zich met zijn zuivere lijnen van de andere auto’s. Meteen al een eerste pluspunt.


Interieur

Dankzij het specifieke elektrische ontwerp van zijn onderstel, heeft de Ioniq 5 een XXL wielbasis. Oordeel zelf maar: 3 meter, dat is vergelijkbaar met de wielbasis van een luxe sedan zoals de Audi A8 of de BMW 7 Reeks! Uiteraard komt dat de binnenruimte ten goede; zowel voor- als achteraan heb je enorm veel plaats. De beenruimte is zeer royaal en de auto heeft tal van opbergmogelijkheden, verspreid over het hele interieur. Zelfs de koffer is royaal, met een inhoud van 527 liter. En dan tellen we de 57 liter onder de vloerplaat niet eens mee, die gebruikt wordt om de oplaadkabels op te bergen.

Binnenin is de sfeer uiterst modern, zonder middenconsole en met een dashboard dat geflankeerd wordt door twee grote 12-inchschermen. Hyundai heeft extra zorg besteed aan de assemblage. Alleen betreuren we het gebruik van harde kunststoffen, vooral in de deurpanelen die gemaakt zijn van gerecycleerd PVC. Maar voor de rest voel je je echt goed aan boord. De Ioniq 5 hoeft zich niet te schamen tegenover sommige topmodellen in dit segment.


Uitrusting

Zelfs de instapversie, de Core-uitvoering, is al behoorlijk compleet. Met een indrukwekkende reeks elektronische rijhulpmiddelen, twee grote 12,3-inchschermen en een aircosysteem met een warmtepomp. De Balance-uitvoering voegt daar een aantal technologische snufjes aan toe, zoals dynamische dubbele led-koplampen, elektrisch inklapbare portiergrepen, een head-up display met augmented reality, sfeerverlichting en een bijzonder handig parkeersysteem met afstandsbediening. Het interieur is bekleed met leer.

Helemaal bovenaan het gamma vinden we de Balance Vision-uitvoering, met een verschuifbare middenconsole en voorzetels in lounge-stijl. Ideaal om even te gaan liggen en een dutje te doen terwijl je auto oplaadt! De Balance Solar-uitvoering pakt dan weer uit met de interessante “V2L”-functie (Vehicle-to-load), waarmee je via de batterij om het even welk elektrisch apparaat van 220 V van stroom kan voorzien. Zoals de naam al doet vermoeden, heeft deze versie ook zonnepanelen op het dak om hem wat extra bereik te geven.


Onder de motorkap

De Ioniq 5 is verkrijgbaar in drie vermogensniveaus. De instapversie levert 170 pk en heeft een batterij van 58 kWh. Daarna volgt de versie die het populairst zou moeten worden, met een vermogen van 218 pk en een batterij van 73 kWh. Het topmodel tenslotte, met twee motoren en een batterij van 73 kWh, ontwikkelt 306 pk. Hyundai maakt gewag van een maximale autonomie van 481 km (WLTP) voor de tussenversie, een cijfer dat allesbehalve belachelijk is.

Het andere goede nieuws is dat de Ioniq 5 nog maar de derde auto op de markt is - en de enige in deze prijsklasse - met een 800 V-laadtechnologie, waarmee je hem in optimale omstandigheden in slechts 18 minuten kan opladen van 10 naar 80%! Aan een wallbox gaat de Koreaanse auto tot 11 kW, waarmee hij iets meer dan 6 uur nodig heeft om volledig op te laden.

Hyundai
Opladen tot 800 volt: een techniek die ook gebruikt wordt door de Porsche Taycan en de Audi e-tron GT!


Onderweg

Wat ons enorm verbaasde aan de Ioniq 5 is zijn maturiteit. Voor een gloednieuw platform dat haar eerste stapjes zet, is het resultaat ronduit indrukwekkend! De auto is erg stil en zeer comfortabel dankzij de zachte demping en de al even zachte stoelen. Het is in deze cocon van zachtheid dat we ons in het verkeer begeven, in een heuse “zen”-sfeer die nog versterkt wordt door de halfhoge rijpositie, het rustgevende design van het dashboard en het ruime, met licht overgoten interieur.

De Ioniq 5 met 218 pk die wij mochten testen, verraste ons met zijn krachtige acceleratie. Al maakt zijn hoge gewicht er uiteraard geen sportwagen van. Dat overgewicht geeft de auto een zekere rolneiging, waardoor het raadzaam is om hem niet te forceren. De besturing is heel natuurlijk en zorgt voor een prima weggevoel, iets wat bij nieuwe auto’s alsmaar zeldzamer wordt.

Hyundai Ioniq 5
In snelle bochten voel je wel degelijk het gewicht.


Verbruik

Tijdens onze testrit - op een gemengd circuit - kwamen we niet boven een gemiddeld brandstofverbruik van 15 kWh/100 km, wat gezien de afmetingen van de wagen echt wel goed is. Het lijkt erop dat de geclaimde 481 km (WLTP) een realistische inschatting is als je “normaal” rijdt. Voorwaarde is wel dat je niet te veel snelwegen neemt, want dan kan het verbruik al snel oplopen tot 18 à 19 kWh. Dat is iets meer dan de Volkswagen ID.3 bijvoorbeeld, maar die is dan weer niet zo groot als de Hyundai.

De Koreaanse auto maakt dit echter goed met zijn 800 V-architectuur, waarmee hij oplaadbeurten ondersteunt tot 350 kW ... Dat is weliswaar een vermogen dat geen enkel snellaadstation momenteel kan leveren, maar toch is het aan een Ionity-station mogelijk om de batterij in slechts 15 minuten op te laden van 10 naar 80%! Op dit moment is geen enkele andere auto tot een dergelijke prestatie in staat, afgezien van de Kia EV6 die op hetzelfde platform gebouwd is.


Budget

De Ioniq 5 is verkrijgbaar vanaf 45.599 euro voor de instapversie met 170 pk en heeft 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking (8 jaar of 160.000 km voor de batterijen). Een zeer correcte prijs als je kijkt naar de uitgebreide basisuitrusting. De 218 pk-versie begint bij 49.249 euro en de versie met vierwielaandrijving, twee motoren en 305 pk bij 60.999 euro. Prijzen die perfect lijken te passen bij de ambitieuze plannen van deze auto, die zijn concurrenten wel eens zou kunnen raken waar het pijn doet.

Hyundai Ioniq 5
Een stevig prijskaartje, dat wel, maar in vergelijking met de concurrentie is dit echt wel een interessante aanbieding.


Conclusie

We wisten niet goed wat we mochten verwachten, maar deze Hyundai Ioniq 5 ontpopt zich tot een aangename verrassing. Eens te meer bewijst de Koreaanse fabrikant dat hij zich aan de markt kan aanpassen met een zeer aantrekkelijke auto die door zijn atypische design heel wat harten weet te veroveren. De Ioniq is ruim, bijzonder goed uitgerust en zeer aangenaam om mee te rijden, en hij onderscheidt zich van zijn concurrenten door zijn unieke karakter. Onder zijn uiterlijk van compacte berline verbergt hij weliswaar vrij imposante afmetingen, die hem parten kunnen spelen in een stedelijke omgeving. Maar afgezien daarvan is het een van de beste elektrische auto's van het moment.


Technische fiche Hyundai Ioniq 5 73 kWh

  • Motor: elektrisch, 218 pk - 350 Nm
  • Aandrijving: op de achterwielen
  • L/b/h (mm): 4.635/1.890/1.605
  • Leeggewicht (kg): 1.910
  • Koffervolume (l): 531
  • Rijbereik (km): 481
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 7,4
  • Topsnelheid (km/u): 185
  • Prijs (€): 49.249
  • BIV - Verkeersbelasting (Wal/Brus/€): 61,5 - 83,56
  • BIV - Verkeersbelasting (Vla/€): 0 - 0

Troeven

  • Comfort
  • Complete uitrusting
  • Efficiëntie
  • Snel laden op 800 V

Minpunten

  • Sommige plastics ogen niet zo fraai
  • Buitenomvang
  • Massa
  • Onhandige koffer