Image
De Lynk&Co 01 is een overtuigende auto, zowel op technisch als op financieel vlak. Maar is de klant klaar om de stap te zetten naar een commerciële leasingformule?


Het merk Lynk&Co, dat al jaren geleden werd aangekondigd, heeft eindelijk voet gezet op Europese bodem, in een veelbelovend segment. Bovendien probeert het nieuwe merk ons te verleiden met een totaal nieuw concept.


Lynk&Co
Het design kleurt buiten de lijntjes, en dat kunnen we alleen maar toejuichen.


De essentie

Lynk&Co maakt deel uit van de Chinese groep Geely, en is dus een zustermerk van Volvo et Polestar. Zoals zijn naam al aangeeft, is de 01 ... het eerste model dat in Europa op de markt komt. Het gaat om een compacte SUV in de categorie van de Peugeot 3008 en de VW Tiguan die enkel aangeboden wordt als plug-inhybride, met 261 pk en een elektrische actieradius van 69 kilometer. Met een design dat allesbehalve conservatief is, een uitnodigend en kwalitatief interieur en dezelfde technische basis als de Volvo XC40 plug-in, heeft de 01 aardig wat troeven in handen.

Met name zijn prijs, want met een vergelijkbare mechaniek en een vergelijkbare uitrusting is hij liefst 10.000 euro goedkoper dan de Volvo. Kortom, Lynk&Co is voor het Zweedse merk wat Skoda is voor VW. Met nog een klein extraatje: je hoeft de Lynk&Co niet te kopen, je kan je er ook op "abonneren". We horen het al langer: een eigen auto is niet meer van deze tijd. We zullen zien ...

Lynk&Co
De basis van de Lynk&Co 01 is de Volvo XC40. Beide merken behoren tot dezelfde Geely Group.


Het segment

Lynk&Co heeft voor zijn Europese vuurdoop niet zomaar een segment gekozen. De 01 wordt gelanceerd in het populaire segment van de compacte SUV's. Bijzonder populair zelfs, maar ook heel drukbezet, wat betekent dat je echt wel iets speciaals moet aanbieden als je klanten wil weglokken bij de grote spelers in het segment. En dan hebben we het over de Peugeot 3008, de VW Tiguan, de Hyundai Tucson, de Seat Ateca, de Skoda Kodiaq, … De lijst is lang.

Maar de Lynk&Co beschikt best wel over een paar troeven. Om te beginnen heeft hij een overtuigende plug-inhybride mechaniek, wat nog niet van alle merken gezegd kan worden. Vervolgens heeft hij door zijn Chinese roots (ook al ligt het hoofdkantoor van het merk in Zweden en is er sprake van dat het model in de Volvo-fabriek in Gent geproduceerd zal worden) een zeer aantrekkelijke prijs/kwaliteit- én prijs/uitrustingsverhouding. En tenslotte ben je niet voor meerdere jaren gebonden als je voor deze auto kiest.


Wat er verandert

Lynk&Co mikt immers op mensen die een andere manier zoeken om hun auto te gebruiken. Uiteraard zal je de 01 ook kunnen kopen, maar het idee is om klanten een maandelijks forfait aan te bieden, waarmee ze lid kunnen worden van de Lynk&Co-Club. Het pakket kost 500 euro per maand, je kan het op elk moment opzeggen, zonder opzegtermijn, en alles zit er in: de auto, belastingen, verzekering, onderhoud enzovoort. De enige extra kosten zijn voor brandstof en oplaadbeurten!

Een ander voordeel van de Club is dat je jouw auto via een speciale app ter beschikking kan stellen van familie of vrienden. En het is zelfs mogelijk om hem ter beschikking te stellen van andere Club-leden. Of eigenlijk moeten we zeggen dat je de auto aan hen onderverhuurt, tegen een vergoeding die je zelf bepaalt. Dit betekent dat je een deel van de 500 euro per maand kan terugverdienen, en volgens Lynk&Co zelfs een beetje winst kan maken. Een laatste verschil met onze traditionele manier van auto’s kopen is dat bij Lynk&Co alles online gebeurt. Al zal het merk wel nog echte ontmoetingspunten openen in de grote Europese steden. Bij ons bestaat er al een Club in Antwerpen. Brussel en Luik zouden snel moeten volgen.

Lynk&Co
Een andere manier om “eigenaar” te zijn van een auto.


Design

Op esthetisch vlak kan je niet zeggen dat Lynk&Co geprobeerd heeft om bij een breed publiek in de smaak te vallen. Het design zorgt weliswaar niet voor dezelfde verdeeldheid als de nieuwe voorkant van BMW, maar consensueel kan je het bezwaarlijk noemen. Een originele voorkant, een al even originele achterkant en gespierde proporties: het ontbreekt de 01 beslist niet aan persoonlijkheid, al zal hij wellicht niet bij iedereen in de smaak vallen. Te oordelen naar de reacties van voorbijgangers laat deze onbekende machine in ieder geval niemand onbewogen. Wat volgens ons een pak beter is dan een auto die mensen Siberisch koud laat, niet?


Binnenin

Het interieur oogt wat klassieker, zonder echter alledaags te zijn. Eerst en vooral heeft de auto zeer mooie en comfortabele zetels, die een uitstekende ondersteuning bieden. Merk trouwens op dat er om milieuredenen geen leer in het gamma zit. De achterbank biedt plaats aan drie volwassenen en in de bagageruimte past minstens 466 liter bagage. Wat in dit segment zeker niet slecht is.

Ook het dashboard is behoorlijk goed ontworpen. En wat we vooral appreciëren, is dat het geen technologische demonstratie geworden is. Alles is opmerkelijk sober, wat zorgt voor een smaakvolle en gezellige sfeer. Een indruk die nog versterkt wordt door de onberispelijke afwerking. Kortom, hoe beter je deze nobele onbekende leert kennen, hoe meer je gecharmeerd geraakt. En hoe langer je ernaar kijkt, hoe meer je de kleine details opmerkt die duidelijk uit de Volvo-rekken komen, zoals de versnellingspook, de knoppen op het stuur en de bediening van de ruitenwissers en de richtingaanwijzers. En uiteindelijk boezemt dat allemaal vertrouwen in.


Uitrusting

Bij Lynk&Co zijn er geen afwerkingsniveaus of pakketten. Er is één versie, en die heeft zowat alles aan boord. Zoals een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel vóór de bestuurder en een 12,7-inch aanraakscherm in het midden. Via dat laatste bedien je alle functies van het multimediasysteem (waaronder stembesturing via artificiële intelligentie), de connectiviteit en de voertuiginstellingen.

Verder zijn er elektrische en verwarmbare voorzetels, een dashcam en een interieurcamera waarmee je - euh - aan boord selfies kan maken, een Infinity-audiosysteem, intelligente cruisecontrol, dodehoekbewaking, een actieve rijstrookassistent, een achteruitrijcamera en parkeerhulp, verkeersbordherkenning, 20-inchwielen, een gemotoriseerde achterklep, ... De lijst gaat maar door, met als enige optie de trekhaak voor 910 euro. En geloof ons, je zal versteld staan als je hoort wat de prijs is.


Onder de motorkap

Zoals we hierboven al aanhaalden, gebruikt Lynk&Co dezelfde technische basis als de Volvo XC40 plug-in, met inbegrip van het platform en de aandrijflijn. In dit geval gaat het om een 1.5-liter benzinemotor, ondersteund door een elektromotor. Zo wordt er 261 pk naar de voorwielen gestuurd via een 7-traps dual-clutch automatische versnellingsbak. De elektrische motor wordt aangedreven door batterijen van 17,6 kWh, die je maximum vijf uur in het stopcontact moet steken voor een rijbereik van 69 km (WLTP). Volgens dezelfde WLTP-normen heeft Lynk&Co het over 1,2 l/100 km en 27 g CO2/km.


Onderweg

Je zou denken dat het aanzienlijke prijsverschil tussen de Lynk&Co en zijn technische Volvo-tweeling zich laat voelen op de baan. Maar niks van dat. Op het vlak van comfort en prestaties kan de Lynk&Co gerust zijn mannetje staan, en we durven zelfs beweren dat hij zich net op de weg van zijn beste kant laat zien. Hij is zo degelijk en comfortabel dat hij echt een premium uitstraling heeft, net als een Volvo.Voor alle duidelijkheid: verwacht geen SUV boordevol sensatie. De auto is vrij neutraal, en eigenlijk heel ‘alledaags’ in zijn rij-indrukken. Maar hij is ernstig en vervult zijn taak als gezinsauto met verve.

Lynk&Co
Een typische gezinsauto.


Verbruik

Je hebt al lang door dat de Lynk&Co 01 een goede auto is. En het is ook een goede plug-inhybride. Eerst en vooral omdat de beloofde gemiddelde actieradius van 69 km echt wel realistisch lijkt. Voor zover we dit konden beoordelen omdat onze batterij maar voor 75% opgeladen was. Maar het is vooral daarna dat de 01 zich onderscheidt, met een behoorlijk efficiënt hybride gedeelte. Een gemiddelde van 5,7 l/100 km tijdens een rit van 50 km, zonder de batterijen op te laden, is hiervan het bewijs. Niet slecht!


Budget

En dan nu de genadeslag, al mag je natuurlijk geen Dacia-prijzen verwachten. Want nogmaals, de 01 is van zeer hoge kwaliteit, bijna premium zelfs, en heeft echt wel een indrukwekkende uitrustingslijst. Daarom is deze compacte plug-inhybride familie-SUV geprijsd op ... 42.000 euro. Lynk&Co is van plan om daarnaast ook een gewone hybride versie op de markt te brengen voor 36.000 euro. Indrukwekkend, niet?

Lynk&Co
Een succesvolle gok? De toekomst zal het uitwijzen.


Conclusie

Eén ding is zeker: de Lynk&Co 01 is een technisch bijzonder overtuigend en financieel zeer aantrekkelijk voertuig. Maar onze twijfels over de kansen van het commerciële concept in ons land kunnen we niet onder stoelen of banken steken. Belgen zijn nog altijd zeer gehecht aan hun auto en hebben bij de verkoop graag iemand om mee te praten. Online aankopen, de Club, het maandelijkse abonnement ... is dat echt ons ding?De toekomst zal het uitwijzen.


Technische fiche Lynk&Co 01

  • Motor: driecilinder benzine, plug-inhybride, 1.477 cm³, 261 pk - 425 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: 7-traps automaat
  • L/b/h (mm): 4.541/1.952/1.694
  • Leeggewicht (kg): 1.879
  • Koffervolume (l): 466 – 1.213
  • Tankinhoud (l): 42
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 8,0
  • Topsnelheid (km/u): 210
  • Elektrisch rijbereik (km): 69
  • Gem. verbruik (l/100 km): 1,2
  • CO2-uitstoot (g/km): 27
  • Prijs (€): 41.500

Troeven

  • Karaktervol design
  • Sober interieur van hoge kwaliteit
  • Energiebalans
  • Comfort

Minpunten

  • Verbruik op de snelweg
  • Middelmatig rijgedrag
  • Sommige functies zijn weinig intuïtief
  • Geen echte concessiehouders