Image
Mach-E: la Ford Mustang

Een 100% elektrische Mustang? Heiligschennis, horen we sommige mensen al roepen. Toch kon deze Mach-E ons na deze eerste test overtuigen.


Als Ford de komst van een 100% elektrische Mustang aankondigt, wordt er door sommigen meteen moord en brand geschreeuwd. Na deze eerste kennismaking met de Mach-E zijn wij er nochtans van overtuigd dat de Amerikaanse constructeur de bal helemaal niet misslaat.


Voor deze eerste test gaf Ford ons nog niet de toestemming om er zelf mee rond te rijden. Daarom komen we hier later uitgebreid op terug met een diepgaand testverslag. Onze eerste rij-indrukken zijn dus gebaseerd op onze ervaringen als gewone passagiers.

Mustang Mach-E
Een eerder sportieve look.


De essentie

Er is al heel wat inkt gevloeid over deze auto die pas begin 2021 op de markt komt. De Ford Mustang heeft natuurlijk een naam als een klok, zowel bij ons als in zijn thuisland de Verenigde Staten. De auto is immers de verpersoonlijking van een dikke V8-motor met achterwielaandrijving. En nu gaat diezelfde Amerikaan de elektrische toer op! In dit geval een SUV “met voldoende ruimte om tegemoet te komen aan de noden van de klanten”, aldus de ontwerpers van de Mach-E. De algemene vormgeving oogt vrij massief, ook al blijven de afmetingen binnen de perken (de auto is 4,71 meter lang).


Het gewicht is uiteraard navenant en schommelt zo rond de 2 ton (afhankelijk van de versie). Dat is nog redelijk in vergelijking met concurrenten als Tesla en Audi e-tron die zelfs naar de 2,5 ton gaan. Jammer genoeg konden we zelf nog niet plaatsnemen achter het stuur. Dat zal voor de maand januari zijn, zegt men ons.


De basiselementen van de auto zijn uitstekend, de prestaties meer dan behoorlijk en de interieur- en kofferruimte rum genoeg. Het immense centrale aanraakscherm doet een beetje denken aan dat van de Tesla’s, maar de ‘SYNC’-interface is wel degelijk van Ford en functioneert prima. De kers op de taart is echter de prijs. In vergelijking met de concurrentie komt Ford sterk voor de dag met een instapprijs van 48.000 euro. Zelfs de duurdere versies (60.000 euro en meer) zijn goedkoper dan vergelijkbare versies bij de concurrenten.

Mustang Mach-E
Een SUV van 4,7 meter lang en een ruim interieur.


Het segment

We bevinden ons in het hogere luxesegment van de 100% elektrische wagens. Hier geen plaats voor stadsautootjes, aangezien de voertuigen in dit segment zowat 5 meter lang zijn en twee ton of meer wegen. Het was evident dat Ford – en meer bepaald de Amerikaanse tak van het bedrijf – vooral de concurrentie wilde aangaan met Tesla en met de grote Duitse merken zoals Audi en Mercedes, maar ook met de I-Pace van Jaguar.


Wat er verandert

Echt alles. Voor deze auto begonnen de ingenieurs met een wit blad. Enkele designelementen bevatten het DNA van het merk, maar voor het overige is dit een totaal nieuwe wagen. Hij komt in het eerste trimester van 2021 op de markt.


Design

Op het vlak van design zijn de uitgerekte led-lichten vooraan en de drie lichtstrepen links en rechts achteraan typische Mustang-kenmerken. En ook van opzij herinnert de Mach-E ons eraan dat hij wel degelijk deel uitmaakt van de Mustang-familie. Al hangt het er uiteindelijk allemaal vanaf hoe je het bekijkt en hoe je het aanvoelt, aangezien de carrosserie meer aan een SUV doet denken en nog weinig weg heeft van de Mustangs van weleer.

Mustang Mach-E
Enkele stijlelementen doen aan de vroegere Mustang denken.


Interieur

In tegenstelling tot de buitenkant, waar we toch een paar stijlelementen van de Mustang-familie ontdekken, ziet de binnenkant er revolutionair anders uit. Is dit voor de aficionado’s van het wilde prairiepaard een stap te ver? Het verticale 15,5 duims aanraakscherm moet voor hen in ieder geval een shock zijn!


Dat centraal geplaatste scherm doet uiteraard meteen denken aan Tesla. Met een wielbasis van bijna 3 meter (heel normaal, aangezien er geen verbrandingsmotor aanwezig is) is deze wagen dus een rijdend salon voor vijf inzittenden. In de praktijk zijn dat er maar vier, want zoals altijd is de centrale plaats achterin aan de krappe kant. Het volume van de koffer(s) is ook behoorlijk: achteraan is dat redelijk met 402 liter (wegens de batterijen) en vooraan bedraagt het 100 liter. Net als bij de Puma is die zogenaamde ‘frunk’ waterdicht en met water schoon te spuiten, aangezien er zich een stop in de bodem bevindt. Vuile laarzen en schoenen zijn dus niet langer een probleem. Goed gezien van Ford!


Uitrusting

De Mach-E beschikt over een gigantisch centraal aanraakscherm in de vorm van een tablet. Het hart van het infotainmentsysteem is de SYNC-technologie van de nieuwste generatie. Die is tweemaal zo snel als de vorige versie en leert ook automatisch bij, zodat het systeem de voorkeuren van de chauffeur opslaat. Er zijn drie rijmodi met aanpassing van besturing, gaspedaal, afremgevoel, omgevingsverlichting, motorgeluid en dashboardweergave.

Ook leuk is de aanwezigheid van een soort ‘digipass’ op de deurstijl om de portieren te openen als je je sleutels of je smartphone (die ook als sleutel kan dienen) vergeten bent. Trouw aan het merkimago rust Ford de instapversie van de Mach-E al rijkelijk uit. Alle rijhulpsystemen, ledlichten, gps, verwarmde zetels en verwarmd stuur zijn standaard.


Onder de motorkap

Vanaf zijn marktintroductie begin 2021 zal de Mustang Mach-E beschikbaar zijn in verschillende versies, met twee accupakketten (standaard rijbereik of vergroot rijbereik) en twee aandrijfsystemen (achterwielaandrijving of vierwielaandrijving). Het instapmodel is voorzien van een ‘kleine’ batterij van 75,7 kWh (258 pk) met een autonomie (WLTP) van 450 km (420 km voor de vierwielaandrijving). Met de grote batterij van 98,8 kWh stijgt het vermogen naar 285 pk voor de RWD-versie en naar 337 pk voor de AWD. In dit laatste geval is het aangekondigde rijbereik 540 km, terwijl de RWD-versie 600 km ver kan rijden. Tijdens onze (korte) testrit in België konden we die cijfers niet controleren. Zodra het enigszins kan, zullen we een en ander van dichterbij bekijken.

Mach-E


Onderweg

Hoe zit het met de wegligging? Ook hier kunnen we moeilijk al een definitief oordeel vellen, omdat het testparcours vrij kort was. De basis is echter heel behoorlijk, aangezien het onderstel door de Ford-testfaciliteit in Lommel aangepast werd aan de Europese wegen. Dat Limburgse testcentrum weet als geen ander hoe je een onderstel moet afstellen. Het lijdt dus geen twijfel dat de Mach-E garant zal staan voor heel wat rijplezier. Toch hadden we de indruk dat de ophanging aan de stugge kant was. Wat geluiddemping betreft (een van de grote voordelen van een elektrische wagen), moeten we zeggen dat we het idee hadden op een vliegend tapijt te zitten. Belangrijke info: in het tweede semester van volgend jaar komt er een GT-versie op de markt. Die zal een vermogen hebben van 465 pk (met een accupakket van 88 kWh) en een geschat rijbereik van 500 km. Met deze ‘gebooste’ versie zou het van 0 naar 100 km/u gaan in minder dan 5 seconden!

Mustang Mach-E


Verbruik

Die enkele kilometers die we mochten meerijden met de Mach-E stelden ons niet in staat om het verbruik nauwkeurig op te meten en al helemaal niet om na te gaan wat de oplaadtijden van de auto zijn. Daar komen we later zeker op terug. Ford kondigt 450 tot 600 km rijbereik aan, afhankelijk van de versie. Op basis van onze kennis van wat de concurrenten presteren, schatten we dat de reële autonomie zal schommelen tussen 300 en 500 km. Geen enkel probleem dus voor dagelijkse verplaatsingen. Wie langere reizen wil maken, moet rekenen op de snelladers langs de snelwegen (de Mach-E kan tot 150 kW aan). Zoals van Ionity bijvoorbeeld, een netwerk waarvan Ford een van de partners is.


Budget

De prijs is toch wel de grote verrassing van onze eerste kennismaking met de Mach-E. De instapprijs bedraagt 48.000 euro voor de versie met een batterij van 76 kWh. De ‘Extended Range’-versie start bij 56.150 euro. Beide modellen zijn achterwielaangedreven. Daar mag je dan nog eens ruim 6.000 euro bijdoen voor de AWD-versie. Dat is een smak geld, maar voor een auto van deze afmetingen, uitrusting en prestaties zijn dat toch erg scherpe prijzen.

Mustang Mach-E


Conclusie

Vandaag beschikken we nog niet over alle elementen om deze Mach-E correct te kunnen beoordelen. Maar met de gegevens die we al wel hebben, denken we dat deze auto een beetje voor dezelfde uitdaging staat als de eerste Porsche Cayenne (alle verhoudingen in acht genomen natuurlijk).

De puristen en liefhebbers van de iconische 911 schreeuwden toen ook moord en brand. Maar 20 jaar later moeten we vaststellen dat het imago van Porsche daar niet onder geleden heeft. Sterker zelfs, de nieuwe SUV-modellen hebben het Duitse merk financieel eigenlijk gered. Wat met deze Mustang? De elektrische SUV van Ford biedt heel wat auto voor zijn geld en is relatief toegankelijk. Zal dit echter volstaan om de kritiek te weerleggen van zij die bij hoog en bij laag beweren dat een Mustang alleen maar een musclecar met verbrandingsmotor kan zijn? De toekomst zal het uitwijzen ...


Technische fiche

Mustang Mach-E RWD

  • Motor: asynchrone elektromotor; 190 kW / 664 Nm
  • Batterij: Li-ion 75,7 kWh
  • Aandrijving: op de achterwielen
  • L/b/h (mm): 4.710/1.880/1.600
  • Leeggewicht (kg): 1.969
  • Koffervolume (l): 402
  • Topsnelheid (km/u): 200 (begrensd)
  • Rijbereik (km, WLTP): 450
  • 0 tot 100 km/u (sec.): niet meegedeeld
  • CO2 (g/km): 0
  • Prijs (€): 48.000


Troeven

  • Concurrentiële prijzen
  • Algemeen comfortniveau/geluiddemping
  • Tal van handige elementen
  • Wegligging


Minpunten

  • Afwerking ‘op z’n Amerikaans’
  • Stevige ophanging
  • Groot centraal aanraakscherm leidt af
  • Rijbereik nog te controleren