Image
Mini Cooper Countryman

De Mini Cooper Countryman SE ALL4, Mini's plug-inhybride, biedt na een kleine update een elektrisch rijbereik van 61 kilometer.


Halfweg zijn levenscyclus is de Mini Countryman licht bijgewerkt. De wijzigingen bevestigen echter vooral hoe belangrijk plug-inhybrides worden in het motorenaanbod.

Mini Countryman SE ALL4


De essentie

De tweede generatie van de Mini Countryman is licht gewijzigd nu het model halfweg zijn levenscyclus zit. Veel verandert er niet: aangepaste bumpers, achterlichten in de vorm van de Britse vlag, digitale instrumenten en wat bijgewerkte uitrusting. Om fleetklanten te verleiden, legt Mini nog meer de nadruk op de plug-inhybrideaandrijving van de Cooper Countryman SE ALL4. Die verandert overigens niet in vergelijking met wat al in de catalogus stond. De in 2019 toegevoegde batterij van 10 kWh maakt het mogelijk om 61 km emissievrij te rijden bij een snelheid van maximaal 125 km/u. Bovendien zorgt het totale vermogen van 220 pk voor mooie prestaties.

Mini Countryman SE ALL4


Het segment

Met de lancering van de plug-inhybride in 2017 was de Mini Countryman een echte pionier in het segment van de compacte SUV's. Tegenwoordig is de keuze veel groter en komen er met de regelmaat van een klok concurrenten bij. Denk bijvoorbeeld aan de Mercedes GLA 250e, de Range Rover Evoque, de BMW X1 en de BMW X2 xDrive 25e. Die laatste twee hebben overigens dezelfde technische basis als de Mini. Doordat de Countryman als premiummodel gepositioneerd wordt, brengt zijn prijs hem bovendien in het vaarwater van grotere modellen als de Peugeot 3008 Hybrid4 (225 pk), de Ford Kuga PHEV (225 pk) en binnenkort de Tiguan eHybrid (245 pk).


Wat er verandert

Uiteindelijk ... vrij weinig. Het is zelfs helemaal niet evident om de nieuwe versie te onderscheiden van zijn voorganger. Deze SUV bijwerken zonder te raken aan de Mini-spirit is geen makkelijke opgave. De designers van het merk hebben daarom geen enkel risico genomen. Dat hoefde ook niet, want de Countryman heeft nog altijd voldoende uitstraling. De verschillen zitten met andere woorden in de details, met als opmerkelijk voorbeeld de ledachterlichten in Union Jack-design. Binnenin vallen vooral de op de stuurkolom gemonteerde digitale instrumenten op als nieuwigheid. De plug-inhybride is standaard uitgerust met een centraal touchscreen van 8,8 inch.

Mini Cooper Countryman
Lichten in de vorm van de Britse vlag, je moet er maar aan denken!


Design

Zoals gezegd is de belangrijkste stilistische aanpassing het gebruik van achterlichten met leds in de vorm van de Union Jack (de Britse vlag). Die leuke gimmick werd eerder al geïntroduceerd op de andere modellen die de voorbije jaren een update kregen.


Minder opvallend zijn de nieuwe adaptieve ledkoplampen en ledmistlichten, samen met de strakgetrokken bumper en grille. In de catalogus staan ook twee nieuwe kleuren (White Silver metallic en Sage Green metallic). Verder is er het nieuwe Piano Black Exterior-pack, waarmee je de buitenelementen die normaal in chroom zijn, glanzend zwart kan maken: de randen van de koplampen, de grille, de inzetstukken op de flank en zelfs de deurgrepen en de Countryman-belettering op de kofferklep. Optioneel zijn er ten slotte ook nieuwe negentienduimsvelgen verkrijgbaar. De SE-uitvoering is herkenbaar aan de gele logo's op de grille, de kofferklep en de flanken. En natuurlijk aan het laadklepje links vooraan.

Mini Countryman SE ALL4


Binnenin

Dankzij de facelift is er voor de Countryman voortaan een centrale display van 8,8 inch beschikbaar. Op de plug-inhybride is die net als het digitale instrumentenbord standaard. Zoals op de andere Mini's bevinden die instrumenten zich vlak achter het stuur, op een display van 5,5 inch. Voor de rest kunnen we de veranderingen samenvatten als een handvol details en nieuwe aankledingen. Zo zijn de zetels verkrijgbaar in twee nieuwe leertinten (Chester Indigo Blue en Chester Malt Brown). Verder zijn de inlegstukken voor alle S-versies (Cooper S, SD en SE) voortaan uitgevoerd in glanzend zwart.


Uitrusting

Wat de nieuwe uitrusting betreft, zijn er de al vermelde adaptieve ledkoplampen en digitale meters, plus een nieuw lederen sportstuur voor alle uitvoeringen. Verder werd de connectiviteit van het infotainmentsysteem verbeterd en is er nu ook een draadloze oplader.

Mini Cooper Countryman


Onder de motorkap

De Mini Cooper Countryman SE ALL4 is uitgerust met een driecilinder benzine (1.5 l, 125 pk) afkomstig van BMW. De verbrandingsmotor wordt in dit geval gecombineerd met een elektromotor van 95 pk, wat een totaalvermogen oplevert van 220 pk. Meer dan voldoende power dus, en dat betekent ook dat de batterij altijd haar steentje kan bijdragen. De 10 kWh sterke accu kan in 3u45 opgeladen worden aan de stekker, of in 2,5 uur als je over een wallbox van 3,6 kW beschikt.


Met een volledig opgeladen batterij heb je volgens de gegevens van de constructeur een elektrisch rijbereik van 55 tot 61 km bij een snelheid van maximaal 125 km/uur. Als bestuurder heb je de keuze uit verschillende rijmodi: Auto eDrive, waarbij de Mini automatisch de elektromotor gebruikt als je trager rijdt dan 80 km/uur, Max eDrive, waarmee je elektrisch rijdt zolang je batterijcapaciteit hebt en Save Battery, om batterijcapaciteit op te sparen die je dan later kan gebruiken.


Het rijbereik kan uiteraard geoptimaliseerd worden door energie te recupereren bij het vertragen en het afremmen. Dat kan je overigens regelen via de B-modus van de versnellingsbak, bijvoorbeeld om meer energie terug te winnen in de stad.

Mini SE


Onderweg

Ondanks zijn niet geringe gewicht van 1.700 kg (door de batterij en de vierwielaandrijving) behoudt de Countryman SE ALL4 onderweg het onvervalste Mini-gevoel. Hij is zelfs een van de meest dynamische plug-in-SUV's op de markt. De wagen stuurt strak en precies en heeft nauwelijks rolneigingen. Ook bij opeenvolgende bochten geeft de Countryman geen krimp. De bijzonder harde ophanging is echter een domper voor het algemene comfort. De rijervaring blijft wel aangenaam, zeker zolang de batterij niet leeg is en je dus gebruik kan maken van het maximale vermogen om van 0 naar 100 km/uur te knallen in 6,8 seconden. Zo vaak mogelijk laden is dus de boodschap!


Verbruik

Mini kondigt een elektrisch rijbereik aan van 55 km (en tot 61 km in de stad), dankzij een gemiddeld verbruik van 13,1 tot 14 kWh (afhankelijk van de opties en de uitrusting). Met 1,7 tot 2 liter valt het totale verbruik per 100 km dan ook bijzonder gunstig uit. Hetzelfde geldt voor de CO2-uitstoot, die afklokt op 40 tot 45 g/km. Dat zorgt er uiteraard voor dat de Cooper Countryman SE ALL4 ook fiscaal interessant is.


Om die waarden ook in werkelijkheid te halen (of eronder te duiken als je vooral elektrisch rijdt), moet je er wel voor zorgen dat de batterij altijd voldoende geladen is. Anders zal de wagen met zijn eerder bescheiden benzinemotor logischerwijs hinder ondervinden van zijn gewicht en schiet het verbruik pijlsnel de hoogte in.

Mini Countryman SE ALL4


Budget

Met een basisprijs van € 40.650 mikt deze Mini Cooper Countryman All4 duidelijk op de hogere regionen van wie op zoek is naar een SUV. Of op bedrijven natuurlijk, die door de beperkte uitstoot eerder zullen kijken naar de maximale aftrekbaarheid en het zeer lage VAA dan naar de aankoopprijs op zich. Bovendien is de standaarduitrusting van het basismodel niet bepaald royaal te noemen en zal je dus ook nog eens de optielijst moeten induiken. Door enkele leuke extra's aan te kruisen, kan de eindfactuur danig oplopen.

Conclusie

Zelfs als plug-in blijft deze Mini Countryman een van de meest aangename SUV's om mee rond te rijden. Het mooie elektrische rijbereik is bovendien een echte troef voor wie niet zoveel kilometers aflegt en de verbrandingsmotor dus kan sparen voor als het eens nodig is. Echt zuinig rijden behoort dus tot de mogelijkheden.


Daar staat tegenover dat de aandrijving, die bij de lancering in 2017 nog speciaal was, vandaag geen doorslaggevend argument meer is, omdat de concurrentie haar achterstand inmiddels heeft weggewerkt. De tweede helft van zijn levenscyclus belooft dus wat woeliger te worden voor deze Mini, vooral omdat de prijs niet echt in zijn voordeel pleit.


Technische fiche

Mini Cooper Countryman SE ALL4

  • Motor: driecilinder benzine, plug-inhybride, 1.499 cm³, 220 pk - 385 Nm
  • Aandrijving: op de vier wielen
  • Versnellingsbak: zeventrapsautomaat
  • L/b/h (mm): 4.300/1.820/1.560
  • Leeggewicht (kg): 1.770
  • Koffervolume (l): 405
  • Tankinhoud (l): 37
  • 0 tot 100 km/uur (sec.): 6,8
  • Topsnelheid (km/u): 196
  • Gem. verbruik (l/100 km): 1,7 l


Troeven

  • Weggedrag
  • Binnenruimte
  • Elektrisch rijbereik
  • Fiscale aftrekbaarheid


Minpunten

  • Zeer harde ophanging
  • Hoge basisprijs
  • Nauwelijks zichtbare wijzigingen
  • Zware wagen