Image

Met veel plezier testten we de Kawasaki Ninja ZX-4R, een hoogtechnologisch pareltje dat veel potentere machines het vuur aan de schenen kan leggen.

Sterke supersportmotoren hebben veel aan populariteit ingeboet, en dus doet Kawasaki een tegenzet. De Ninja ZX-4R van het Japanse merk is dankzij zijn configuratie een unicum in de huidige motormarkt, want het is het enige supersportmodel in de 400cc-klasse met een viercilindermotor.

Kawasaki ZX-4R


Een echt nieuwe Kawasaki?

Een 400cc Ninja? Heeft Kawasaki die al niet in het gamma? Jazeker: als je door de catalogus van Kawasaki bladert, heb je zelfs best een getraind oog nodig om de nieuwe Ninja ZX-4RR niet te verwarren met de huidige Ninja 400. Van de koplampen, over de (positie van) de richtingaanwijzers en de wielen, tot de KRT-kleurstelling en de uitlaatdemper: je zou ‘t een leek vergeven als hij zich op een gemarineerde avond vergiste van tweelingzus.

Al zijn er uiteraard verschillen: je hoeft maar naar de uitlaatbochten (vier in plaats van twee, uiteraard), de UPSD-voorvork, de twee schijven met radiale remklauwen vooraan, het meer zichtbare (sub)frame, de Ram-Air-luchtinlaat centraal op de neus en de strakkere staartsectie te kijken om je fout in te zien. Op de keper beschouwd is quasi elk element aan de ZX-4RR ‘volwassener’ dan bij de nochtans erg fijn rijdende Ninja 400.

Kawasaki ZX-4R


Tech talk

De vloeistofgekoelde, 399cc, zestienklepper viercilinder kan immers rekenen op twee lichtgewicht gesmede bovenliggende nokkenassen met grotere kleppen, kaarsrechte tweetraps zandgegoten inlaattrajecten, alu zuigers met lagefrictiecoating, een vederlicht vliegwiel, wijde uitlaatbochten met balanspijpjes, een slipperassistkoppeling, elektronisch gestuurde 34 mm gasklephuizen en een ECU die in de basis identiek is aan de Z H2. Leuk detail voor nostalgici: met een boring van 57 mm en een slag van 39,16 mm is het nagelnieuwe blok met amper (4x) 0,16 mm aan extra slag in totaal slechts 1cc’tje ruimer bemeten dan de ZXR400 (398cc) van weleer. Alles opgeteld is de viercilinder goed voor 77 pk (80 pk met Ram-Air) en 39 Nm bij respectievelijk 14.500 en 13.000 toeren.


Circuittest

Bijna even belangrijk als de motor zelf is de bühne waarop we ‘m kunnen testen. Enter het zonovergoten, 3,25 kilometer lange Circuito de Calafat, de Catalaanse evenknie van het circuit van Mettet – opgebouwd uit enkele rechte stroken, een hele rits krappe bochten (9 rechts, 7 links), het nodige hoogteverschil en enkele uitdagende (triple) chicanes. Het doel mag duidelijk wezen: een zo hoog mogelijke bochtensnelheid, een zo kwiek mogelijke exit en een zo hoog mogelijk toerental om scherpe tijden te realiseren. Want in het 399cc vier-in-lijnblok zit dan wel een indrukwekkende 77 pk verscholen, je moet ‘t er met behulp van je linkervoet wel uitpeuteren.

Correct schakelen, de naald tussen de 10 (bij voorkeur zelfs 12) en 15.000 toeren in houden en vervolgens zorgen dat je snel opschakelt. Er zit immers weinig extra power verscholen in de laatste 1.000 omwentelingen, en de begrenzer bij 16.000 tpm knalt er genadeloos fors in eenmaal je ‘m hebt aangetikt. Een te hoge versnelling (en dus te lage toeren) of te hoge toeren (en de begrenzer in), en je verliest meteen tientallen meters ten opzichte van je mederijders. Onderin is de gasaanname heel zacht, zonder gestotter, maar je voelt het vermogen er pas in komen bij 5.500-6.000 omwentelingen – bij voorkeur maal je zelfs 8.000 toeren of meer.

Kawasaki ZX-4R


Keuze van het hart

Besluiten doen we met een beleefde groet aan Kawasaki, dat ons wel vaker heeft verrast door de waan van de dag te doorprikken met een idee dat andere merken te gewaagd, te duur of compleet overbodig lijkt. Superchargers, hybride motoren, prototypes op waterstof, … Keuzes van het hart, met lef en technologische kunde als antibioticum tegen de bacteriële infectie genaamd realiteit.

Eerlijk is eerlijk: vooraf had ik wat schrik dat de combinatie van hooggespannen verwachtingen en nostalgie voor een zweem van teleurstelling zou zorgen. Maar de verwachtingen werden ingelost en zelfs overtroffen: de Kawasaki Ninja ZX-4RR is een hoogtechnologisch pareltje geworden. Van z’n voor deze categorie waanzinnig uitgebreide elektronicapakket, het verrassend potente blok en de bijbehorende soundtrack, over de strakke KRT-pels, tot de sportieve en toch aangename rijhouding. De gasrespons is boterzacht, de ophanging vergevingsgezind en alle elektronica is aanwezig om eventuele foutjes op te vangen als je je eerste meters maakt op een afgesloten omloop. Dat terwijl doorgewinterde circuitrijders er enorm veel schik in zullen hebben om, met de toerentellernaald diep in het rood, veel potentere machines het leven zuur te maken. De ‘kleine’ kàn het en is, zeker op technische omlopen, een absoluut wapen.


En de prijs?

Voor de prijs hoef je ‘t ook al niet te laten. Neen, 9.799 euro is geen habbekrats. Maar zoek in de merkencatalogi maar even een motor die hier een gelijkwaardig pakket én kwaliteit tegenover zet … Helemaal foutloos is de Ninja ZX-4RR niet – echte laagvliegers zullen de voorvork vermoedelijk laten aanpassen door de specialist en al snel voor ander rubber kiezen – maar daar stopt het rijtje bedenkingen wel.


Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.


Touring depanneert ook je motor

Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!

Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.