Image
De Britse Maeving MR1 is een stijlvolle, slimme en betaalbare elektrische motor. Perfect voor in de stad en op secundaire wegen.
Maeving
De Maeving MR1 is een nieuwe en opvallende stadsmotor.


Maeving is een in onze contreien nog weinig bekend merk, maar daar kan verandering in komen. De Britse fabrikant stak in juli het kanaal over om na het Verenigd Koninkrijk ook Europa te veroveren. Touring mocht aan de slag met een van de eerste Maeving MR1’s die aan de rechtse kant van de weg moeten rijden.

Eenvoud in gebruik staat voorop. Geen koppeling, geen versnellingen, geen voetrem en onmogelijk om stil te vallen.


Anders bekeken

Zware elektrische motoren hebben het moeilijk om door te breken. Prijs, laadtijd en actieradius zijn items waardoor deze motoren verschillen van de doorsnee motorfiets, en dus is het een bepaald type motorrijder dat kiest voor elektrisch.

De klassieke bezwaren vallen weg bij de Maeving. De Britse fabrikant mikt op een categorie motorrijders die andere prioriteiten hebben dan de tourrijders of avonturiers. Korte afstanden, beperkt woon-werkverkeer, een rit in en rond de stad, … noem maar op. Een A1- of B-rijbewijs volstaat. Verder hoef je het samenspel tussen koppeling en versnellingsbak niet onder de knie te hebben. En je moet evenmin kunnen remmen met je rechtervoet. Ook al is deze complexe coördinatie iets waar motorrijders van houden, voor beginners of leken is het vaak een drempel. Bovendien weegt de Maeving MR1 maar 110 kg en valt hij dus gemakkelijk te controleren.

Maeving
In veel opzichten een groene jongen.


Betaalbaar

De RM1 staat boven een e-bike, want hij is sterker, sneller en veelzijdiger. Anderzijds is ie goedkoper dan een klassieke elektrische motorfiets en heeft hij best wat unieke troeven. Als je de tweede batterij niet wil gebruiken, heb je op de plek waar normaal de tank zit een grote opbergruimte en een USB-C-aansluiting. Moest er naast een dubbele batterij ook plaats zijn voor een passagier? Het kan voor sommigen een dingetje zijn, al lijkt de Maeving MR1 vooral een motor om individueel je ding mee te doen. En dat ding doe je in een stedelijke omgeving.

Stil, krachtig, … het zijn niet echt de troeven die pakweg tourrijders of sportievelingen zullen overhalen. Maar voor wie enkel op secundaire wegen rijdt en graag naar de stad gaat, is de Maeving MR1 misschien een optie.

Maeving
De Britse styling is onmiskenbaar.


Very British

De stijl van de Maeving MR1 mag geslaagd genoemd worden. Maar ook de technologie is doordacht. Op twee strategische locaties (de ruimte waar normaal de benzinetank zit en de ruimte waar normaal het blok zit) bevindt zich een al dan niet optionele, maar altijd uitneembare batterij. Geen geknoei meer met het zoeken naar een stopcontact waar je de motor mee kan verbinden. Je neemt de batterij(en) uit de motor en laadt ze gewoon op in je garage, je living of je SM-kelder. Da’s handig voor wie geen garage heeft, in een rijhuis woont of op kantoor z’n motor niet kan parkeren naast een stopcontact.

Net zo handig: de Bosch-motor die in de naaf van het achterwiel verwerkt is. Geen ketting en zelfs geen riem, gewoon directe aandrijving. Dat betekent dat je ook de grootste bron van geluid - de wrijving van de ketting - wegneemt en ook nog eens veel wrijvingsverlies vermijdt.

De Bosch-motor zit in de naaf van het achterwiel.


Hoe rijdt ie?

Rijden met de Maeving was verrassend. Dit is niet de brute kracht die je van een elektrische motorfiets gewend bent. De Bosch-naafmotor geeft zijn kracht progressief af. 160 Nm is niet niks, maar natuurlijk – en gelukkig - krijg je die in dit soort motor niet in één keer. De MR1 accelereert fluks, maar beheersbaar. En nog stiller dan je doorsnee elektrische motorfiets, want hier is geen ketting of riem.

Remmen doe je zoals op een scooter: rechterhendel voorrem, linkerhendel achterrem. Deze Brit is aan de kleine kant en dus is de zithouding niet ruim bemeten, maar al bij al zit je comfortabel. De Maeving is wendbaar en stuurt bijzonder gemakkelijk. Exact wat het moet zijn.

Maeving
De topsnelheid ligt in de buurt van 70 km per uur. Goed voor in de stad en op secundaire wegen, niet voor op de snelweg.


Hoe ver en hoe lang?

Maeving geeft een actieradius van 130 km op; wij reden 110 km met de testmotor en hadden nog 10 procent over. Omdat dit geen motor is voor de lange en snelle stroken (de top op onze testmotor was 75 km per uur) ga je hoe dan ook niet rijden waar een elektromotor het meest verbruikt: op de snelweg. Wegen waar acceleraties en remmen elkaar afwisselen zijn dé biotoop voor elektrische motoren, en dat is ook waar je deze automatisch voor gaat gebruiken.

Er zijn drie rijmodi. Stand drie beperkt de motor tot 30 km per uur, in stand 2 rij je 45 – zoals op een bromfiets – en stand 1 (waar je altijd mee vertrekt en ook altijd in rijdt) brengt je op de teller tot iets onder de 80 km per uur. Dat mocht wellicht net iets meer geweest zijn. 6 pk is niet veel, 160 Nm is dat daarentegen wel. De acceleratie is bijgevolg sportief, de top beperkt.

Maeving
De Maeving MR1 is een blikvanger.


Smart

De Maeving is een van de slimste motoren die we in lange tijd getest hebben. Niet alleen omdat hij handig en doordacht is, maar ook omdat hij zo toegankelijk is dat ie nieuwe klanten naar de motor zal lokken. En misschien is het wel zo dat eens dié de smaak te pakken krijgen, ze vlotter de overstap zullen maken naar een klassieke motorfiets. Het is een slimme stylist, die in en rond de stad zijn fans zal vinden. En dat voor en prijs die gezien de kwaliteit en de afwerking competitief is. De lanceerprijs van de versie met één batterij staat momenteel, na een korting van 2.000 euro, op 5.895 euro. Minder dan wat je betaalt voor een degelijke elektrische mountainbike.

Een dubbele en uitneembare batterij zorgt voor een ruime actieradius.


Onder het zadel

  • Motor: Bosch-naafmotor
  • Vermogen: 6 pk
  • Koppel: 160 Nm
  • Topsnelheid: +/-75 km/u
  • Drooggewicht: 111 kg
  • Zadelhoogte: 785 mm
  • Verbruik: 130 km met twee volle batterijen
  • Prijs: 5.895 euro
  • Meer info op de website van Maeving


Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.


Touring depanneert ook je motor

Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!

Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.

Interlaken: verrassend veelzijdige skibestemming

La ville suisse d'Interlaken est un point de départ idéal pour les skieurs désireux d’explorer le domaine skiable de Grindelwald. La ville attire cependant aussi un autre public, très international, pour sa liaison aisée avec le Jungfraujoch, la plus haute gare ferroviaire d’Europe.