Image
Peugeot 2008
19 februari 2020

Na de 208 die begin dit jaar werd voorgesteld, komt nu de SUV-versie eraan. De eerste generatie 2008 was een groot commercieel succes. De hamvraag is of de nieuwe 2008 een waardige opvolger is? 

Image
Peugeot 2008

 

De essentie

Ongetwijfeld zal de nieuwe 2008  in het straatbeeld de nodige aandacht trekken. De wagen is immers heel wat mooier dan zijn voorganger. Hij krijgt voor dit segment ook de meest recente technologieën mee. Geen enkele andere autobouwer biedt bijvoorbeeld een even uniek 3D-instrumentenbord aan. De auto is in alle opzichten evenwichtig en beschikt over een ruim interieur, een grote koffer en een weggedrag dat de reputatie van Peugeot alle eer aandoet. De 2008 weegt wel 100 kg meer dan kleine broer 208 en dat verschil merk je in het verbruik (zeker bij de benzineversies).   

Image
Peugeot 2008

 

Het segment

Het segment van de compacte SUV’s was tien jaar geleden zowat onbestaande. Vandaag is de concurrentie er moordend! De belangrijkste rivaal is niemand anders dan de (eveneens Franse) Renault Captur die onlangs eveneens volledig in het nieuw werd gestoken (zie onze vorige tests). Onmogelijk om alle andere uitdagers op te sommen, maar we doen een greep uit het grote concurrentiële aanbod: Seat Arona, Skoda Kamiq, VW T-Cross, Citroën C3 Aircross, Fiat 500X, Ford Puma, Mazda CX-3, Nissan Juke, Opel Crossland, noem maar op.

 

Wat er verandert

Sinds een paar jaar heeft het Peugeot-gamma echt een eigen ‘smoel’ gekregen (3008, 508, 208,…).  Wat ons betreft, is de nieuwe 2008 de meest geslaagde van de hele hoop. Breedgeschouderd, gedrongen en klaar om aan te vallen… De auto heeft zelfs iets van de rallyversie van de 3008 die jaren de Dakar domineerde! We bedoelen dat zeker niet op technisch vlak, want de compacte SUV is gebouwd op het klassieke platform van de 208 (verlengd met 16 cm). Met zijn lengte van 4,30 meter is de nieuwe 2008 25 cm langer dan de 208. Hierdoor is de 2008 ook veel praktischer dankzij zijn grotere koffer, meer opbergvakken, meer plaats achterin enzovoort. Eigenlijk is hij een ideale gezinswagen…

Image
Peugeot 2008

 

Binnenin

Image
Peugeot 2008

 

De 2008 SUV lijkt binnenin een kopie van zijn kleine broer 208: dezelfde prima afwerking, dezelfde veiligheidsuitrusting, hetzelfde infotainmentsysteem… enhelaas ook  dezelfde ontbrekende elementen op het vlak van ergonomie! Zowat alles (met inbegrip van de klimaatregeling) bedienen via het aanraakscherm kan ons nog steeds niet bekoren. Dat is ook het geval voor het kleine stuur (van de fameuze ‘i-cockpit’) dat je tegenwoordig op zowat alle Peugeots tegenkomt en dat een groot deel van het instrumentenbord verbergt (voor chauffeurs van een bepaalde lengte). Perfectie is niet van deze wereld, kan je opperen. Origineel is het echter wel. Ook de kwaliteit van de afwerking zouden we willen omschrijven als - hou je nu vast - hoger dan in de meest recente concurrerende modellen van Volkswagen! Weg dus met het cliché van de povere kwaliteit van Franse wagens! Het koffervolume is met 10 liter toegenomen in vergelijking met de vorige generatie en bedraagt nu 434 liter (het gemiddelde in dit segment). Toch een minpuntje: inzake moduleerbaarheid is een stap achteruitgezet. Zo was de zitting van de achterbank vroeger wegklapbaar en nu niet meer.

Image
PEUGEOT 2008
Image
Peugeot 2008

 

Motorenaanbod: nu ook 100% elektrisch!

Het motorenaanbod van de 208 en de 2008 is identiek, wat ons in staat stelt om exact te meten wat de impact is van die extra 100 kg en van het grotere frontale oppervlak op de prestaties, het verbruik en … het rijbereik. Want net als de 208 wordt ook de 2008 aangeboden als 100% elektrische auto. De officiële autonomie bedraagt 320 km, tegenover 340 km voor de 208 die over hetzelfde batterijpakket beschikt, dat in 30 minuten kan worden opgeladen tot 80%. We stellen terloops ook vast dat Peugeot een beetje tegen de stroom ingaat door elektrische modellen aan te bieden op basis van ‘gewone’ modellen en geen specifieke elektrische modellen bouwt, zoals de concurrentie doet met bijvoorbeeld de Renault ZOE, de Nissan Leaf of de toekomstige VW ID. Een goede zet? De toekomst zal het uitwijzen, maar als je weet dat 15% van de al bestelde 208-exemplaren puur elektrische versies zijn, gaan we ervan uit dat Peugeot er alle vertrouwen in heeft.

Bij de klassieke verbrandingsmotoren is het hogere gewicht goed voor een meerverbruik van 0,2 liter per 100 km, 5% meer CO2-uitstoot en 1 seconde meer voor een spurtje van 0 naar 100 km/uur. Met de 1.2 benzinemotoren van 100 en 130 pk en met de 1.5 dieselmotor van 100 pk kan je de 2008 niet echt een bliksemschicht noemen. De benzineversie van 155 pk daarentegen toont wat meer karakter, zeker in sportmodus. Het motorgeluid is dan ook van dien aard om de meest bezadigde chauffeur rillingen te bezorgen…

Image
Peugeot 2008

 

Uitrusting

De veiligheidsvoorzieningen zijn vanaf het eerste afwerkingsniveau in ruimte mate aanwezig. Vanaf het tweede niveau kan je zelfs spreken van een overvloed. Ook het 3D-instrumentenpaneel is vanaf het tweede niveau beschikbaar. De getoonde informatie lijkt dan wat te zweven voor je ogen en het effect is wel verbluffend. Hoewel het inzake efficiëntie niets extra’s oplevert tegenover een klassieke tellerpartij, is de ruimtelijke weergave op zijn zachtstorigineel te noemen. De basisversie beschikt over een 7-duims aanraakscherm, terwijl dat bij de hogere afwerkingsniveaus een duims exemplaar wordt. Bij de ‘fun’-opties merken we ook het uitstekend presterende Focal-geluidssysteem, net als de leuke sfeerverlichting en het panoramische dak. De eindfactuur kan dan wel behoorlijk oplopen…

Image
Peugeot 2008

 

Sterk karakter

De wegligging van de 2008 ligt in de lijn van wat je van Peugeot mag verwachten: neutraal en veilig. Daarvoor zorgt het ESP-systeem dat niet te snel, maar ook niet te laat ingrijpt. Deze Peugeot doet de historische reputatie van het merk alle eer aan. De wegligging is immers altijd de corebusiness van de Franse constructeur geweest. Enig minpunt betreft het totaalgewicht. De 2008 sleurt 100 kg meer mee dan de 208 en dat voel je achter het stuur, zeker als het tempo omhooggaat. Niets om je zorgen over te maken echter, alles blijft veilig. Het is vooral een kwestie van gevoel, met name in snelle bochten en bij onverwachte remmanoeuvres. Maar goed, een 2008 is nog altijd geen GTI en blijft in eerste instantie een gezinswagen!

Image
Peugeot 2008

 

Budget

Met dezelfde motor en een identieke afwerking is een 2008 3.200 euro duurder dan een 208. Dat is misschien een tikkeltje overdreven voor een wagen die verder haast identiek is. Voor Peugeot is de 2008 inderdaad winstgevender dan de 208, maar dat is bij elk merk het geval. We kunnen echter stellen dat de koper van de SUV-versie zeker niet ontgoocheld zal zijn, al is het maar omwille van de praktische aspecten van de 2008 die het leven aangenamer maken. De basisprijs bedraagt € 22 100. De elektrische versie is uiteraard een pak duurder en gaat vanaf € 32 000 (instapversie) over de toonbank.

Image
Peugeot 2008

 

Conclusie

Dit is het segment waarin de concurrentie ongetwijfeld het hardst is. Hoe verhoudt een 2008 zich ten opzichte van zijn directe concurrenten? Voor ons is dit model een van de mooiste van het hele lot. Kleuren en smaken kunnen verschillen uiteraard, maar de auto heeft ook stevige troeven in handen zoals zijn uitstekende binnenafwerking, zijn wegligging en het algemeen comfortniveau. Hij is misschien iets minder moduleerbaar dan zijn voorganger, maar hij is wel praktischer dan de kleine 208. Mocht je kiezen voor de elektrische versie, weet dan dat de 208 de beter keuze is, want de 100 kg extra gewicht en het grotere frontale oppervlak van de 2008 zijn nadelig voor het gemiddelde rijbereik.

 

Technische fiche

Peugeot 2008 GT 1,2 PureTech 155

Motor: viercilinder turbobenzine, 1,199 cm3; 155 pk - 240 Nm.

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: 8-traps automaat

L/b/h (mm): 4 300/1 987/1 550

Leeggewicht (kg): 1 344

Koffervolume (l): 405

Tankinhoud (l): 44

0 tot 100 km/uur (sec.): 8,9

Topsnelheid (km/uur): 208

Gem. verbruik (l/100 km, NEDC2): 5,0

CO2 (g/km, NEDC2): 113

Prijs (€): van 22 100 tot 44 220

Image
Peugeot 2008

 

Troeven

  • Vormgeving
  • Praktische aspecten
  • Compromis comfort/rijdynamiek
  • Moderne motoren

Minpunten

  • Prijsverschil met de 208
  • Meergewicht t.o.v. de 208
  • Ergonomie kan beter
  • Te braaf weggedrag?

 

Video

 

Deel deze inhoud
18 maart 2020

Mobiliteit, reizen: Wat het coronavirus verandert

De crisis rond het coronavirus brengt belangrijke veranderingen in ons dagelijks leven met zich mee.  Als belangrijke speler in de mobiliteit en de toerismesector, wil Touring je informeren en adviseren over de gevolgen qua mobiliteit en reizen. Vind hier de recente nieuwsitems over de epidemie en de impact ervan op je verplaatsingen en reizen.