Na twee jaar afwezigheid vierde het Autosalon in januari zijn grote terugkeer. Samen met Febiac en Stellantis-concessies FJA Motors en AUTO-IT blikken we dan ook graag even terug. Voor de constructeurs duurt deze periode trouwens langer dan de looptijd van het Salon. Want meestal gelden de condities gedurende een tweetal maanden.
Meer dan 270.000 bezoekers voor editie 2023
Febiac beschikt over exacte cijfers voor het aantal bezoekers aan Brussels Expo: tussen 14 en 22 januari kwamen er in totaal 271.057 geïnteresseerden over de vloer. Tijdens het weekend waren de Heizelpaleizen bijzonder goed gevuld. Het resultaat was echter minder positief op de weekdagen en vooral tijdens de nocturne op maandag. Op die dalmomenten was er duidelijk plaats voor heel wat extra bezoekers.

Verkoopcijfers van de merken
De initiële feedback van de constructeurs aan Febiac is overwegend positief. “Wat we momenteel weten, is dat de merken algemeen tevreden zijn over het Autosalon. De vorige jaren konden we in juni op basis van de inschrijvingen van nieuwe wagens nagaan welke modellen in januari een succes waren. Maar doordat de leveringstermijnen voor nieuwe wagens vandaag langer zijn, zal het ook langer duren voor het ‘Saloneffect’ voelbaar is. Het zal ook meer gespreid zijn over het jaar”, zegt Christophe Dubon, woordvoerder van Febiac.
Nathalie Bauloye van FJA Automobiles en AUTO-IT keek reikhalzend uit naar de zichtbaarheid die het Salon telkens weer creëert voor de dealers. Ze bevestigt dat de editie van 2023 een succes was. Januari was beter dan dezelfde maand in 2022 en zelfs in 2021.
Plug-inhybrides (PHEV) deden het nog beter dan de voorgaande jaren. Zo was 60% van de verkochte Jeep-modellen een plug-in en verkocht Alfa zelfs het hoogst mogelijke aantal wagens met die aandrijving. Ook de ‘Tonale’ kende heel wat succes.
Nathalie nuanceert echter ook: doordat de expositieruimte op de Heizel dit jaar beperkter was, lijkt het er bijvoorbeeld op dat de bezoekers minder tijd besteed hebben op de verschillende stands.
Op naar editie 2024?
Verschillende constructeurs hebben al aan Febiac laten weten dat ze graag van de partij zijn op editie 2024 van het Autosalon.
“Wat het type aanwezige wagens betreft,” voegt Christophe Dubon eraan toe, “kunnen we nu al de les trekken dat de bezoekers graag ook lager gepositioneerde modellen ontdekken, die financieel makkelijker haalbaar zijn. De beschikbare ruimte was dit jaar echter beperkt, doordat we niet de volledige Heizelsite konden gebruiken. De constructeurs moesten daarom keuzes maken en hebben de voorkeur gegeven aan elektrische en hybride modellen.”
Meest recente artikelen
First of last minute boekingen, wat is het goedkoopst?
Kamperen: de complete checklist voor een geslaagde vakantie
Alles wat je nodig hebt voor een zorgeloze kampeervakantie: voor vertrek, onderweg en ter plaatse.
Reizen met huisdieren in Europa
Dit is wat u moet weten voordat u uw huisdier meeneemt op reis.
Ontdek Aalst, te voet en met de fiets
Ontdek de mooiste plekjes van Aalst en omstreken, te voet of met de fiets. Volg onze uitgestippelde routes.
Toyota Corolla 2023: meer wijzigingen dan je zou denken
Reizen en vaccinatie
Last minutes: de valkuilen en de alternatieven
Last minute een ticketje boeken richting zon betekent niet dat je per definitie goedkoper af bent. Wel integendeel. Gelukkig zijn er andere manieren om op het allerlaatste moment wél goede zaken te doen. En zo pak je dat aan!