Image
Salon de l'Auto
Wat zijn de effecten van het Brusselse Autosalon bij de constructeurs?

Na twee jaar afwezigheid vierde het Autosalon in januari zijn grote terugkeer. Samen met Febiac en Stellantis-concessies FJA Motors en AUTO-IT blikken we dan ook graag even terug. Voor de constructeurs duurt deze periode trouwens langer dan de looptijd van het Salon. Want meestal gelden de condities gedurende een tweetal maanden.


Meer dan 270.000 bezoekers voor editie 2023

Febiac beschikt over exacte cijfers voor het aantal bezoekers aan Brussels Expo: tussen 14 en 22 januari kwamen er in totaal 271.057 geïnteresseerden over de vloer. Tijdens het weekend waren de Heizelpaleizen bijzonder goed gevuld. Het resultaat was echter minder positief op de weekdagen en vooral tijdens de nocturne op maandag. Op die dalmomenten was er duidelijk plaats voor heel wat extra bezoekers.

Autosalon


Verkoopcijfers van de merken

De initiële feedback van de constructeurs aan Febiac is overwegend positief. “Wat we momenteel weten, is dat de merken algemeen tevreden zijn over het Autosalon. De vorige jaren konden we in juni op basis van de inschrijvingen van nieuwe wagens nagaan welke modellen in januari een succes waren. Maar doordat de leveringstermijnen voor nieuwe wagens vandaag langer zijn, zal het ook langer duren voor het ‘Saloneffect’ voelbaar is. Het zal ook meer gespreid zijn over het jaar”, zegt Christophe Dubon, woordvoerder van Febiac.

Nathalie Bauloye van FJA Automobiles en AUTO-IT keek reikhalzend uit naar de zichtbaarheid die het Salon telkens weer creëert voor de dealers. Ze bevestigt dat de editie van 2023 een succes was. Januari was beter dan dezelfde maand in 2022 en zelfs in 2021.

Plug-inhybrides (PHEV) deden het nog beter dan de voorgaande jaren. Zo was 60% van de verkochte Jeep-modellen een plug-in en verkocht Alfa zelfs het hoogst mogelijke aantal wagens met die aandrijving. Ook de ‘Tonale’ kende heel wat succes.

Nathalie nuanceert echter ook: doordat de expositieruimte op de Heizel dit jaar beperkter was, lijkt het er bijvoorbeeld op dat de bezoekers minder tijd besteed hebben op de verschillende stands.


Op naar editie 2024?

Verschillende constructeurs hebben al aan Febiac laten weten dat ze graag van de partij zijn op editie 2024 van het Autosalon.

“Wat het type aanwezige wagens betreft,” voegt Christophe Dubon eraan toe, “kunnen we nu al de les trekken dat de bezoekers graag ook lager gepositioneerde modellen ontdekken, die financieel makkelijker haalbaar zijn. De beschikbare ruimte was dit jaar echter beperkt, doordat we niet de volledige Heizelsite konden gebruiken. De constructeurs moesten daarom keuzes maken en hebben de voorkeur gegeven aan elektrische en hybride modellen.”