De Kawasaki Z650 staat niet alleen een stevig trapje hoger dan zijn voorganger, de naakte middenklasser biedt ook bijzonder veel waar voor je geld.
De Kawasaki Z650 is een motorfiets die constant evolueert. Mede daardoor kan de naakte middenklasser op een grote schare fans rekenen. In 2023 krijgt de Z enkele updates die hem alweer de beste Z650 ooit moeten maken.


Tractiecontrole
Diep onder het typerende Sugomi-kuipwerk ligt de grootste vernieuwing van 2023 Z650 verscholen: KTRC. Dat is Kawasaki-taal voor tractiecontrole. Die kan op de Kawasaki Z650 in drie standen gezet worden (twee niveaus van interventie en een uit-stand). Daar komen we graag nog uitgebreid op terug tijdens onze testrit. Leuk voor de A2-rijder: ook op de A2-versie is er tractiecontrole voorzien, al is er daar slechts één modus. Zowel voor- als achteraan complementeren nagelnieuwe led-richtingaanwijzers de ledverlichting die eerder al zijn intrede maakte.

Focus op controle
Een van de grote voordelen van de Z650 valt onmiddellijk op nadat je een been over de 790 mm hoge zit zwaait. Toegankelijkheid troef. Het zadel is niet alleen laag (optioneel hoger zadel beschikbaar), maar ook lekker dik. Het slanke tankje past daarbij perfect tussen je knieën, terwijl het licht naar je toegetrokken stuurtje een solide hefboom biedt. Het relatief rechte stuur helpt om dat gevoel van controle op de Kawasaki Z650 verder te verbeteren. In combinatie met het lage gewicht van amper 188 kg, zorgt dit ervoor dat dit een motorfiets is die je moeiteloos jouw wil oplegt.

Constante evolutie
De nieuwe Z650 is net zo controleerbaar als zijn voorganger, maar met de komst van de tractiecontrole en de led-knipperlichten is hij niet alleen volwassener maar ook veiliger geworden. Mooi ding, die constante evolutie. Het is de verdienste van Kawasaki dat ze niet enkel focussen op uiterlijk vertoon. De komst van tractiecontrole op een betaalbare middenklasse naked is een belangrijk pluspunt.
Voeg daaraan toe dat er een tft-dashboard is en het geheel een afwerkingsniveau heeft dat we ondertussen van Kawasaki gewend zijn, en je komt tot de slotsom dat de 2023 Kawasaki Z650 niet alleen een stevig trapje hoger staat dan zijn voorganger, maar ook bijzonder veel waar voor je geld biedt. Nog van dat!

Onder het zadel van de Kawasaki Z650
- Motor: vloeistofgekoelde viertakt paralleltwin
- Vermogen: 68 pk
- Topsnelheid: 190 km/u
- Rijklaar gewicht: 188 kg
- Zadelhoogte: 790 mm
- Verbruik: 4,2 l/100 km
- Prijs: 7.799 euro
- Meer informatie op motorprijzen.be en op de website van Kawasaki
Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.
Touring depanneert ook je motor
Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!
Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.
Meest recente artikelen
Koopgids: is de gravelbike een gulden middenweg tussen racefiets en mountainbike?
Gravelbikes voelen zich thuis op en naast de weg.
Getest: Origine Help, de sportieve elektrische fiets die je meer doet fietsen
Het Noord-Franse merk Origine lanceert de Help als gravelbike met trapondersteuning.
Batterijen van elektrische auto's, duur en fragiel?
Private lease, de budgetvriendelijke oplossing in 10 punten
De compacte modellen van Hyundai
Partnerinfo - Je bent nog niet klaar voor een Plug-in Hybride of volledig elektrische wagen? Geen probleem. Benzinewagens blijven immers ook de komende jaren nog een vaste waarde.
Koga Colmaro Extreme gravelbike getest: veelzijdig en avontuurlijk
Koga heeft een familie van gravelbikes, die luisteren naar de naam Colmaro.