Image
Deze BMW i5 heeft geen echte noemenswaardige gebreken. De auto innoveert bovendien op een aantal manieren, en zal misschien net daarom zijn stempel drukken.

De BMW 5 Reeks, een van dé referenties in de autosector, zit in een volledig nieuw kleedje en krijgt voor het eerst een 100% elektrische versie. Bovendien trekt de auto volop de innovatiekaart.

BMW i5_eDrive40_BrooklynGrey
De auto die handenvrij van rijstrook verandert door simpelweg de richtingaanwijzer in te schakelen, kenden we al.
Maar de 5 Reeks doet daar nog een schepje bovenop ...


BMW wil laten zien dat het zijn plannen voor autonoom rijden allerminst heeft opgeborgen. Zo pakt de constructeur uit met een wereldpremière in de vorm van de functie ‘Highway Assist’. Daarbij is het mogelijk om van rijstrook te veranderen met je ogen. Eerder was diezelfde actie al mogelijk door eenvoudigweg je richtingaanwijzer in te schakelen, maar de nieuwe 5 Reeks doet dus beter.

Wanneer het systeem actief is en de rijomstandigheden optimaal zijn, hoef je tot een snelheid van 130 km/u alleen maar in je linker- of rechterzijspiegel te kijken om van rijstrook te veranderen. Dat gebeurt handenvrij en de richtingaanwijzer wordt automatisch ingeschakeld!

BMW
Je herkent deze nieuwe generatie meteen aan zijn achterkant.


Zijn grote broer, de 7 Reeks, waardig

We hebben dit zelf getest, en het werkt wel degelijk. In Europa is het systeem momenteel echter enkel toegelaten in Duitsland. Het nut ervan? Tonen dat autonoom rijden van niveau 3, waarbij de aansprakelijkheid (voor een stuk) niet meer bij de bestuurder ligt, steeds dichterbij komt. Want met dit systeem van niveau 2 is het bij een ongeval nog altijd de bestuurder die aansprakelijk is.

Een andere innovatie die we graag willen vermelden, is de nieuwe functie ‘Plug&Charge’, waarmee de i5 automatisch verbinding kan maken met snelladers, zonder dat je daarvoor een kaart of een app nodig hebt. Bijzonder handig! Tijdens de laadbeurt (in 30 minuten van 10 naar 80%) kan je bovendien ingebouwde videogames spelen en daarbij je smartphone gebruiken als controller.

BMW i5_eDrive40_BrooklynGrey
De sfeer aan boord ligt in lijn met het beste dat BMW momenteel te bieden heeft.


Voor een prijs van 73.700 euro krijg je niet het allergrootste rijbereik (maximaal 582 km) of de allerbeste prestaties, maar wel een uiterst verzorgd pakket, met bijzondere aandacht voor het comfort van de passagiers achterin. De BMW i5 meet dan ook meer dan vijf meter!


De BMW i5 eDrive40 in een notendop

  • Motor: elektrisch; 340 pk - 430 Nm
  • Aandrijving: op de achterwielen
  • Versnellingsbak: eentrapsautomaat
  • L/b/h (mm): 5.060/1.900/1.515
  • Kofferruimte (l): 490
  • Batterijen (kWh): 81,2
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 6
  • Topsnelheid (km/u): 193
  • Gemengd verbruik (kWh/100 km): 15,9 - 18,9
  • Rijbereik (km): 497 - 582
  • Prijs (€): 73.700

Troeven

  • Ruimte en comfort achterin
  • Algemeen comfort
  • Echte innovaties
  • Design zonder storende elementen

Minpunten

  • Highway Assist alleen voor Duitsland
  • Gemiddeld rijbereik
  • Gemiddelde prestaties
  • Geen koffer voorin

Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.

Verkeersregels voor fietsers

Net als andere weggebruikers dienen fietsers zich te houden aan de geldende verkeersregels. Het verkeersreglement bevat specifieke voorschriften voor fietsers. Ontdek hier welke handelingen wel of niet zijn toegestaan met je fiets op de openbare weg.