De BMW 5 Reeks, een van dé referenties in de autosector, zit in een volledig nieuw kleedje en krijgt voor het eerst een 100% elektrische versie. Bovendien trekt de auto volop de innovatiekaart.
BMW wil laten zien dat het zijn plannen voor autonoom rijden allerminst heeft opgeborgen. Zo pakt de constructeur uit met een wereldpremière in de vorm van de functie ‘Highway Assist’. Daarbij is het mogelijk om van rijstrook te veranderen met je ogen. Eerder was diezelfde actie al mogelijk door eenvoudigweg je richtingaanwijzer in te schakelen, maar de nieuwe 5 Reeks doet dus beter.
Wanneer het systeem actief is en de rijomstandigheden optimaal zijn, hoef je tot een snelheid van 130 km/u alleen maar in je linker- of rechterzijspiegel te kijken om van rijstrook te veranderen. Dat gebeurt handenvrij en de richtingaanwijzer wordt automatisch ingeschakeld!
Zijn grote broer, de 7 Reeks, waardig
We hebben dit zelf getest, en het werkt wel degelijk. In Europa is het systeem momenteel echter enkel toegelaten in Duitsland. Het nut ervan? Tonen dat autonoom rijden van niveau 3, waarbij de aansprakelijkheid (voor een stuk) niet meer bij de bestuurder ligt, steeds dichterbij komt. Want met dit systeem van niveau 2 is het bij een ongeval nog altijd de bestuurder die aansprakelijk is.
Een andere innovatie die we graag willen vermelden, is de nieuwe functie ‘Plug&Charge’, waarmee de i5 automatisch verbinding kan maken met snelladers, zonder dat je daarvoor een kaart of een app nodig hebt. Bijzonder handig! Tijdens de laadbeurt (in 30 minuten van 10 naar 80%) kan je bovendien ingebouwde videogames spelen en daarbij je smartphone gebruiken als controller.
Voor een prijs van 73.700 euro krijg je niet het allergrootste rijbereik (maximaal 582 km) of de allerbeste prestaties, maar wel een uiterst verzorgd pakket, met bijzondere aandacht voor het comfort van de passagiers achterin. De BMW i5 meet dan ook meer dan vijf meter!
De BMW i5 eDrive40 in een notendop
- Motor: elektrisch; 340 pk - 430 Nm
- Aandrijving: op de achterwielen
- Versnellingsbak: eentrapsautomaat
- L/b/h (mm): 5.060/1.900/1.515
- Kofferruimte (l): 490
- Batterijen (kWh): 81,2
- 0 tot 100 km/u (sec.): 6
- Topsnelheid (km/u): 193
- Gemengd verbruik (kWh/100 km): 15,9 - 18,9
- Rijbereik (km): 497 - 582
- Prijs (€): 73.700
Troeven
- Ruimte en comfort achterin
- Algemeen comfort
- Echte innovaties
- Design zonder storende elementen
Minpunten
- Highway Assist alleen voor Duitsland
- Gemiddeld rijbereik
- Gemiddelde prestaties
- Geen koffer voorin
Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.
Meest recente artikelen
Hoe kies je een longtailfiets?
Cargofietsen zijn al langer een bekend gezicht in de stad. Maar we zien ook steeds meer longtailfietsen. Wat zijn de voordelen van deze tweewieler? En met welke criteria moet je rekening houden als je er een koopt?
Hoe kies je een plooifiets?
Chaque type de vélo pliant vise un public spécifique. Voici comment trouver le modèle qui vous convient. Que ce soit pour vos vacances ou vos trajets domicile-travail.
Getest in Touring Magazine: de nieuwste auto’s
Zoek je informatie over een bepaald automodel? Vind hier een overzicht van autotesten uit Touring Magazine.
KGM Torres EVX: eclectische elektrische wagen
En bon SUV familial, le KGM Torres EVX mise plus sur le confort que sur le dynamisme sur la route. Son atout ? Un excellent rapport qualité/prix.
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Sur cette page, vous trouverez un guide pratique pour commander l'écovignette française.