De BMW R 1300 GS lost de hoge verwachtingen helemaal in. Hij is compacter en wendbaarder dan zijn voorganger, en voelt zich zowel off-road als op bochtige bergwegen als een vis in het water.
Samen met z’n honderdste verjaardag als motorbouwer viert BMW dit jaar de geboorte van de zesde generatie van de GS. In de voorbije 43 jaar liepen er goed een miljoen GS’en van de band en de laatste 13 jaar was de GS ononderbroken de best verkochte motorfiets in Europa en ver daarbuiten. En nu schakelen de Duitsers nog een versnelling hoger. Hou je vast voor de nieuwe BMW R 1300 GS!
Compleet nieuw
De R 1300 GS is een totaal andere motor dan z’n voorganger. Alles voelt compacter aan en is dat ook. Hoewel de wielbasis met 1.518 mm zelfs langer is dan bij de R 1250 GS is de machine een stuk ranker. De zitpositie is daardoor anders, maar voortreffelijk en toch ook weer herkenbaar GS. Die herkenbaarheid is er ook wanneer je de volledig nieuwe boxer sleutelloos wakker maakt. We starten op een koude, natte ondergrond voor een ritje van zo’n 130 km ...
Uit de vier mogelijke rijmodi (Eco, Rain, Road en Enduro) kies ik de eerste kilometers voor Rain. Gelukkig klaart het snel op en wordt de ondergrond steeds beter, waardoor we met de modusknop op de rechterstuurhelft vlot naar de Road-modus kunnen overstappen. Meteen wordt duidelijk wat deze nieuwe BMW R 1300 GS in z’n mars heeft. 149 Nm bij 6.500 opm aan koppel en 145 pk bij 7.750 opm zijn best wel overweldigend. Maar het is vooral de manier waarop het vermogen wordt vrijgegeven die indruk maakt. Al vanaf 1.500 toeren is er meer dan 100 Nm beschikbaar, en dat voel je.

BMW R 1300 GS = gemakkelijk en wendbaar
Door de combinatie van een 12 kg lager rijklaar gewicht (waarvan 1 liter minder tankinhoud …) en de veel compactere bouw zijn ook de stuureigenschappen van de 2024 BMW R 1300 GS aanzienlijk verbeterd. Met de langere achtervork en de hertekende Evo Telelever voorvering stuurt de nieuwe R 1300 GS niet alleen heel gemakkelijk, maar is hij ook bijzonder stabiel. En die stabiliteit gaat niet ten koste van de handelbaarheid bij lage snelheden. De werking van de nieuwe elektronisch gestuurde vering mag toegevoegd worden aan het lijstje van geslaagde vernieuwingen.

Positieve start
Na onze eerste rit van 130 km op de openbare weg is de tussentijdse balans overweldigend positief. De BMW R 1300 GS is opnieuw een comfortabele, vlot sturende en bovenal snelle machine. We reden vooral over bochtige bergwegen en daar voelt de GS zich als een vis in het water, ondanks de soms wat mindere kwaliteit van het wegdek. Dat laat alvast het beste vermoeden voor de off-road test na de lunch.

Off-road!
Het kwik is ondertussen opgeklommen naar een heerlijke 24 graden. De standaard GS wordt omgeruild voor de prachtige BMW R 1300 GS Trophy. Ik heb het geluk dat mijn testmachine voorzien is van de optionele sportvering. Die zorgt voor 20 mm meer veerweg aan de voor- en achterkant en is een stukje stugger dan de standaard vering. Je zit ook een stuk hoger en dat geeft je nog meer dat ‘King of the Road’ gevoel dat zo kenmerkend is voor een GS.
Onze gids is Kelly. Ze spreekt vijf talen en is gecertificeerd en professioneel BMW-lesgever en reisbegeleidster. Ik schat haar 1 meter 68 en een kleine 60 kg. Maar van bij de eerste meters wordt duidelijk waarom BMW haar gekozen heeft om ons de weg te wijzen: deze tijger in zakformaat kan namelijk een behoorlijk stukje sturen! De kraan gaat meteen tegen de stuit, waardoor de 19-inch Metzeler Karoo’s het zwaar te verduren krijgen. Maar geholpen door de fijne elektronica geven ze geen krimp.

Indrukwekkend
Na enkele kilometers houden we halt. Kelly vraagt om de rijmodus Enduro te selecteren omdat we vanaf nu off-road gaan. In deze stand wordt elke brutaliteit van de dikke boxer onderdrukt en wordt de tussenkomst van de tractiecontrole tot een minimum beperkt. Gelet op de ondergrond, die bestaat uit los zand en dikke keien, opteer ik ervoor om de tractiecontrole en het ABS deels uit te schakelen. En daardoor ontstaat het meest bijzondere moment van deze test: het besef dat het haast onwezenlijk is hoe gemakkelijk je met deze 1300 cc grote en 237 kg zware machine het terrein in kan. Geholpen door de compactere omvang, de uitmuntende vering en vooral het lage zwaartepunt maakt de BMW R 1300 GS indruk. Veel indruk!

Sterk debuut
Zijn de hooggespannen verwachtingen na deze eerste rijtest ingelost? Jazeker. En wel op een manier die duidelijk maakt dat ook deze zesde generatie het helemaal gaat maken. Is de GS perfect? Neen. Daarvoor zijn de versnellingsbak en de quickshifter net niet goed genoeg. Maar voor het overige is het moeilijk om deze nieuwe GS op fouten of gebreken te betrappen.
Dat er voor een machine met zoveel mogelijkheden betaald moet worden, daar kan je niet omheen. De goedkoopste basisversie start bij € 20.150. Maar dan heb je bijvoorbeeld een handmatig te verstellen windscherm met slechts twee standen. De prachtige Trophy gaat de deur uit voor € 21.043. De populaire Triple Black kost € 21.061 en voor € 23.053 heb je de groene Tramuntana. Ga je even aan de slag met de handige BMW Configurator, dan zal je zien dat deze bedragen snel kunnen oplopen. Maar kies je de uitrusting van je GS doordacht, dan staat er tegenover die stevige investering jarenlang rijplezier met een van de meest multi-inzetbare machines van het moment.
Foto’s: BMW Motorrad
Lees de volledige test op motornieuws.be

Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.
Touring depanneert ook je motor
Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!
Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.
Meest recente artikelen
ANPR-camera's: steeds veelzijdiger en nadrukkelijker aanwezig
ANPR-camera's schieten als paddenstoelen uit de grond en hun rol wordt steeds belangrijker. Maar ze roepen ook vragen op, met name op het vlak van privacy.
Het dagelijkse leven in Portugal
Voor je naar Portugal vertrekt, lees je best even deze weetjes over het leven daar.
Het dagelijkse leven in Frankrijk
Voor je naar Frankrijk vertrekt, is het verstandig om deze nuttige informatie na te lezen.
Alles over vignetten en tol in Zwitserland
Voertuigen tot en met 3,5 ton moeten een vignet kopen om gebruik te mogen maken van de Zwitserse autosnelwegen en autowegen. In Zwitserland zijn er ook tol- en spoorwegtunnels.
Interlaken: verrassend veelzijdige skibestemming
La ville suisse d'Interlaken est un point de départ idéal pour les skieurs désireux d’explorer le domaine skiable de Grindelwald. La ville attire cependant aussi un autre public, très international, pour sa liaison aisée avec le Jungfraujoch, la plus haute gare ferroviaire d’Europe.
Lage-emissiezones in België: wat moet je weten?
Tout savoir sur les trois zones à faibles émissions (ZBE) en Belgique: leur localisation, les critères d'accès, les amendes, les dérogations.