
In het Harley-Davidson gamma zijn de CVO-modellen het neusje van de zalm. En de Road Glide staat op zijn beurt aan de top van die modellenreeks. Voor het eerst in drie decennia kreeg de opper-Harley een totale make-over.

Herkenbaar als Harley-Davidson
Harley-Davidson is hét merk bij uitstek waar vaste kenmerken en herkenbaarheid een grote rol spelen. En dus was het een hele uitdaging om de luxe-tourer te vernieuwen en er tegelijkertijd voor te zorgen dat de identiteit van het model niet aangetast werd. Het is de verdienste van het merk uit Milwaukee dat ze daar met glans in geslaagd zijn.
Nieuw blok
De Road Glide wordt aangedreven door een nieuw motorblok. De Milwaukee Eight VTT 121 heeft een cilinderinhoud van maar liefst 1977 cc. Harley puurt 115 pk uit dat blok, maar het is vooral het koppel van 189 Nm dat het karakter bepaalt. Er zijn vijf mappings beschikbaar en in elk daarvan kan je kiezen tussen twee of drie versnellingen. Er is immers constant kracht op overschot.

Prijs
De nieuwe Road Glide en zijn Street Glide neefje krijgen allebei een prijskaartje mee van 46.495 euro. Daarmee zijn het de duurste productiemotoren die je in dit land kan kopen. Maar gek genoeg is dat misschien een verkoopargument op zich.
Intuïtief
Harley-Davidson maakt op de Road Glide gebruik van het Skyline infotainmentsysteem. Via bedieningsknoppen aan het stuur maak je een keuze uit de diverse mappings, stel je de tractiecontrole of het ABS in en kies je muziek of navigatie. Alles is gemakkelijk en intuïtief te bedienen.

Conclusie
Harley-Davidson heeft met de vernieuwing van de Road Glide zijn luxe-tourer helemaal naar de normen van deze tijd gezet en hem zelfs klaargemaakt voor de komende decennia. Ze hebben dat gedaan met behoud van de typische kenmerken en natuurlijk die onvermijdelijke V-twin. De komst van een uitgebreid elektronicapakket, het lagere gewicht, de ledverlichting en de introductie van het nieuwe blok met lagere emissie en hoger vermogen plaatsen de nieuwe Road Glide ver boven zijn voorgangers. Noem dit gerust een Harley-Davidson 2.0.

Onder het zadel
- Motor: lucht- en vloeistofgekoelde V-twin
- Vermogen: 115 pk
- Koppel: 189 Nm
- Topsnelheid: +/- 190 km/u
- Drooggewicht: 393 kg
- Zadelhoogte: 720 mm
- Meer info over de 2023 CVO-modellen vind je op de website van Harley-Davidson en op Motorprijzen.be
Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.
Touring depanneert ook je motor
Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!
Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.
Meest recente artikelen
4 verrassende kerstbestemmingen in Europa
Winter in de auto: tips om de kou te bestrijden
Deze vijftien tips leren je hoe je de winterse valkuilen voor je auto kan vermijden. Simpele en doeltreffende manieren om een noodstop te voorkomen!
Winter: 5 veel voorkomende pannes en hoe ze te voorkomen
De batterij blijft in de winter het grootste probleem op de lijst met pechgevallen. Hier zijn bovenop dit elektrisch onderdeel nog een paar nuttige tips.
Veilig op de fiets of bromfiets in de winter
10 keer energie tanken onder de zon
Winter: hoe onderhoud je je auto en maak je hem winterklaar?
Sneeuwkettingen monteren
Op een besneeuw wegdek komen sneeuwkettingen goed van pas. Met onze raadgevingen kom je alvast beslagen ten ijs.