Image
De 2024 Honda Africa Twin Adventure Sports wordt meer dan ooit een tourmotor met offroadcapaciteiten, maar een duidelijke focus op de weg.
Honda Africa Twin


Net zoals zijn offroadgerichte broertje krijgt ook de reislustige Honda Africa Twin Adventure Sports voor 2024 flinke updates op het vlak van prestaties, uiterlijk en inzetbaarheid. Zo trekt hij eropuit met aardig wat extra koppel, een 19-duimsvoorwiel en kortere veerwegen. Ook de kopkuip ondergaat een grondige make-over, met een in vijf niveaus instelbaar windscherm.

Honda Africa Twin


Meer koppel

Het hart van de Honda Africa Twin Adventure Sports blijft net zoals voorheen de gelauwerde 1084cc paralleltwin. Al maakt het blok voor 2024 toch een flinke sprong voorwaarts. Hoewel het vermogen op 101 pk blijft hangen, zwelt het maximale koppel aan tot 112 Nm - goed voor een groei van 7 procent. Dat koppel wordt ook een stuk vroeger geleverd: bij 5500 tpm in plaats van 6250 tpm op de vorige versie, waardoor je een stuk flukser de bocht uitaccelereert. Medeverantwoordelijk voor die hogere koppelpiek zijn de nieuwe uitlaatlijn en de opgeschroefde compressieverhouding (10,5:1 tegenover 10,1:1 op de 2023-versie).

Honda Africa Twin


DCT: schakelvrij motorrijden

Goed nieuws voor reizigers allerhande: de nieuwe Honda Africa Twin Adventure Sports is zowel leverbaar met een manuele versnellingsbak als met Honda’s unieke Dual Clutch Transmission (DCT). Die laatste is voor 2024 flink bijgespijkerd. Zo schakelt het systeem eerder terug, is het voorzien van een verbeterde bochtdetectie en pronkt het met zachtere, natuurlijkere overgangen bij het wegrijden en tussen de eerste en tweede versnelling. Mooi zo! Wie voor de automatische dubbele koppeling kiest, geniet van het comfort van rijden zonder te schakelen. De motor doet het voor je, en bovendien ook nog eens op het moment waarop jij het zou willen. Magisch? Probeer het zelf bij een Honda-dealer in de buurt!

Honda Africa Twin


Kleiner voorwiel

Verder krijgt de Honda Africa Twin Adventure Sports een reeks prestatiegerichte en praktische updates. Zo springt de hertekende neus meteen in het oog, inclusief het kleinere voorwiel. De keuze voor een 19-duimswiel moet voor een lager zwaartepunt, een kwieker stuurgedrag, meer grip en betere feedback zorgen, maar brengt ook 20 mm kortere veerwegen met zich mee. Al laten de veerwegen van 210 mm voor- en achteraan (semi-actief, Showa EERA) en een grondspeling van 220 mm weinig te wensen over. Kortom: ideaal om vlot met bagage of met z’n tweetjes op reis te vertrekken, zonder dat de Adventure Sports er al te veel offroadkwaliteiten bij inschiet. Op de weg is hij duidelijk kwieker in de bochten. Belangrijk voor wie kilometers afmaalt.

Honda Africa Twin


Nieuwe snoet

De nieuwe kopkuip van de Honda Africa Twin Adventure Sports is op zijn beurt voorzien van een in de hoogte verstelbaar windscherm (vijf standen). Hierdoor is de neus nog beter in staat om alle rijwind en regen van je lijf weg te houden. Als kers op de taart zetel je een pak comfortabeler achter je scherm, dankzij een 15 mm dikker gepolsterde zit, waardoor je langer fris in het zadel zit. Niet onbelangrijk, aangezien je met je 24,8-litertank ruim 509 kilometer aan één stuk kan bollen.

De CRF1100L Africa Twin zal verkrijgbaar zijn in Mat Ballistic Black Metallic en Pearl Glare White Tricolour. Op de prijs is het nog even wachten.


Onder het zadel

  • Motor: vloeistofgekoelde 1084cc paralleltwin
  • Vermogen: 101 pk
  • Topsnelheid: 215 km/u
  • Drooggewicht: 243 kg (253 kg met DCT)
  • Zadelhoogte: 835/855 mm
  • Verbruik: 4,9 l/100 km
  • Prijs: niet bekend


Meer info vind je op de website van Honda en op motorprijzen.be


Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.


Touring depanneert ook je motor

Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!

Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.