Voor de zesde generatie van de CR-V wordt opnieuw de hybridekaart getrokken. Alleen is er nu ook een plug-inversie, de eerste ooit die Honda in Europa op de markt brengt.
Als klassieke hybride (e:HEV) maakt de CR-V voortaan gebruik van het systeem dat we ook al zagen op de nieuwe Civic, met twee- of vierwielaandrijving. Het voordeel van dat nieuwe systeem is dat het meer vermogen biedt (185 pk, 335 Nm) en vaker de verbrandingsmotor inschakelt om de wielen rechtstreeks aan te drijven. Hierdoor heb je achter het stuur minder last van dat o zo vervelende 'koffiemoleneffect'. En dat komt het rijplezier alleen maar ten goede.
Plug-in
Maar de grootste vernieuwing is dus de CR-V e:PHEV – de plug-inversie. Dankzij de batterij van 17,7 kWh bedraagt het zuiver elektrische rijbereik (WLTP) 81 km. Op een bijzonder bochtig traject van zo'n 120 km dat we vrij dynamisch aflegden, haalde onze e:PHEV een verbruik van 1,8 l/100 km tot de batterij leeg was. Omdat die batterij bovendien centraal onder de vloer ligt, beschikt de CR-V e:PHEV ook over een grotere koffer (617 tot 1700 l) dan de e:HEV. Het model is ook zwaarder, maar doordat het extra gewicht beter verdeeld is en de plug-in (in tegenstelling tot de klassieke hybride) over een adaptieve ophanging beschikt, is hij evenwichtiger bij een sportief rijgedrag.
De CR-V is ook praktischer dan ooit. De achterste passagiers hebben 16 mm meer beenruimte, de achterbank kan 190 mm verschoven worden en de rugleuningen kantelen 10 graden verder. Je vraagt je dan ook af waarom Honda geen zevenzitter aanbiedt. De prijzen beginnen bij 48.150 euro voor de klassieke hybride en 63.400 euro voor de plug-in.
De Honda CR-V e:PHEV 2WD Advance Tech in een notendop
- Motor: viercilinder, benzine, plug-inhybride, 1993 cm³, 184 pk - 335 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: e-CVT
- L/b/h (mm): 4706/1866/1673
- Leeggewicht (kg): 1923
- Koffervolume (l): 617 - 1700
- Tankinhoud (l): 46,5
- Batterijen (kWh): 17,7
- Elektrisch rijbereik (km): 81
- 0 tot 100 km/u (sec.): 9,0
- Topsnelheid (km/u): 193
- Gem. verbruik (l/100 km): 0,8
- CO2-uitstoot (g/km): 19
- Prijs (€) 63.400
Troeven
- Aangename rijervaring en bediening
- Zuinige wagen
- Elektrisch rijbereik (e:PHEV)
- Binnenruimte, grote koffer
Minpunten
- Duurder geworden
- Bliepjes van de rijhulpsystemen
- Geen zevenzitter
Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.
Meest recente artikelen
Verhoogde belasting op motorhomes in Wallonië teruggeschroefd
Parkeren in de blauwe zone: wat moet je weten?
Dankzij ons handig overzicht hoef je je geen zorgen meer te maken over parkeren in een blauwe zone. Blijf op de hoogte van de verkeersregels.