Image
Peugeot 408
Deze Peugeot 408 houdt het midden tussen een klassieke berline en een SUV, in een poging om een steeds veeleisender cliënteel te verleiden. Een riskante gok?

Peugeot heeft de tijd genomen om zijn intrede in de opkomende categorie van de SUV-coupé voor te bereiden. Maak kennis met de gesculpteerde 408, die trouwens geen echte SUV meer is. Dat vraagt om een woordje uitleg ...

Peugeot 408
De Peugeot 408 is niet langer een echte SUV (en da’s maar goed ook).


Op het eerste gezicht is de 408 een SUV-coupé uit het C-segment. Kijk je echter wat grondiger, dan kan het model ook de concurrentie aan met klassieke compacte berlines. De reden is dat ook hybrides qua uitstoot steeds meer onder druk komen te staan naarmate we evolueren naar 100% elektrische auto's. De hoogte van een wagen speelt namelijk een belangrijke rol voor zijn aerodynamische kwaliteiten en dus zijn energie-efficiëntie. Daarom zien we steeds meer wagens met een aflopende ‘coupédaklijn’. De modellen zijn lager dan een klassieke SUV, maar lijken nog altijd hoog op hun poten te staan.

Peugeot 408
Hoewel de auto heel comfortabel is, blijft hij zeer dynamisch in de bochten.


Ronduit royale binnenruimte

Met de 408 zijn de Peugeot-designers nog een stapje verder gegaan en hebben ze een imposant en gespierd compact model gecreëerd met de optische illusie van een SUV. Maar hoe je hem ook omschrijft, de 408 is een mooie wagen. Het lijnenspel ademt een en al sportiviteit. Onderweg komen bovendien zijn echte troeven naar voren. Zo is de binnenruimte ronduit royaal. De 408 staat op het platform van de 308, maar biedt achterin 6 cm meer beenruimte … dan de 508!

De ophanging is iets harder dan bij de verwante Citroën C5X, zonder echter aan comfort in te boeten. Voeg daar nog de opvallend goede geluiddemping aan toe, en deze Peugeot is een waar plezier tijdens lange ritten. Dat gaat overigens niet ten koste van het gedrag in de bochten, waar de 408 blijk geeft van dynamiek en pit. De 1.6 benzine en de elektromotor werken perfect samen, zonder dat je de minste overgang voelt.

Peugeot
De binnenruimte is een van de grote troeven van de 408.


Op een paar details na

Ook deze Peugeot heeft een i-Cockpit met een klein stuur. Je houdt ervan of je haat het. Hetzelfde geldt voor de bediening van de airco, die uitsluitend via het beeldscherm verloopt. Al is de nieuwe multimedia-interface gelukkig wel intuïtiever geworden.

Over de kwaliteit van bepaalde materialen zijn we minder te spreken. Harde kunststoffen zijn algemeen aan een opmars bezig, da’s waar, maar deze Peugeot 408 heeft wel premiumambities. Een voorbeeldje? Achterin maak je met je nagel zo een kras in het bovenste deel van de deurbekleding. In een model dat met enkele opties al snel de kaap van 50.000 euro rondt, moet zoiets toch vermeden worden …

Algemeen is de Peugeot 408 echter een mooie verschijning, die zijn bestuurder veel rijplezier geeft en de andere inzittenden een heel comfortabele rit garandeert. Prijs: 46.500 euro.

Peugeot


Technische fiche Peugeot 408 PHEV

  • Motor: viercilinder benzine, plug-inhybride, 1.598 cm3 ; 225 pk - 320 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: 8-trapsautomaat
  • L/b/h (mm): 4.680/1.840/1.470
  • Leeggewicht (kg): 1.706
  • Kofferruimte (l): 536
  • Tankinhoud (l): 40
  • 0-100 km/u (sec.): 7,8
  • Topsnelheid (km/u): 233
  • Elektrisch rijbereik (km): 62
  • Gemiddeld verbruik (l/100 km): 1,2
  • CO2 (g/km): 29
  • Prijs (€): 46.500


Troeven

  • Comfort
  • Design
  • Perfecte samenwerking tussen benzine en elektriciteit
  • Eindelijk een wagen met een normale hoogte


Minpunten

  • Interieurmaterialen achterin
  • Pittige prijzen
  • Het kleine stuurtje blijft controversieel
  • Klimaatregeling enkel via het beeldscherm


Andere automodellen ontdekken? Lees hier alle autotests van Touring.