Na de Taycan is het nu de beurt aan de Macan om 100% elektrisch te gaan. En zoals gewoonlijk houden ze bij Porsche niet van half werk!
Porsche maakt zich op voor de lancering van de tweede generatie van de Macan, die dit keer 100% elektrisch zal zijn. Terwijl we wachtten om deze SUV in al zijn glorie te aanschouwen, kregen we de kans om er een exclusieve testrit mee te maken.

Porsche heeft al een elektrisch model in de vorm van de Taycan en zijn Cross Turismo-variant, maar die hebben in de Panamera en Panamera Sport Turismo hun eigen alternatief met verbrandingsmotor. Met de Macan is Porsche voor het eerst aanwezig in een marktsegment dat uitsluitend elektrisch is. En wat voor een segment: het is simpelweg het bestverkochte model van het merk, bijna onafgebroken sinds 2015!

Fenomenale acceleratie!
Porsche heeft dus kosten noch moeite gespaard om ervoor te zorgen dat zijn SUV dé referentie op de markt blijft op het vlak van dynamiek en wegligging. Het ‘basismodel’ heeft al een behoorlijk acceptabel vermogen van 408 pk, maar de turboversie haalt - hou je vast - bijna 700 pk als de overboost is ingeschakeld! Het acceleratievermogen is dan ook fenomenaal. Maar als we afgaan op wat we op de passagierszetel voelen, toont de Macan vooral op het vlak van efficiëntie zijn superioriteit.

Hij is wendbaar op technische stukken, onfeilbaar stabiel bij hoge snelheden en biedt dankzij de vierwielaandrijving een onovertroffen trekkracht. Het gedrag van de auto op het circuit geeft daardoor in alle situaties een gevoel van absolute controle. De batterij geeft ‘ongeveer’ 100 kWh aan voor de ‘Turbo’-versie (96 kWh). Zodat je je mag verwachten aan een rijbereik van meer dan 500 km, en zelfs meer dan 600 km met de minder krachtige versie.
Bovendien is het hele elektrische hoogspanningssysteem 800 V, net als bij de Taycan. Daardoor kan hij bij een snellader op gelijkstroom met een zeer hoog vermogen worden opgeladen: tot 270 kW. Wat je weer tot 100 km rijbereik geeft in slechts 4 minuten! Voor de marktintroductie moeten we nog even wachten tot midden volgend jaar.
De Porsche Macan in een notendop
- Motor: elektrisch; 408 pk
- Aandrijving: op de vier wielen
- Versnellingsbak: 2-trapsautomaat
- L/b/h (mm): 4.780/1.938/1.620
- Leeggewicht (kg): 2.290
- Koffervolume (l): 540 - 1.348
- Batterijen (kWh): 96
- Rijbereik (WLTP km): 613
- 0 tot 100 km/u (sec.): 5,2
- Topsnelheid (km/u): 220
- Gemengd verbruik (kWh/100 km): 17,9
- Prijs (€): vanaf 94.399
Troeven
- Indrukwekkende dynamiek
- Prestaties
- Ingebouwde technologie
- Ultrasnel opladen
Minpunten
- Prijs
- Verhouding prijs/uitrusting
- Geen V2L (voeding van externe apparaten via de accu)
- Voorverwarming van accu gekoppeld aan gps
Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.
Meest recente artikelen
Cruise met het gezin: van Amsterdam naar de Noorse fjorden
Touring a testé une croisière en famille d'Amsterdam vers la Norvège.
Van Luik naar Marche-les-Dames: op ontdekking in Terres-de-Meuse
Van Luik naar Marche-les-Dames, ontdek de nieuwe toeristische regio van Terres-de-Meuse.
Cultuur en wintersport in en om Luzern
Combiner les sports d'hiver avec un citytrip? L'idée séduit de plus en plus de voyageurs. La Suisse est la destination idéale. Grâce aux transports en commun, vous passez facilement de la ville aux pistes. Nous avons tenté l’expérience à Lucerne et aux alentours.
Met huisdieren naar de Verenigde Staten reizen
Je kunt je huisdieren zeker meenemen naar de VS, maar je moet je wel aan de regels en wetgeving houden. De regels zijn afhankelijk van het type gezelschapsdier dat je meeneemt.
Test dakkoffers: belangrijkste keuzecriteria en nuttige tips
Nous vous proposons un test approfondi de 10 coffres de toit qui nous a permis de sélectionner les meilleurs.
Koopgids dakkoffers: zo maak je de juiste keuze
De prijs van een dakkoffer kan aanzienlijk verschillen naargelang het merk, het design en de opties. Vergelijken is dus de boodschap!
14 last-minute tips voor een geslaagde Valentijn
Romantische zielen hebben 14 februari (Valentijn) al een tijdje in het vizier, maar voor de late beslissers hebben we een paar ideetjes gesprokkeld.