Image

Na de Taycan is het nu de beurt aan de Macan om 100% elektrisch te gaan. En zoals gewoonlijk houden ze bij Porsche niet van half werk!

Porsche maakt zich op voor de lancering van de tweede generatie van de Macan, die dit keer 100% elektrisch zal zijn. Terwijl we wachtten om deze SUV in al zijn glorie te aanschouwen, kregen we de kans om er een exclusieve testrit mee te maken.

Porsche
De lijnen zijn nog altijd erg klassiek en liggen dicht bij de huidige versie.

Porsche heeft al een elektrisch model in de vorm van de Taycan en zijn Cross Turismo-variant, maar die hebben in de Panamera en Panamera Sport Turismo hun eigen alternatief met verbrandingsmotor. Met de Macan is Porsche voor het eerst aanwezig in een marktsegment dat uitsluitend elektrisch is. En wat voor een segment: het is simpelweg het bestverkochte model van het merk, bijna onafgebroken sinds 2015!

Porsche
Presentatie, afwerking, ergonomie. Zelfs in een elektrische versie blijft een Porsche een veilige keuze.


Fenomenale acceleratie!

Porsche heeft dus kosten noch moeite gespaard om ervoor te zorgen dat zijn SUV dé referentie op de markt blijft op het vlak van dynamiek en wegligging. Het ‘basismodel’ heeft al een behoorlijk acceptabel vermogen van 408 pk, maar de turboversie haalt - hou je vast - bijna 700 pk als de overboost is ingeschakeld! Het acceleratievermogen is dan ook fenomenaal. Maar als we afgaan op wat we op de passagierszetel voelen, toont de Macan vooral op het vlak van efficiëntie zijn superioriteit.

Porsche Macan


Hij is wendbaar op technische stukken, onfeilbaar stabiel bij hoge snelheden en biedt dankzij de vierwielaandrijving een onovertroffen trekkracht. Het gedrag van de auto op het circuit geeft daardoor in alle situaties een gevoel van absolute controle. De batterij geeft ‘ongeveer’ 100 kWh aan voor de ‘Turbo’-versie (96 kWh). Zodat je je mag verwachten aan een rijbereik van meer dan 500 km, en zelfs meer dan 600 km met de minder krachtige versie.

Bovendien is het hele elektrische hoogspanningssysteem 800 V, net als bij de Taycan. Daardoor kan hij bij een snellader op gelijkstroom met een zeer hoog vermogen worden opgeladen: tot 270 kW. Wat je weer tot 100 km rijbereik geeft in slechts 4 minuten! Voor de marktintroductie moeten we nog even wachten tot midden volgend jaar.


De Porsche Macan in een notendop

  • Motor: elektrisch; 408 pk
  • Aandrijving: op de vier wielen
  • Versnellingsbak: 2-trapsautomaat
  • L/b/h (mm): 4.780/1.938/1.620
  • Leeggewicht (kg): 2.290
  • Koffervolume (l): 540 - 1.348
  • Batterijen (kWh): 96
  • Rijbereik (WLTP km): 613
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 5,2
  • Topsnelheid (km/u): 220
  • Gemengd verbruik (kWh/100 km): 17,9
  • Prijs (€): vanaf 94.399

Troeven

  • Indrukwekkende dynamiek
  • Prestaties
  • Ingebouwde technologie
  • Ultrasnel opladen

Minpunten

  • Prijs
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Geen V2L (voeding van externe apparaten via de accu)
  • Voorverwarming van accu gekoppeld aan gps

Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.

Je kind leren autorijden

Het is zover: je kind slaat zijn vleugels uit ... en leert autorijden. Heb je besloten om zijn of haar begeleider te zijn? Informeer je dan grondig over het leerproces vóór je hieraan begint.

Rijbewijs: welke opleidingen volgen?

Sinds de zesde staatshervorming behoort de rijopleiding tot de bevoegdheden van de Gewesten. Met als gevolg dat de manier waarop je je rijbewijs haalt enigszins anders is in de drie Gewesten. We zetten even alles op een rijtje, Gewest per Gewest …