Met de Ténéré World Rally brengt Yamaha hommage aan zijn rijkgevuld Dakarverleden. Deze motor staat te popelen om de woestijn te veroveren.

Verdraaid. Dan denk je dat Yamaha met z’n Ténéré 700 World Raid de ultieme Ténéré in de markt heeft gezet. Komen de Japanners met een nagelnieuwe Ténéré 700 World Rally op de proppen. Een waanzinnig knap gestijlde versie met de iconische kleurstelling van de Dakar-racer van Peterhansel uit 1993. Waarom jij er eentje wil? Lees vooral verder.

Blikvanger
Wat meteen in het oog springt, zijn de rallysportkleuren die in 1993 op de fabrieksmotor van Dakarheld Stéphane Peterhansel pronkten. Aanvullend krijgt de Ténéré World Rally een vederlichte slip-on Akrapovič-demper aangemeten. Die biedt meer koppel en versterkt het kenmerkende gebrul van de 75 pk en 69 Nm sterke 270° CP2 paralleltwin. Heerlijk.

Dromen van Dakar
Yamaha’s winnende Dakarmotoren waren pioniers op het gebied van brandstoftanks met een groot bereik. In die geest is de Ténéré 700 World Rally uitgerust met de ontwikkelde brandstoftanks van 23 liter, die een grote autonomie bieden voor lange ritten. Met een opgegeven verbruik van 4,6 liter moet je in theorie exact 500 kilometer kunnen bollen tussen twee tankbeurten in. Dat het leeuwendeel van de brandstof daarbij zo laag mogelijk op de motor hangt, draagt bij tot de massacentralisatie en een zo wendbaar mogelijk stuurgedrag.
Over stuurgedrag gesproken: de KYB-voorvork van 43 mm is volledig instelbaar qua veervoorspanning en in- en uitgaande demping – zodat je die kan afstemmen op verschillende belastingen, terreinen en snelheden. En met een veerweg van 230 mm is de World Rally uitgerust om offroad erg goed uit de voeten te kunnen. De eveneens instelbare achtervering is voorzien van een aluminium behuizing met een apart gasreservoir voor consistente demping en beschikt over een veerweg van 220 mm. Als kers op de taart heeft de World Rally ook nog een in 18 standen verstelbare Öhlins-stuurdemper aan boord. Die zorgt voor extra vertrouwen en stabiliteit wanneer het er hard aan toegaat.

Net echt
Dankzij het tweedelige ontwerp kan op het vlakke zadel een bagagedrager worden gemonteerd door het achterste gedeelte te verwijderen. Leuk extraatje: het zadel is voorzien van een exclusief World Rally-logo. Vanuit die sportieve zit kijk je recht op het nagelnieuwe 5-inch TFT-kleurenscherm, dat uitpakt met drie schakelbare schermstijlen – digitaal, analoog of roadbookstijl. Bovendien verbind je via de gratis MyRide-app ook makkelijk je smartphone, zodat sms’jes en inkomende oproepmeldingen op het scherm kunnen worden weergegeven.
Nog interessanter is dat je ook het ABS er in z’n drie standen op kan instellen en aflezen. Modus 1 is volledig ingeschakeld, met ABS op beide wielen (openbare weg), in Modus 2 is het ABS op het voorwiel ingeschakeld en dat op het achterwiel uitgeschakeld (gravel) en in Modus 3 is het zelfs volledig uitgeschakeld. Daardoor behoud je ook op de meest uitdagende ondergronden de controle. Als kers op de taart lijkt de motor erg sterk op de Yamaha waarmee Dakarlegende Stéphane Peterhansel de overwinningen opstapelde. Net echt!

Onder het zadel
- Motor: vloeistofgekoelde 689cc paralleltwin
- Vermogen: 75 pk
- Topsnelheid: 210 km/u
- Rijklaar gewicht: 219 kg
- Zadelhoogte: 890 mm
- Verbruik: 4,6 l/100 km
- Prijs: 14.899 euro
Meer informatie vind je op de website van Yamaha en op motorprijzen.be.
Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.
Touring depanneert ook je motor
Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!
Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.
Meest recente artikelen
ANPR-camera's: steeds veelzijdiger en nadrukkelijker aanwezig
ANPR-camera's schieten als paddenstoelen uit de grond en hun rol wordt steeds belangrijker. Maar ze roepen ook vragen op, met name op het vlak van privacy.
Het dagelijkse leven in Portugal
Voor je naar Portugal vertrekt, lees je best even deze weetjes over het leven daar.
Het dagelijkse leven in Frankrijk
Voor je naar Frankrijk vertrekt, is het verstandig om deze nuttige informatie na te lezen.
Alles over vignetten en tol in Zwitserland
Voertuigen tot en met 3,5 ton moeten een vignet kopen om gebruik te mogen maken van de Zwitserse autosnelwegen en autowegen. In Zwitserland zijn er ook tol- en spoorwegtunnels.
Interlaken: verrassend veelzijdige skibestemming
La ville suisse d'Interlaken est un point de départ idéal pour les skieurs désireux d’explorer le domaine skiable de Grindelwald. La ville attire cependant aussi un autre public, très international, pour sa liaison aisée avec le Jungfraujoch, la plus haute gare ferroviaire d’Europe.
Lage-emissiezones in België: wat moet je weten?
Tout savoir sur les trois zones à faibles émissions (ZBE) en Belgique: leur localisation, les critères d'accès, les amendes, les dérogations.