Met de Ténéré World Rally brengt Yamaha hommage aan zijn rijkgevuld Dakarverleden. Deze motor staat te popelen om de woestijn te veroveren.

Verdraaid. Dan denk je dat Yamaha met z’n Ténéré 700 World Raid de ultieme Ténéré in de markt heeft gezet. Komen de Japanners met een nagelnieuwe Ténéré 700 World Rally op de proppen. Een waanzinnig knap gestijlde versie met de iconische kleurstelling van de Dakar-racer van Peterhansel uit 1993. Waarom jij er eentje wil? Lees vooral verder.

Blikvanger
Wat meteen in het oog springt, zijn de rallysportkleuren die in 1993 op de fabrieksmotor van Dakarheld Stéphane Peterhansel pronkten. Aanvullend krijgt de Ténéré World Rally een vederlichte slip-on Akrapovič-demper aangemeten. Die biedt meer koppel en versterkt het kenmerkende gebrul van de 75 pk en 69 Nm sterke 270° CP2 paralleltwin. Heerlijk.

Dromen van Dakar
Yamaha’s winnende Dakarmotoren waren pioniers op het gebied van brandstoftanks met een groot bereik. In die geest is de Ténéré 700 World Rally uitgerust met de ontwikkelde brandstoftanks van 23 liter, die een grote autonomie bieden voor lange ritten. Met een opgegeven verbruik van 4,6 liter moet je in theorie exact 500 kilometer kunnen bollen tussen twee tankbeurten in. Dat het leeuwendeel van de brandstof daarbij zo laag mogelijk op de motor hangt, draagt bij tot de massacentralisatie en een zo wendbaar mogelijk stuurgedrag.
Over stuurgedrag gesproken: de KYB-voorvork van 43 mm is volledig instelbaar qua veervoorspanning en in- en uitgaande demping – zodat je die kan afstemmen op verschillende belastingen, terreinen en snelheden. En met een veerweg van 230 mm is de World Rally uitgerust om offroad erg goed uit de voeten te kunnen. De eveneens instelbare achtervering is voorzien van een aluminium behuizing met een apart gasreservoir voor consistente demping en beschikt over een veerweg van 220 mm. Als kers op de taart heeft de World Rally ook nog een in 18 standen verstelbare Öhlins-stuurdemper aan boord. Die zorgt voor extra vertrouwen en stabiliteit wanneer het er hard aan toegaat.

Net echt
Dankzij het tweedelige ontwerp kan op het vlakke zadel een bagagedrager worden gemonteerd door het achterste gedeelte te verwijderen. Leuk extraatje: het zadel is voorzien van een exclusief World Rally-logo. Vanuit die sportieve zit kijk je recht op het nagelnieuwe 5-inch TFT-kleurenscherm, dat uitpakt met drie schakelbare schermstijlen – digitaal, analoog of roadbookstijl. Bovendien verbind je via de gratis MyRide-app ook makkelijk je smartphone, zodat sms’jes en inkomende oproepmeldingen op het scherm kunnen worden weergegeven.
Nog interessanter is dat je ook het ABS er in z’n drie standen op kan instellen en aflezen. Modus 1 is volledig ingeschakeld, met ABS op beide wielen (openbare weg), in Modus 2 is het ABS op het voorwiel ingeschakeld en dat op het achterwiel uitgeschakeld (gravel) en in Modus 3 is het zelfs volledig uitgeschakeld. Daardoor behoud je ook op de meest uitdagende ondergronden de controle. Als kers op de taart lijkt de motor erg sterk op de Yamaha waarmee Dakarlegende Stéphane Peterhansel de overwinningen opstapelde. Net echt!

Onder het zadel
- Motor: vloeistofgekoelde 689cc paralleltwin
- Vermogen: 75 pk
- Topsnelheid: 210 km/u
- Rijklaar gewicht: 219 kg
- Zadelhoogte: 890 mm
- Verbruik: 4,6 l/100 km
- Prijs: 14.899 euro
Meer informatie vind je op de website van Yamaha en op motorprijzen.be.
Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.
Touring depanneert ook je motor
Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!
Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.