Image
Golf 8
12 december 2019

Het is nog altijd een belangrijke gebeurtenis in de kleine autowereld: VW lanceert de Golf van de achtste generatie die, net als zijn voorgangers, als referentie zal dienen voor een heel segment. Hier zijn de nieuwe maatstaven die hij zijn concurrenten oplegt …

Image
Golf 8

De nieuwe Golf in 30 seconden

Zoals gewoonlijk gaat de Golf niet op zoek naar een esthetische revolutie. De auto evolueert gewoon net zoveel als nodig is, zodat je ook als leek merkt dat het hier om een nieuwe generatie gaat. Met een volledig digitaal instrumentenbord en de meest recente technologie aan boord vindt hij de perfecte balans tussen traditie (de auto heeft 45 jaar geschiedenis achter de rug!) en uitgekiende moderniteit. Verwacht je achter het stuur niet aan echte fun, overladen luxe of het comfort van een grote limousine. De Golf verheft het gewone tot kunst! Er staat geen “100% elektrische” versie op het programma, maar wel tal van andere motorisaties, waaronder ook een paar hybride versies. De nog niet officiële prijzen beginnen rond € 20.000.

Image
Golf 8

Het segment

De Golf is in België een van de favoriete auto’s en staat, als je alle segmenten samenneemt, al jaren aan de top van de verkoop. Toch is de beroemdste gezinsauto aller tijden er ondanks alles in geslaagd om mee te evolueren met zijn tijd. En maar goed ook, want de concurrentie in dit segment (dat in België het best vertegenwoordigd is) is moordend. We sommen ze even op, zonder volledig te willen zijn: Opel Astra, Renault Mégane, Skoda Octavia, Peugeot 308, Kia Ceed, Hyundai i30, Seat Leon en zelfs Duitse premiumwagens als de Mercedes A, BMW 1 en Audi A3 ... Geen slecht gezelschap. Tot slot geven we nog mee dat ook de break-versie vernieuwd gaat worden, maar dat de driedeurs verdwijnt uit de catalogus.

Image
Golf 8

Wat verandert er?

Image
Golf 8

De – wellicht weinige – mensen die een vernieuwend design verwachtten, zijn eraan voor de moeite: deze achtste Golf lijkt meer op zijn voorgangers dan ooit tevoren. Hij evolueert net voldoende om de generatiewissel duidelijk te maken, zonder zijn geruststellende, functionele en veelzijdige referentielook te verliezen. Naast het feit dat je de auto meteen herkent tussen alle andere, heeft hij een aantal aantrekkelijke elementen, zoals de koplampen (standaard voorzien van leds) die doorlopen naar de zijkant, het fijne rooster en de luchtinlaten in de voorbumper. In profiel heeft de beroemde kommavormige achterzuil bijgedragen tot de legende van dit model. En ook de achterkant is typisch, ook al werd er gesleuteld aan de lampen (eveneens led) en het frame van de achterklep. Qua afmetingen verandert er niet veel: de auto is 4,28 meter lang (+ 1 cm) en heeft een wielbasis van 2,63 meter.

Digitalisering

Image
Golf 8

Eenmaal aan boord is de verrassing groter. De digitalisering zet zijn opmars verder, en deze Golf van de 8ste generatie pakt uit met de nieuwste technologieën. Er zijn standaard twee digitale displays, waaronder een centrale display van 8,5 inch (10,25 in optie). De (optionele) “head up display” wordt weergegeven in 3D, zwevend tussen het dashboard en de voorruit. Een mooi effect. En VW belooft ons nog tal van andere snufjes. Want de nieuwe Golf zal geconnecteerd zijn: met de wereld, met de infrastructuur en met de voertuigen rondom hem. Eén systeem in het bijzonder, “Car2X” genaamd, maakt interactie met omliggende voertuigen of verkeerslichten mogelijk. Je waarschuwen dat je een kruispunt nadert zodat je kan anticiperen op het remmen, je snelheid regelen in functie van de verkeersborden, … het zijn stuk voor stuk acties die het systeem aan boord van de Golf voor zijn rekening kan nemen. Uiteraard zullen ook de steden en de omringende voertuigen hier dan voor uitgerust moeten zijn. Nog niet meteen voor morgen dus, maar de Golf 8 is er in elk geval klaar voor. Natuurlijk zien we sommige van deze elementen ook al in andere compacte auto’s, maar de Golf zet een nieuwe norm. Ten eerste is alles hier standaard aanwezig, vanaf de basisversie. En ten tweede blijft deze digitale omgeving makkelijk te gebruiken, duidelijk, praktisch en ergonomisch. Het duurt geen week om je te acclimatiseren; je bevindt je meteen op vertrouwd terrein.

Binnenin

Image
Golf 8

Aangezien de afmetingen van de Golf 8 bijna dezelfde zijn als die van de Golf 7, is de binnenruimte identiek, met meer dan voldoende plaats voor 4 volwassenen. De vijfde plaats, centraal achteraan, is zoals steeds iets minder comfortabel. Ook de kofferbak blijft precies even groot als de oude: 380 liter. Da’s het gemiddelde in dit segment, niet meer en niet minder, dus ook hier speelt de Golf volop de kaart van de “gemiddelde” auto.

Image
Golf 8

Motoren

De Golf, die gelanceerd wordt op het Autosalon van Brussel, zal in eerste instantie voorgesteld worden met twee versies van de 1.5 TSI (130 en 150 pk) en 2 versies van de 2.0 TDI (115 en 150 pk). Diesel is niet dood, maar door de maatregelen om de vervuiling tot een minimum te beperken blijft alleen het nieuwe 2.0-liter VW-blok over, verkrijgbaar met 115 of 150 pk. Deze motoren kunnen profiteren van de nieuwe dubbele Adblue-injectie, waardoor de uitstoot van NOx en fijn stof aanzienlijk zal dalen. Bij de hybrides wijzen we je op de plug-in van 204 en 245 pk voor de GTE-versie. Met de 1.4 TSi, de elektromotor en de batterijen belooft VW een lager verbruik en een puur elektrisch rijbereik van zo’n 50 kilometer. Net als bij de andere auto’s van de groep zal een “mild hybrid” versie" (48 Volt) het mogelijk maken om minder te verbruiken, dankzij de perfecte wisselwerking tussen de verbrandings- en elektromotor. Er staat geen elektrische versie op het programma, aangezien die rol weggelegd is voor het specifieke platform van de ID.3. En er komen nog andere versies, zoals de 1.0 TSI 95 pk, twee GTI-versies, een Golf R, een 1.5 TGI (aardgas) en met de GTD ook een performante diesel.

Onderweg

Vergeleken met zijn voorganger heeft de Golf 8 natuurlijk kunnen profiteren van tal van verbeteringen op het vlak van vering en besturing, wat het comfort en de dynamiek ten goede moet komen. Maar eerlijk gezegd blijken die onderweg geen van beide hoge toppen te scheren. En dat is perfect, want dat is precies wat je van een Golf verwacht. Net als vroeger, maar dan beter, kan hij prat gaan op een onberispelijk rijgedrag en een super geruststellende wegligging. De grenzen van die wegligging werden trouwens weer een beetje verlegd. En wanneer ze toch bereikt worden, houdt de auto hier rekening mee.

Image
Golf 8

Budget

Op het moment van schrijven zijn op vlak van verbruik en emissies nog niet alle WLTP-cijfers bekend. Ook de prijzen voor België liggen nog niet vast, maar we weten al wel dat VW een basisprijs vooropstelt van minder dan € 20.000 en dat een Golf Life (tweede uitrustingsniveau) 1.5 TSI 130 pk in Duitsland € 27.500 kost. In dit uiterst competitieve segment liggen de prijzen heel dicht bij elkaar. De Golf is uiteraard niet de goedkoopste en voor extra uitrusting zal je weten wat je betaalt, maar langs de andere kant is het ook een van de makkelijkste auto’s om (goed) door te verkopen. Soms wordt dit zelfs een beetje overschat, als je ziet wat sommige eigenaars/verkopers er nog voor durven vragen. Maar wat wil je, “het is een Golf”.

Image
Golf 8

Besluit

Ze blijven indruk op ons maken, bij Volkswagen. Zoals bij elke presentatie van de “nieuwe Golf”, herhalen we dat alles verandert … ook al verandert er niks. Liefhebbers van het genre zullen weg zijn van deze 8ste editie, die een mengeling biedt van traditie en moderniteit. Het referentieproduct van VW is een succes en ondanks een paar kleine gebreken hier en daar blijkt het project meer dan geslaagd. We kijken ernaar uit om de hybride en plug-inversies uit te proberen, die de koning van de compacte wagens een nieuwe dimensie moeten geven.

Image
Golf 8

Technische fiche

VW Golf 1.5 TSI 130 pk

Motor: viercilinder turbobenzine, 1.498 cm3; 130 pk – 250 Nm

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: manuele zesbak

L/b/h (mm): 4.284/1.789/1.456

Leeggewicht (kg): nb

Koffervolume (l): 380 - 1.297

Tankinhoud (l): nb

0 tot 100 km/u (sec.): 9,2

Topsnelheid (km/u): 214

Gemengd verbruik (l/100 km): 5,3

CO2 (g/km): 121

Prijs: € 27.510 (in Duitsland)

Pluspunten

Gebruiksvriendelijke digitale omgeving

Geruststellend gedrag

Verbruik goed onder controle

Dé referentie

Minpunten

Manuele zesbak is een beetje lang

Schuchtere technische evolutie

Gps voor verbetering vatbaar

Voor sommigen te klassiek

Vidéo:

 

Deel deze inhoud
18 maart 2020

Mobiliteit, reizen: Wat het coronavirus verandert

De crisis rond het coronavirus brengt belangrijke veranderingen in ons dagelijks leven met zich mee.  Als belangrijke speler in de mobiliteit en de toerismesector, wil Touring je informeren en adviseren over de gevolgen qua mobiliteit en reizen. Vind hier de recente nieuwsitems over de epidemie en de impact ervan op je verplaatsingen en reizen.